اخبار اقتصاد ایران

پررونق‌‌ترین بخش اقتصاد از نظر شاغلان | سهم بالای 40 درصدی خدمات در اشتغال 28 استان

بخش خدمات در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد اشتغال در دو استان و بیش از ۴۰ درصد در ۲۸ استان کشور بوده است که از نظر اشتغال پررونق ترین بخش اقتصاد محسوب می شود.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، خدمات یکی از سه بخش اقتصاد است که بیشترین تعداد شاغل را دارد. داده های مرکز آمار نشان می دهد که در سال گذشته سهم این بخش از اشتغال در کل کشور ۵۱.۹ درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کل کشور، تقریبا ۵۲ نفر در بخش خدمات مشغول به کار بودند.

این نسبت میانگین کل کشور است و برای هر استان به تفکیک محاسبه و اعلام می شود. بر اساس این محاسبات، سهم بخش خدمات از اشتغال کل کشور در استان بوشهر بیشتر از سایر استان ها و نزدیک به ۶۳ درصد است. پس از آن استان تهران واقع شده است. بوشهر و تهران تنها استان هایی هستند که سهم خدمات در اشتغال به بالای ۶۰ درصد رسیده است.

از سوی دیگر کرمان و خراسان شمالی کمترین سهم خدمات را در اشتغال دارند. اگرچه این دو استان نسبت به سایر استان ها سهم کمتری از خدمات را در اشتغال خود به ثبت رسانده اند، اما این سهم همچنان بالای ۳۵ درصد و بالاتر از میانگین سهم کشاورزی و صنعت در اشتغال کشور است.

رونق بالای خدمات در بازار کار ۱۴۰۲

در بین ۳۱ استان کشور، سهم بخش خدمات از کل اشتغال استان بوشهر ۶۲.۷ درصد و بالاتر از سایر استان ها است. به عبارت دیگر در این استان از هر ۱۰۰ نفر شاغل تقریباً ۶۲ نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. استان تهران با سهم ۶۲.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد. این دو استان تنها استان هایی هستند که سهم خدمات در اشتغال به بیش از ۶۰ درصد رسیده و بخش جدی از بازار کار را تشکیل داده است.

در ۲۸ استان، بخش خدمات بین ۶۰ تا ۴۰ درصد اشتغال در هر استان را تشکیل می دهد. به عنوان مثال این سهم در کرمانشاه، قم و گیلان در محدوده ۵۲ درصد و در استان های یزد و قزوین در محدوده ۴۶ درصد است.

در سوی دیگر این طیف، ۲ استان وجود دارد که سهم خدمات در اشتغال کمتر از ۴۰ درصد است. اولین استان کرمان است که ۳۷.۶ درصد سهم دارد. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ کارگر کرمانی، ۳۷ نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. خراسان شمالی نیز دومین استان از نظر سهم پایین بخش خدمات است. این سهم در خراسان شمالی ۳۹.۸ درصد است. اگرچه این دو استان نسبت به سایر استان ها سهم کمتری از خدمات را در اشتغال خود به ثبت رسانده اند، اما این سهم همچنان بالای ۳۵ درصد و بالاتر از میانگین سهم کشاورزی و صنعت در اشتغال کشور است.



ثبات سهم خدمات در اشتغال استان ها در سال گذشته

سهم گروه خدمات در اشتغال استان ها در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ در اکثر استان ها تقریبا ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است.

شدیدترین تغییر، افزایش ۹.۷ واحد درصدی این سهم در استان همدان است. خراسان رضوی و ایلام نیز به ترتیب با افزایش ۲.۶ و ۲.۷ واحد درصدی مواجه بوده اند. از سوی دیگر این سهم در استان یزد ۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا