فناوری

پزشکان درباره سلامت اولین بیمار ایمپلنت مغزی نورالینک ابراز نگرانی کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایلان ماسک، بنیانگذار Neuralink هفته گذشته ادعا کرد که اولین بیمار این شرکت که یکی از ایمپلنت های مغزی خود را دریافت کرده است، می تواند با فکر کردن، موش را روی صفحه نمایش حرکت دهد. با این حال، Neuralink هیچ مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکرده است و محققان و پزشکان شروع به نگرانی در مورد بیمار کرده اند.

همانطور که کارشناسان در مقاله جدید نیچر توضیح می دهند، ایمپلنت مغزی Neuralink نه تنها یک نوآوری جدید نیست، بلکه اطلاعات کافی برای حمایت از ادعاهایش یا حتی ارزیابی ایمنی روش های آن توسط این شرکت منتشر نشده است.

نظر کارشناسان در مورد ایمپلنت مغزی Neuralink

سامیر شت، جراح مغز و اعصاب در کالج پزشکی بیلور که در زمینه نوروتکنولوژی تخصص دارد، به نیچر گفت:

“Nuralink فقط اطلاعاتی را که می خواهند ما در مورد آنها بدانیم به اشتراک می گذارد و نگرانی های زیادی در مورد آن وجود دارد.”

Bolo Ajiboye، محقق رابط مغز و کامپیوتر در دانشگاه Case Western Reserve نیز به Nature گفت که کنترل موش توسط مغز چیز جدیدی نیست و اولین باری که یک انسان موفق به انجام این کار شد در سال ۲۰۰۴ بود.

مقاله نیچر در حالی منتشر شد که ماسک ماه گذشته در X ادعا کرد که بیماری که ایمپلنت مغزی را دریافت کرده است “به خوبی بهبود می یابد”. البته اسنادی که مدتی پیش فاش شد نشان می دهد که ایمپلنت مغزی این شرکت باعث بروز مشکلات و آسیب های جدی از جمله پاره شدن مغز یک میمون یا ایجاد تورم شدید مغزی شده است. در بسیاری از موارد، میمون ها آخرین روزهای زندگی خود را در عذابی بی مورد سپری کردند که به گفته کارشناسان می شد از آن جلوگیری کرد.

شیث با استناد به این نگرانی ها به نیچر گفت که محققان هنوز اطلاعات کافی در مورد توانایی های جراح رباتیک Neuralink ندارند. وی خاطرنشان کرد که تا کنون تنها یک ویدیو از آن “در عمل” به صورت ماکت بیش از یک سال پیش منتشر شده است. در واقع هنوز تایید نشده است که آیا از این ربات برای اولین کاشت تراشه مغز انسان استفاده شده است یا خیر.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا