ورزشی

پرسپولیس و استقلال از این ۷ نفر متنفرند/ پول زیاد علیه سرخابی‌ها

گل میشل اولونگا به پرسپولیس دهمین گل او در سال های اخیر مقابل تیم های ایرانی و البته تیم ملی ایران بود. از این رو نگاهی انداخته ایم به بازیکنانی که در این سال ها در لیگ قهرمانان آسیا دروازه سرخابی ها را باز کردند. در صدر این لیست آخرین گلزن، میشل اولونگا قرار دارد که بیشترین گل را به ثمر رسانده است.

به همین منظور به تحلیل عملکرد بهترین گلزنان تیم های عربی مقابل مغربی ها (به ترتیب گل های زده شده) می پردازیم:

۱. مایکل اولونگا – الدحیل قطر (۶ گل)

ستاره کنیایی قطری ها در زمان جذب الدحیل اصلا شناخته شده نبود اما با گلزنی های متوالی رکورد خیره کننده ای از خود به جای گذاشته است. این مهاجم ۱۹۲ سانتی متری تیم های ایرانی را بدون شانس گلزنی نگذاشت و در دو بازی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱، ۵ گل به فرهاد مجیدی زد.

و یک سال بعد سه گل وارد دروازه سپاهان کرد که اتفاقا رشید مظاهری را در دروازه خود داشت. او در آخرین بازی الدیل در آسیا به پرسپولیس آمد و تنها ده دقیقه فرصت داشت تا دروازه قرمزها را باز کند. او با توجه به سنش ممکن است در سال های آینده تعداد گل هایش را افزایش دهد که امیدواریم دیگر تکرار نشود.

هر زمان که ستاره الجزایری به سرخابی ها گلی می زد، هواداران رقیب به خاطر نام کوچک کری برای یکدیگر شعار می دادند. این مهاجم خوش استایل که در آستانه ششمین سال حضورش در السد است، در اولین بازی خود مقابل تیم های ایرانی موفق شد برای اولین بار در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ مقابل پرسپولیس دبل کند. از همان بازی بود که نام او بر سر زبان ها افتاد.

پس از صعود السد از گروه خود، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف استقلال رفتند تا بونجاح دوباره مقابل تیم های ایرانی دبل کند. این بار با این تفاوت که دو بار در فاصله ده دقیقه در ورزشگاه آزادی و در حضور بیش از ۸۰ هزار هوادار استقلال دروازه مهدی رحمتی را باز کرد تا در نهایت السعد با نتیجه ۳ بر یک پیروز میدان شود. او در بازی برگشت تسلیم نشد و موفق شد یکی از دو گل السد را مقابل استقلال به ثمر برساند تا به ۵ گل مقابل سرخابی ها تبدیل شود. مهاجم قدرتمند الجزایری همچنان تسلیم نشد و در بازی رفت السد و پرسپولیس در لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ موفق شد با ضربه سر و البته در موقعیت آفساید دروازه پرسپولیس را باز کند تا تیمش یک برد به دست آورد. -۰.

۳. عمر السوما – الاهلی عربستان (۴ گل)

ستاره سوری که سال ها در الاهلی عربستان خوش درخشید و پس از سقوط این تیم رفت، در مقابل استقلال و پرسپولیس نیز سابقه خوبی دارد. او مانند بغداد بونجاح در اولین بازی خود مقابل پرسپولیس در دیداری که در لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ با تساوی ۲-۲ به پایان رسید گلزنی کرد. مهاجم بلند قد سوری که این روزها در العربی قطر توپ می زند، دو سال بعد در سال ۲۰۱۹ دوباره مقابل پرسپولیس قرار گرفت و این بار موفق شد مقابل بیرانوند دبل کند تا تعداد گل هایش را به عدد ۳ برساند.

یک سال بعد سوما مقابل الاهلی به مصاف استقلال رفت و درخشش مقابل آبی ها تکرار شد. سوما در روزی که الاهلی موفق شد با نتیجه ۲ بر یک مقابل استقلال مجیدی به برتری برسد، گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا ۴ گل مقابل مجارستان پایتخت رقم بخورد.

۴. بافی تمبی گومیس – الهلال عربستان (۴ گل)

شیر فرانسوی که شاید بهترین دوران فوتبالی اش را در عربستان سپری کرد، زمانی که هنوز خبری از رونالدو و بنزما در لیگ نبود. مهاجم ۱۸۶ سانتی متری الهلالی موفق شد در اولین بازی خود مقابل ایرانی ها در لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ دروازه سید حسین حسینی را باز کند. گلی که البته برای سعودی ها امتیازی نداشت چرا که در نهایت با نتیجه ۲-۱ بازی را واگذار کردند.

دو سال بعد و در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ که با قهرمانی الهلال در قاره کهن به پایان رسید، گومیس مرد اول الهلال در حذف سرخابی ها توسط تیمش بود. او برای اولین بار در مرحله یک هشتم نهایی با ضربه چیپ دروازه استقلال را باز کرد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل پرسپولیس و حامد لک دبل کرد تا چهارمین گل خود را مقابل سرخابی ها به ثمر برساند.

۵. ادمیلسون جونیور – الدحیل قطر (۲ گل)

ستاره بلژیکی که نزدیک به یک دهه است در فوتبال قطر می درخشد، در برابر سرخابی های فوتبال ایران نیز همیشه خوش درخشیده است. هافبک تکنیکی الدحیلی بارها مقابل تیم های ایرانی به میدان رفته اما تنها دو گل به استقلال و پرسپولیس زده است. اولین گل او در ورزشگاه آزادی و بازی برگشت دحیل و استقلال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ به ثمر رسید که آبی ها را نیز از دور مسابقات حذف کرد.

ادمیلسون برای گلزنی به پرسپولیس به بازی چهارم نیاز داشت تا بالاخره در روزی که ماریو مانژوکیچ گل اول الدحیل را به پرسپولیس زد موفق به گلزنی به پرسپولیس شود تا تیمشان به مصاف پرسپولیسی برود که به تازگی داده شده بود. به یحیی، درست یک هفته قبل از شیوع ویروس کرونا. رسیدن به برتری دو صفر به گل محمدی سپرده شد.

۶. سالم الدوساری – الهلال عربستان (۲ گل)

مرد سال فوتبال آسیا در سال ۲۰۲۲ و ستاره تیم ملی عربستان سابقه گلزنی به استقلال و پرسپولیس را نیز دارد. او که در تمام دوران بازی خود فقط برای الهلال بازی کرده بود، در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ در همان دیداری که اولین گل الهلال بود، توانست برای اولین بار دروازه استقلال را بگشاید. توسط گومیس به ثمر رسید.

او یک ماه بعد و در بازی یک چهارم نهایی همان سال، این بار با یک گل استثنایی دروازه شاگردان گل محمدی را باز کرد تا به همراه گومیس در مرحله هجدهم و چهاردهم همزمان دروازه سرخپوشان را باز کند و به حریف برود. گامی بلند برای قهرمانی الهلال در تاک آسیا.

۷. عبدالرزاق حمدالله – النصر عربستان، الریان قطر (۲ گل)

مهاجم مراکشی فعلی الاتحاد که روزهای خوشی را با بنزما سپری نمی کند و در بحران به سر می برد، روزهای درخشانی را با النصر در لیگ قهرمانان آسیا سپری کرد. او البته با پیراهن تیمی غیر از النصر و با پیراهن الریان قطر در هفته اول لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ به استقلال گل زد. جایی که بازی در قطر با تساوی ۲-۲ به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا