فناوری

پرتاب ماهواره‌های جدید استارلینک/ اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌های عادی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مهر: اسپیس ایکس مجموعه دیگری از ماهواره های اینترنتی Starlink را به فضا فرستاد. این اولین ماموریت این شرکت در سال ۲۰۲۴ و همچنین اولین محموله ماهواره با قابلیت Direct to Cell است.

یک موشک فالکون ۹ حامل ۲۱ ماهواره استارلینک از مقر نیروی فضایی ایالات متحده در وندربرگ، کالیفرنیا در ساعت ۳:۱۳ به وقت گرینویچ به فضا پرتاب شد.

از این تعداد، ۶ ماهواره مجهز به قابلیت Direct to Cell هستند که امکان دسترسی جهانی برای ارسال پیامک و تماس با تلفن های همراه معمولی را فراهم می کند.

اسپیس ایکس در توضیح این ماموریت نوشت: این پرتاب شامل ۶ ماهواره اسپیس ایکس با قابلیت Direct to Cell بود که به اپراتورهای شبکه تلفن همراه در سراسر جهان امکان ارسال نامحسوس پیامک، تماس، جستجو در مرورگر را در هر زمان و مکان می دهد. آیا آنها زمین، دریاچه یا آب های ساحلی را برای کاربران فراهم می کنند.

طبق برنامه ریزی ها، اولین تقویت کننده فالکون ۹ حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب به زمین بازگشت و به صورت عمودی بر روی فضاپیمای اسپیس ایکس واقع در آب های سواحل کالیفرنیا فرود آمد.

این اولین پرتاب و فرود تقویت کننده مذکور بود. طبق برنامه ریزی ها، قرار بود ۲۱ ماهواره استارلینک ۶۲.۵ دقیقه پس از پرتاب از دومین تقویت کننده فالکون ۹ به فضا پرتاب شود.

اسپیس آی سی تصمیم گرفته است اولین دسته از ماهواره های مجهز به Direct to Cell را برای آزمایش این فناوری در مدار زمین بفرستد تا بتواند در آینده دامنه خود را به فراتر از برج های مخابراتی گسترش دهد.

در ابتدا قرار بود سرویس «فضا به موبایل» با کمک نسل جدید ماهواره های اینترنتی استارلینک تسهیل شود. البته فرستادن این ماهواره ها به مدار زمین مدتی زمان می برد، زیرا برای سوار شدن بر روی موشک فالکون ۹ بسیار بزرگ هستند و برای ارسال آن ها باید منتظر تکمیل موشک استارشیپ باشید.

پیش از این، اسپیس ایکس مجوز آزمایش تماس مستقیم به سلول بین ماهواره‌های Starlink و تلفن‌های همراه معمولی را دریافت کرده بود. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا درخواست اسپیس ایکس برای آزمایش ماهواره های جدید را به مدت ۶ ماه تایید کرد. در این فرآیند که با همکاری شرکت مخابرات تی موبایل انجام می شود، از ۲ هزار دستگاه و ۸۴۰ ماهواره استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا