اخبار بورس

پروژه پالایش گاز هویره یک پروژه محیط زیست محور است/ تولید فاز یک پالایش گاز هویزه پس از ۱۰ سال

مدیرعامل شرکت پالایش گاز خلیج فارس:

مدیرعامل هویزه شرکت پالایش گاز خلیج فارس گفت: در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم فاز اول پالایش گاز هویزه را ده سال پس از شروع پروژه به بهره برداری برسانیم.

افشین کیانی مدیرعامل شرکت پالایش گاز خلیج فارس در گفتگو با ایران تحلیلبیان کرد: برای شناسایی منابع و رفع نیازهای شرکت پالایش گاز هویزه به همراه هلدینگ خلیج فارس در نمایشگاه نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی شرکت کردیم.

وی افزود: نیاز شرکت توسط شرکت های داخلی و خارجی تامین می شود اما ما به شرکت های داخلی متکی هستیم بنابراین در صورت امکان می توانیم با کمک شرکت های داخلی نیاز خود را تامین کنیم.

کیانی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پس از گذشت ۱۰ سال از شروع پروژه موفق شدیم با فاز اول پالایش گاز هویزا وارد چرخه تولید شویم.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی این فاز، موفق شده‌ایم گازهای نفتی واقع در میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی را به دست آوریم. با راه اندازی فاز ۲ می توانیم از غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، منطقه دارخوین، جفیر و … گازگیری کنیم.

وی گفت: تمامی گازهای واقع در غرب رودخانه کارون به شرکت پالایش گاز هویزه ارسال می شود. پس از شیرین سازی و جداسازی گازها، گاز متان وارد سیستم سوخت ملی کشور می شود که می تواند به عنوان تامین کننده گاز در فصل سرما و به عنوان خوراک پتروشیمی هایی که از گاز متان استفاده می کنند، عمل کند.

کیانی بیان کرد: هدف اصلی پروژه ما تامین ۹۷ هزار بشکه گاز به پتروشیمی بندر امام است که می تواند جهش تولید و درآمدزایی بالایی را برای هلدینگ خلیج فارس به همراه داشته باشد. همچنین مقداری از میعانات گازی را با تانکر به پتروشیمی ایلام ارسال می کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس توضیح داد: مشکل اصلی این است که طرح پالایش گاز هیره یک پروژه زیست‌محیطی است که با جمع‌آوری و سوزاندن گازهای غرب کارون به محیط زیست کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران نسبت به توافقنامه پاریس ایفا خواهیم کرد.

وی در خصوص تامین خوراک اظهار کرد: در تامین خوراک مشکلاتی داریم که ناشی از کمبود تامین کننده خوراک است. هلدینگ خلیج فارس رسا با تامین مالی حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال جاری سرمایه گذاری در این موضوع را بر عهده گرفت. امیدواریم با ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هلدینگ خلیج فارس بتوانیم کمک شایانی به محیط زیست کشورمان داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا