ترندهای روز

پرندگان هنگام پرواز بر فراز اقیانوس‌ها کجا استراحت می‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برخی از گونه های پرندگان هر ساله در فصل مهاجرت مسافت های طولانی را طی می کنند و گاهی برای رسیدن به مقصد باید بر فراز دریاها و اقیانوس ها پرواز کنند و هفته ها پرواز کنند. اما این پرندگان هنگام عبور از اقیانوس ها کجا استراحت می کنند؟

برای برخی از پرندگان، بهترین استراتژی توقف نکردن است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که پنج گونه از پرندگان را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که برخی از گونه‌ها مانند شاهین شاهین و عقاب‌ماهی، مسیر مهاجرت خود را به سمت باد ترک می‌کنند تا در مصرف انرژی برای ادامه سفر خود صرفه‌جویی کنند. .

به عبارت دیگر، این نوع پرندگان بدون نیاز به بال زدن و صرف انرژی در باد سوار می شوند، مانند گلایدرهایی که بدون موتور در آسمان پرواز می کنند.

الهام نورانی، نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: “ما دریافتیم که پرندگان مهاجر مسیر پرواز خود را طوری تنظیم می‌کنند که از جریان باد برای اوج گرفتن در هنگام پرواز بر فراز دریا استفاده کنند. این به آنها کمک می‌کند صدها کیلومتر پرواز کنند.”

بر اساس داده های انجمن سلطنتی برای حفاظت از پرندگان در بریتانیا (RSBP)، تخمین زده می شود که ۲۰۰۰ گونه از پرندگان مسیر مهاجرت خود را بدون توقف طی می کنند. از سوی دیگر، برخی از پرندگان مهاجر در حال حاضر مناطق توقفی را ایجاد کرده اند که برای نسل ها مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات در سال های اخیر نشان می دهد که تعدادی از پرندگان از کشتی ها به عنوان ایستگاه های استراحت استفاده می کنند. محققان می گویند تعداد این پرندگان بیشتر از آن چیزی بود که تصور می کردند.

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد، طی یک تحقیق ۲۵ روزه در دریای مدیترانه، محققان موفق به ثبت نام ۱۳ گونه مختلف از پرندگان شدند که برای استراحت در قایق خود توقف کردند.

این تیم دریافتند که میانگین زمان ماندن پرندگان در قایقشان ۴۲ دقیقه بوده که به نظر آنها نسبتاً کوتاه است. با این حال، تیم تحقیقاتی بر این باور است که اکثر پرندگان یا به دلیل مواجهه با آب و هوای بد یا به دلیل وضعیت بد جسمانی و نیاز به استراحت تصمیم به توقف گرفتند.

آنها با استفاده از داده های خود در مورد پرندگان، تخمین می زنند که تقریباً ۴ میلیون پرنده می توانند از کشتی های مرکز مدیترانه به عنوان توقفگاه استفاده کنند.

محققان می گویند باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر ترافیک دریایی بر مهاجرت پاییز پرندگان انجام شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا