ورزشی

پرسپولیس و استقلال را می خواهند بفروشند اما کو خریدار؟

زیرا علیرغم اعلام سازمان بورس فارس مبنی بر عرضه عمده سهام کنترلی شرکت های فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال از پنجم آذرماه لغایت سوم دی ماه، هیچ درخواستی برای بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی این شرکت ها به سازمان خصوصی سازی ارائه نشد. دو باشگاه! این در حالی است که قرار بود ۱۲ دی ماه، سهام مغرب پایتخت عرضه شود، اما طبق اعلام سازمان بورس، زمانی که هیچ یک از این دو باشگاه خریدار نداشته باشند، عرضه سهام معنایی ندارد!

البته دور از انتظار نبود. تا چند سال پیش، بدهی تنها مشکل سرخابی ها بود، اما اکنون به دلیل قوانین سختگیرانه، این دو باشگاه برای گرفتن مجوز حرفه ای با کوهی از مشکلات مواجه شده اند و این یک مورد (عدم دریافت مجوز حرفه ای) ) دلیل خوبی است که هیچ شرکت و سازمانی برای خرید سهام این دو باشگاه حاضر نشود.

قبلا می گفتند بخشودگی بدهی های مالیاتی راهی برای تشویق خریداران است اما امروز مشکلات مالی پرسپولیس و استقلال بسیار فراتر از بحث مالیاتی است و نمی توان برآورد درستی از بدهی های کلان آنها داشت، بدهی هایی که هر خریداری را فراری می دهد. . بدون شک هر خریداری به دنبال سرمایه گذاری و سودآوری است اما کیست که نداند پرسپولیس و استقلال نه تنها سودآور نیستند بلکه زیان ده هم هستند و همین موضوع باعث شده در سال های اخیر برای گرفتن مجوز حرفه ای مشکلات زیادی داشته باشند. . مشکلی که بدون شک هر سال سخت تر می شود. افزایش بدهی ها از یک سو، رد پیشنهاد سهام دو باشگاه که به معنای تداوم مالکیت مشترک آنهاست، از سوی دیگر و کمبود بودجه لازم مانند زمین تمرین و ورزشگاه اختصاصی. جلوگیری از سودآوری همه مغرب‌ها و البته مهم‌تر از آن گرفتن مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و دیده شدن جهانی بسیار دور است و با این توصیف کدام سرمایه‌گذاری می‌تواند خود را متقاعد به خرید سهام این دو باشگاه کند. .
تحویل سرخابی ها فرآیندی است که به این زودی ها به پایان نمی رسد. اگرچه اکنون اهرم فشار از سوی نهادهای بین المللی است و نیروی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا مردان را مجبور به معاوضه کرده است، اما شرایط این دو تیم به قدری پیچیده است که هیچکس تمایلی به خرید آنها ندارد، زیرا هر دو باشگاه هایی مانند آواز دهل هستند کسانی که از دور و از نزدیک دل خوش می کنند، با مدیریت فاجعه بار مدیران نالایق فوتبال ایران، به ویرانه ای تبدیل شده اند که بازسازی آن معجزه ای است.
پرسپولیس و استقلال همچنان یکی از پرطرفدارترین تیم های ایران هستند که در هر شهری طرفداران زیادی دارند اما مدیریت ناکارآمد در این سال ها آنقدر دردسرهای زیادی را برای این دو تیم پرطرفدار به ارمغان آورده است که هیچکس حاضر به مالکیت آنها و مشکلات و بدهی های آنها نیست. آنقدر بزرگ هستند که هر سرمایه گذاری با یک براندازی ساده پشیمان می شود و با گفتن این که مال صاحبش بد است خرج را برایشان محدود می کند و چقدر جای تاسف دارد که فوتبالی که هنوز نمی شود منکرش شد عشق خیلی هاست. از جهل مدیران نالایق و نالایق. قربانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا