اخبار اقتصاد ایران

پردرآمدترین مشاغل 1402؛ از مهندسی مکانیک تا توسعه کسب و کار

سطح ارشد، موثرترین عامل بر حقوق و افزایش آن

نظرسنجی قابل توجهی که نتایج آن به تازگی توسط یکی از مراجع شغلی کشور منتشر شده است به معرفی مشاغل با بالاترین سطح و جهش درآمدی در سال ۱۴۰۲ پرداخته و مواردی از جمله تاثیر عوامل موثر بر دستمزد و مقایسه رشد را توضیح داده است. دستمزد دریافتی با تورم

ایران تحلیل به نقل از روزنامه خراسان، در هفته های پایانی هر سال دولت، گروه های کارگری و کارفرمایی حداقل دستمزد کارگران را تعیین می کنند. حقوق کارمندان نیز در قالب بودجه تعیین می شود. از سوی دیگر، فریلنسرها طیف وسیعی از دستمزدها را مستقیماً یا در یک فرآیند چانه زنی اعمال می کنند. در نتیجه اگرچه بخش بزرگی از حقوق بگیران را حداقل حقوق بگیران تشکیل می دهند، اما باید گفت که دستمزد دریافتی نیروی کار و فعالان اقتصادی عملاً به صورت طیفی خواهد بود. در همین راستا اخیرا یکی از موسسات کاریابی کشور (Job Vision با آدرس اینترنتی JobVision.ir) نتایج نظرسنجی را منتشر کرده است که مدعی است با مشارکت حدود یکصد هزار نفر از کارگران سراسر کشور انجام شده است. این گزارش با ارائه جزئیات دریافتی مشاغل مختلف در سال گذشته، مشاغل منتخب را از نظر سطح درآمد و جهش آن در سال گذشته دسته بندی کرده است و همچنین در حاشیه، تحلیل های جالبی در رابطه با مقایسه انجام شده است. از دریافتی ها با تورم و بررسی مولفه های مختلف مانند سطح سابقه، میزان سابقه کار، نوع حوزه کاری و دانشگاه محل تحصیل بر درآمد نیروی کار. در این گزارش به بررسی برخی از مهم ترین قسمت های آن می پردازیم.

آیا شکاف حقوق در بخش خصوصی افزایش یافته است؟

اگرچه حداقل دستمزد در سال های اخیر از نرخ تورم عقب مانده است، اما داده های این گزارش نشان می دهد که دستمزدها در بخش خصوصی (که به اختصار می توان آن را دستمزد نامید) روند متفاوتی را دنبال کرده است. بر این اساس، «میانگین» (و نه میانگین) دستمزد بررسی می شود. طبق تعاریف، متوسط ​​حقوق به معنای سطحی از حقوق است که نیمی از جامعه مورد نظر (در اینجا نیروی کار) بیشتر و نیمی دیگر کمتر از آن سطح دریافت کرده اند. به این ترتیب با شروع سال ۱۳۹۸ می توان دریافت که میانگین حقوق دریافتی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ نسبت به تورم ۶ درصد افزایش یافته است. به گزارش خراسان، این موضوع در شرایطی که بخش زیادی از نیروی کار در شرکت ها حداقل حقوق بگیر هستند، می تواند به معنای افزایش فاصله بین دریافتی ها در بخش خصوصی باشد. همچنین با توجه به اینکه در سال های اخیر افزایش حقوق کارکنان دولت کمتر از تورم بوده است، می توان گفت انعطاف پذیری دستمزدها در بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی به دلیل وجود قدرت چانه زنی در بخش خصوصی، که حفظ ستاره ها (نیروهای کلیدی) را با تعدیل حقوق ممکن می سازد. .

کسب و کارهایی که رشد درآمدی بالاتری نسبت به تورم دارند

این گزارش تصویری سریع از گروه‌های شغلی ارائه می‌دهد که رشد «میانگین دستمزد» آنها بالاتر یا کمتر از تورم سال گذشته بوده است. در این زمینه گروه های شغلی برنامه نویسی، مهندسی صنایع و مدیریت پروژه، کارشناس و مدیر فروش بازاریابی و همچنین مشاغل حقوقی شامل مشاغل با رشد بالا و سطح «درآمد متوسط» بیش از میانگین (۱۴ میلیون تومان) بوده است. . از جمله مشاغل با سطح «درآمد متوسط» کمتر از ۱۴ میلیون تومان، فروش و بازدید، روابط عمومی و مهندسی معماری مشاغل پر رشد هستند. گفتنی است با توجه به رشد جدی صنعت فناوری اطلاعات، موقعیت های شغلی مرتبط با این رشته مانند برنامه نویسی در کنار حقوق بالا رشد زیادی را تجربه کرده است.

مشاغل عقب مانده از تورم

از سوی دیگر، داده های منتشر شده نشان می دهد که «میانگین حقوق» برخی مشاغل دیگر کمتر از تورم در سال گذشته رشد داشته است. از جمله این مشاغل می توان به مدیر محصول، منابع انسانی، بازرگانی و تجارت، امور مالی و حسابداری و دیجیتال مارکتینگ و سئو اشاره کرد. شغل تکنسین فنی/تعمیرکار، پشتیبانی مشتری، راننده و پیک، مدیر دفتر، کارگر ساده و پرستار و پیراپزشک نیز از جمله مشاغل کم درآمد و در عین حال رشد «میانگین دستمزد» کمتر از تورم بوده است. .

سطح ارشد، موثرترین عامل بر حقوق و افزایش آن

گزارش مذکور نشان می دهد که میزان ارشدیت در شرکت ها نسبت به سایر عوامل نقش بیشتری در افزایش دستمزد افراد دارد. پیش بینی می شود متوسط ​​حقوق یک کارمند ساده در سال ۱۴۰۳.۱۲. ۶ میلیون تومان، کارشناس ۱۷.۵ میلیون تومان، کارشناس ارشد ۲۴.۱ میلیون تومان و مدیر ۳۶ میلیون تومان. در عین حال، بر اساس تحلیل های انجام شده، حقوق مدیران در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴.۹ برابر سال ۱۳۹۹ خواهد بود، در حالی که کارکنان ۴.۲ برابر افزایش حقوق خواهند داشت.

از نظر عوامل دیگر، مشاهده می شود که:
۱- افراد با بیش از ۱۰ سال سابقه دو برابر افراد با سابقه کمتر (امسال) حقوق دریافت خواهند کرد.
۲- متوسط ​​حقوق در تهران ۳۰ درصد بیشتر از شهرستان هاست.
۳- دانشگاه محل تحصیل شما کمترین تاثیر را در میانگین حقوق دارد. به طوری که میانگین حقوق فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و مستقل برابر و تنها ۱۰ درصد بیشتر از سایر دانشگاه ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا