پرواز قیمت خودروهای وارداتی به نوک قله
به گزارش افق میهن: یک کارشناس بازار خودرو با انتقاد از نحوه تحویل خودروهای وارداتی، گفت: اگرچه قیمت خودروهای وارداتی اکنون سه برابر قیمت واقعی است، اما همچنان گران خواهد بود.
بازار خودرو در سه ماه اخیر شرایط نابسامانی قیمتی را تجربه کرده است. افزایش قیمت پژو پارس و ۲۰۷ به یک میلیارد و ۲۵ درصد افزایش قیمت خودروهای چینی شرایط را برای مصرف کنندگان واقعی سخت کرده است. سیاست های دولت در مورد خودرو تنها باعث افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.
احسان گائینی کارشناس خودرو درباره افزایش قیمت خودروهای خارجی در ماه های اخیر به «انتخ» گفت: اگر از وسط شروع کنیم. بهمن تا آخر فروردین با نگاهی به دو ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت متوسط ۱۵ درصدی خودروهای وارداتی چینی بودیم که برخی از مدل ها حتی تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند. به عنوان مثال، فینیکس F.X افزایش قیمت از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون را تجربه کرد. در هر صورت بازار به دلیل نوساناتی که با افزایش نرخ ارز و بازار عصر عید داشت چالش برانگیز بود. اسفند موثر هم بود. در فروردین نوسانات ارز بسیار موثر بود. بازار در هفته اخیر چندان گرم نبوده و تعداد خرید و فروش ها کم است. بازار به سمت رکود پیش می رود و قیمت ها همچنان بالاتر از قبل است دی و بهمن بیشتر داشتیم
وی افزود: افزایش عرضه و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خرید می تواند نرخ ها را کاهش دهد. متأسفانه این پیشنهاد در ماههای اخیر خوب نبوده و اگر میخواهیم قیمتها پایین بیاید، بهتر است حجم خودروهای وارد شده به بازار را کاهش دهیم.
وی درباره سیاست دولت در قبال خودروهای خارجی گفت: با توجه به اینکه قولی که در خصوص واردات گسترده برندهای مختلف داده شده محقق نمی شود و این امر همچنان ادامه دارد و قطعا بوی خوبی از خودرو به مشام نمی رسد. سمت واردات برای خودروهای وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشته است، افزایش قیمت را ادامه خواهیم داد. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالی است و به نظر می رسد امیدی به تراز خودروهای وارداتی نیست. خودروهای وارداتی معمولا بیش از ۵ سال است که وجود دارند و قیمت ها همچنان در حال افزایش است.
این کارشناس خودرو درباره قیمت غیر واقعی خودروهای خارجی در ایران گفت: قیمت خودروهای خارجی در کشور ما گاهی چهار تا پنج برابر قیمت فعلی خودروهایی با مدل های ۵ ساله است. دلیل اصلی آن نبود خودروهای وارداتی صفر در مدل های مختلف است. به دلیل محدودیت واردات، قیمت خودروهای وارداتی تقریباً سه برابر قیمت واقعی آنها است. اگر سیاست افزایش واردات باشد، تنها گزینه کاهش قیمت است، در غیر این صورت قیمت ها بسیار بالاست و واسطه ها از این موضوع سوء استفاده می کنند.
گائینی در خصوص تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودروهای داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه ریزی کارشناسی و استفاده از کارشناسان خبره در حوزه خودرو، با همکاری دولت، برنامه ریزی مناسب و تصویب قوانین، تسهیل واردات برای ایجاد بازار بهتر در بخش خودروهای وارداتی. وقتی واردات خودروهای داخلی افزایش می یابد، قیمت آنها نیز کاهش می یابد. قیمت خودروهای داخلی بسیار بالاست; خرج یک میلیارد تومان برای ۲۰۷ اصلا خوب نیست.