بانک و بیمه

پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارکنان بانک مرکزی کذب است

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی گفت: پرداخت وام قرض الحسنه به کارکنان بانک مرکزی نادرست است و هیچ گونه وامی خارج از ضوابط بانک مرکزی از دریافت وام توسط مدیران بانک مرکزی منع نمی شود شبکه هیچ وامی با سود ۴ درصد پرداخت نشد و نرخ سود کارکنان بانک مرکزی حداقل ۱۰ درصد است.

کامیار کاوه، مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی درباره بحث های مطرح شده در فضای مجازی درباره تسهیلات کارکنان بانک مرکزی گفت: صرف نظر از اینکه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک مرکزی از ابتدای سال جاری وجود داشته است. این موسسه اما از اوایل دهه ۹۰ مطابق با اجرای ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، تماماً از منابع خود این بانک و بدون استفاده از وجوه سپرده دستورالعمل پرداخت این تسهیلات در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و از آن زمان مبنای پرداخت بوده است.

کاوه ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۳۴ ماده ۵ قانون پولی و بانکی، مدیران بانک مرکزی به منظور حفظ جایگاه مدیریتی و نظارتی بانک مرکزی از اخذ وام از شبکه بانکی منع شدند. بر این اساس به هیچ یک از کارکنان و مدیران بانک مرکزی در هیچ رده سازمانی مزایایی خارج از مقررات مصوب پرداخت نشده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار، نرخ سود این تسهیلات حداقل ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است و تسهیلات قرض الحسنه از پرداخت های سال ۱۳۹۴ تاکنون در دستورالعمل این بانک جایی ندارد. در قالب تسهیلات قرض الحسنه به هر یک از نهادهای این بانک داده شد. با مقامات بانک، از جمله تمام اعضای هیئت مدیره و سایر سطوح تماسی گرفته نشد. ضمناً فرآیند و نحوه پرداخت مزایا به اعضای هیأت مدیره و سایر سطوح سازمان با وصول مدارک و ضمانت نامه های مندرج در دستورالعمل کاملاً تابع اساسنامه مصوب می باشد. کاوه بیان کرد: در اجرای ماده ۶۰ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۰۷/۰۳/۱۳۰۳ لازم الاجرا شد؛ ایجاد ارتباط مالی (مانند دریافت تسهیلات و سپرده) بین افراد مشمول این ماده و همسر و فرزندان آنها با شبکه بانکی محدود است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ گونه تسهیلات خارج از اختیارات در بانک مرکزی تعریف و پرداخت نشده است، افزود: با توجه به شایعات کذب علیه رئیس کل بانک مرکزی و ترس افکار عمومی در فضای مجازی، بانک مرکزی این حق را برای خود محفوظ می دارد که نسبت به اخذ آن اقدام کند. اقدام قانونی و طرح دعوی حقوقی محفوظ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا