ترندهای روز

پروژه مشهدسازیِ اصفهان با موفقیت در حال انجام است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اصفهان به عنوان یک مرکز مهم در تاریخ و تمدن ایران شناخته می شود. این استان با تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی خود همواره نمادی از همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام و مذاهب مختلف بوده است. اما در سال های اخیر برخی گروه های سیاسی در تلاش هستند تا اصفهان را به مشهد دوم تبدیل کنند.

پروژه مشهد اصفهان با موفقیت در حال انجام است

فشار بر هویت محلی

در سال های اخیر فشارهایی برای تغییر هویت محلی اصفهان وجود داشته است. برخی از گروه ها با هدف ترویج نوع خاصی از تفکر مذهبی و سیاسی سعی در تأثیرگذاری بر فرهنگ و آداب و رسوم محلی دارند. این فشارها در حالی صورت می گیرد که اصفهان به عنوان شهری با تاریخ غنی و فرهنگ متنوع شناخته می شود. اصفهان یکی از قطب های گردشگری ایران محسوب می شود و با ایجاد تغییراتی که هیچ ربطی به هویت این شهر ندارد، چیزی جز تخریب تدریجی یک نقطه مهم تاریخی در ایران حاصل نمی شود!

پروژه مشهد اصفهان با موفقیت در حال انجام است

نادیده گرفتن تنوع ایدئولوژیک

اصفهان به عنوان یکی از مراکز مهم مذهبی ایران، محل زندگی سایر اقوام و مذاهب نیز بوده است. زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان در این استان زندگی می کنند و هر کدام سهمی در تاریخ و فرهنگ اصفهان دارند. بی توجهی به این تنوع و تلاش برای ایجاد نسخه واحد دین و سیاست می تواند به تضعیف هویت فرهنگی این استان منجر شود. علاوه بر این، چنین اقداماتی می تواند باعث ایجاد حس بیگانگی در میان اقلیت های مذهبی شود. زمانی که گروه خاصی سعی می کنند دیگران را به سمت طرز فکر خود سوق دهند، این عمل نه تنها بر روابط اجتماعی تأثیر منفی می گذارد، بلکه ممکن است به تنش های اجتماعی نیز منجر شود.

تاریخ اصفهان در تحولات سیاسی

اما عجیب است که اصفهان با وجود آبادانی زیاد و محله های گاه مدرنش، شانس آورد که در افق میهنات تیرماه نامزدی چون جلیلی داشت. اگر به عنوان مسافر از اصفهان عبور کنید، متوجه می شوید که کافه ها و بارهای مدرن زیادی در این شهر وجود دارد. حال و هوای امروزی را به این شهر بخشیده است، اما چرا مردم این شهر در هر افق میهناتی به دورترین گزینه ممکن رای می دهند، هر چقدر هم که تفکر سنتی در این شهر ریشه دوانده باشد، اما به هر حال نسل های جوان ساکن این شهر هستند. همان جمعیت مهم هستند، چگونه روزی احمدی نژاد و روزی جلیلی رای اول را در این شهر دارند.

پروژه مشهد اصفهان با موفقیت در حال انجام است

بررسی گزینه پیشنهادی برای مدیریت شهر اصفهان

این تحلیل که امروز در روزنامه همامیهن به چاپ رسیده است، به صراحت به شرح پروژه توسعه اصفهان مشهد می پردازد:

این در حالی است که وزیر کشور در تدارک معرفی گزینه پیشنهادی خود برای تصدی استانداری اصفهان و کسب رای هیات دولت برای استاندار جدید است. پیشنهاد نام «مهدی جمالی نژاد» و حمایت نمایندگان تندرو اصفهان از وی نگرانی فعالان سیاسی اصلاح طلب و معتدل این استان را برانگیخته است. خبر انتصاب یکی از اعضای جبهه پایداری برای انتصاب استاندار اصفهان با واکنش منفی فعالان سیاسی معتدل و اصلاح طلب اصفهان مواجه شده است.

مینو خالقی، فعال سیاسی و حقوقدان می گوید: استانداری اصفهان نیاز به نفس تازه ای دارد. کسانی که قبلا استاندار، شهردار یا استاندار اصفهان بوده اند، هر ایده ای را که داشته اند در دوره خود اجرا کرده اند. به همین دلیل می گوییم که ای کاش این افراد از این سمت ها بروند.

محمود حسینی، استاندار اصفهان در دولت سید محمد خاتمی نیز معتقد است که نمایندگان به چند دلیل نباید تعیین کننده استاندار باشند. اولی به دلیل ممنوعیت قانون اساسی و تفکیک قوا است. دوم اینکه اگر نمایندگان استاندار را تعیین کنند، استاندار بدهکار آنها می شود و باید به دستور آنها عمل کند و این برای دولت خوب نیست. دلیل سوم این است که این نوع سیاستگذاری به بن بست می رسد زیرا استاندار باید نفر اول استان باشد و باید در راستای سیاست های دولت و صحبت های رئیس جمهور برای پیگیری و اجرای سیاست های دولت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا