بانک و بیمه

پرداخت ۵.۴ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی و دارو

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی از ابتدا آنجا بود فروردین ماه تا ۱۲ مرداد در این ماه بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافت. براساس قانون، میانگین سهمیه ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است، بنابراین تخصیص و تامین ارز تا ۲۱ مردادماه مطابق با سهمیه ارزی تعیین شده انجام شد.

بانک مرکزی موظف است تا پایان سال ۱۳.۶ میلیارد یورو (معادل ۱۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی) برای کالاهای اساسی و دارو تامین کند.

علی طرزعلی معاون مرکز مبادلات طلا و ارز درباره روند تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو گفت: بر اساس تبصره (۴) بند (الف) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، «دولت و نهادها که ماده (۵) در ۱۶ مرداد دارند. بر اساس قانون مدیریت خدمات عمومی مصوب ۱۳۸۵ از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سیزده میلیارد و ششصد میلیون (۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو فقط برای واردات کالاهای اساسی غذایی، داروها و مواد اولیه آنها و پزشکی مجاز است. مواد مصرفی که لیست آنها تا انتها ادامه دارد. در فروردین ۱۳۹۲ هیات وزیران تخصیص، فروش، تسویه یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی را با نرخ ترجیحی تصویب کرد.

وی گفت: مجموع منابع ارز ترجیحی برای سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۳.۶ میلیارد یورو برآورد شد که تقریباً ۱۵ میلیارد دلار است.

معاون مرکز مبادلات طلا و ارز افزود: تاکنون معادل ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است. براساس قانون، میانگین سهمیه ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار است، بنابراین تخصیص و تامین ارز تا ۲۱ مردادماه مطابق با سهمیه ارزی تعیین شده انجام شد.

لازم به ذکر است مدیریت مقدار کالاهای وارداتی با صدور ثبت سفارش در وزارتخانه انجام می شود. تخصیص و تامین ارز برای ثبت سفارش نیز طبق نظر وزارتخانه متولی انجام می شود. از این رو اداره مربوطه با اولویت ثبت سفارش کالاهای اساسی و مؤسسات کشاورزی و همچنین میزان واردات، بر اساس سیاست تجاری و از طریق مدیریت ثبت سفارش، مقدار کالا در کشور را تنظیم می کند. کالا کاملاً در اختیار وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

لازم به ذکر است که میزان تامین ارز جهاد کشاورزی در چهار ماهه اول سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ بالغ بر ۵.۲ میلیارد دلار بوده است، بنابراین این بانک بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته اقدام به تامین ارز برای ثبت سفارش کرده است.

طرزعلی همچنین در خصوص میزان عرضه ارز برای این صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: ارز صنعت حمل و نقل و خودرو معادل دو میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار، «صنعت تجهیزات برق و الکترونیک» معادل آن است. به یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار، «خودرو»، «ابزار و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۱۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار و «نساجی و پوشاک» معادل ۷۰۷ میلیون دلار. . علاوه بر این گروه ها، ۸ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار به سایر صنایع اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا