فرهنگ و هنر

پذیره‌نویسی الکترونیک حق‌تقدم ۱۰ ناشر

در مرداد ماه امسال محقق شد:

در مرداد در این ماه ۱۰ ناشر از طریق درگاه یکپارچه سهامداران بازار سرمایه، اشتراک الکترونیکی حق تقدم را برای سهامداران خود اجرا کردند.


افق میهن –

با عنایت به اینکه در بند ج ماده ۶۸ برنامه پنج ساله ششم توسعه، امکان الکترونیکی شدن فرآیند مربوط به «ارسال گواهی حق تقدم خرید سهام جدید از شرکت به سهامداران به جای استفاده پست سفارشی، “پذیره نویسی و تعهد خرید سهام شرکت”، به جای مراجعه به بانک و تکمیل مدارک مربوطه” و “صدور اوراق سهام موقت، اوراق مشارکت و اوراق حق تقدم سهام شرکت به جای چاپ آنها”. روی کاغذ» با روش مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار پیش بینی شد، از سال ۱۴۰۲ اشتراک الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه عملیاتی شد.

اکنون بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه، در دومین ماه تابستان سال جاری، ۱۰ ناشر اشتراک الکترونیکی حق تقدم را برای سهامداران خود اجرا کرده اند.

اسامی ۱۰ ناشر برای اشتراک الکترونیکی

این گزارش می افزاید: در پایان چهار ماهه امسال ۱۰ ناشر شامل «گروه مالی دیتام، موتوژن، کارت اعتباری ایران کیش، معدنی و صنعتی گل گهر، مدیریت انرژی امید تابان هور، توسعه معدن و معدن خاورمیانه» انرژی فجر خلیج فارس، معدن و صنعت چادرملو، صنایع مادیران و سرمایه گذاری جامی اشتراک الکترونیکی حق تقدم خود را از طریق سپرده مرکزی انجام داده اند.

تسهیلات برای سهامداران

پیش از این بر اساس الزامات قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ فرآیند افزایش سرمایه به صورت نقدی و مطالبات سهامداران از طریق ارسال نامه انجام می شد و سهامدارانی که مایل به مشارکت در افزایش سرمایه بودند در صورت داشتن درخواست از ناشر، باید استفاده شود. آنها ادعاهای گواهی حق تقدم را امضا کرده و به شرکت ارسال کردند. اما اگر سهامداران مطالبه ای نداشتند باید مبلغ مربوطه را با واریز وجه نقد به حساب شرکت ناشر در افزایش سرمایه و اسناد واریزی به شرکت ارسال می کردند. اما از سال ۱۴۰۲ با اجرای اشتراک الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه، سهامداران مجاز می توانند همانند خرید اینترنتی به صورت الکترونیکی در آبونمان مشارکت کنند و بر این اساس، تحقق این خدمات شفاف و شفاف است. حمایت عینی از سهامداران در بازار سرمایه برای تسهیل و ارائه خدمات الکترونیکی است.

شرط اشتراک الکترونیکی حق تقدم

بر این اساس، سهامداران سجامی که اطلاعات هویتی آنها در پورتال یکپارچه سهامداران بازار سرمایه ddn.csdiran.ir ثبت شده است، می توانند در فرآیند افزایش سرمایه، از هر شرکت سهامی عام ثبت شده در اوراق بهادار، وجه نقد و مطالبات دریافت کنند. سازمان بورس در قالب مشارکت الکترونیکی و آنلاین، همچنین سهامدارانی که فاقد کد سجام هستند به محض دریافت این طرح می توانند از آن استفاده کنند.

نحوه اشتراک

سهامداران با ورود به «پرتال یکپارچه سهامداران بازار سرمایه» به نشانی ddn.csdiran.ir و ورود به داشبورد «پذیره نویسی سهامداران» می توانند اطلاعات اشتراک و میزان مطالبات و حقوق تعهدی خود را مشاهده و در صورت نیاز مبلغ را پرداخت کنند. در قالب پرداخت آنلاین و این داده ها به صورت خودکار در سیستم ها وارد می شوند.

مزایای اشتراک الکترونیکی

یکی از مزایای این روش صرفه جویی در زمان و هزینه است. به این ترتیب که در گذشته ناشر می بایست اوراق حق تقدم را از طریق پست برای سهامداران ارسال می کرد، سپس سهامداران به بانک مراجعه و مبالغ مورد نظر را به حساب ناشر واریز می کردند و در نهایت اسناد را مجدداً برای ناشر پست می کردند. . پس از دریافت بسته‌های پستی، ناشر باید یک فرآیند دستی وارد کردن داده‌ها به سیستم‌ها را انجام می‌داد تا مشخص شود کدام سهامدار چه مبلغی را واریز کرده است و در واقع زمان و پول زیادی هدر رفته است.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا