اخبار اقتصاد ایران

پزشکیان عاقلی کرده شعار مسکن نداده است؛ اوضاع مسکن بحرانی است

دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود نتوانسته به برخی از وعده های خود در حوزه مسکن عمل کند. به عنوان مثال وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال یا کنترل نرخ اجاره بها یا رهن عملا به بن بست رسیده است.

افق میهن، طرح هایی مانند طرح «نهضت ملی مسکن» دولت سیزدهم طرح بدی نبود اما در عمل محقق نشد. همچنین اگرچه مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم معتقد است که مداخلات دولت سیزدهم در تولید و تنظیم بازار مسکن منجر به کاهش تورم در این بخش شده است، اما برخی بازار مسکن تحلیلگران معتقدند این وضعیت موقتی است و جهش قیمتی در بازار مسکن در راه است. است.

اکنون در آستانه آغاز به کار دولت چهاردهم سوالاتی مطرح می شود که دولت مسعود مزیکیان چگونه می تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد و چرا در سال های اخیر به ندرت بازار مسکن ایران دوره غیرالتهابی را تجربه کرده است؟ بیت الله ستاریان کارشناس مسکن و تحلیلگر اقتصاد مسکن در گفتگو با فرارو او به این سوالات پاسخ داده است:

مشکل مسکن با تغییر دولت حل نمی شود، ما نیازمند تحول ساختاری هستیم

بیت الله ستاریان به فرارو گفت: وی ادامه داد: مشکل مسکن مشکلی نیست که با تغییر دولت و یا اینکه فکر کنیم دولت جدیدی که روی کار می آید می تواند مشکلات را با این ساختار معیوب حل کند، به سرعت حل شود، حقیقت این است که در دولت دوازدهم و سیزدهم هیچ یک از روحانی و رئیسی برنامه قوی تری نسبت به همدیگر در حوزه مسکن ارائه کرده بود که هر کدام وارد یک ساختار اقتصادی یا قالب خاصی شدند تا کار کنند، جالب اینکه همین مدل اقتصادی اشتباه است در بحث اقتصاد دولتی، قاعدتاً بخش خصوصی نباید مشکلی برای فعالیت داشته باشد برخی از اقتصاددانان در مورد مصرف ارز صحبت می کنند، اما مسئله اصلی در مسکن ما این است که به دلیل اقتصاد بسته و محدود، «مشکل در مقایسه با نرخ جمعیت تشدید می شود نیاز ما به مسکن آنقدر زیاد است که نمی توان از نیازهای بخش مسکن چشم پوشی کرد.

وی افزود: هر ساله بخشی از مسکن در کشور مستهلک می شود، خانوارهای جدید می آیند و نیاز مسکن کشور نیز رو به افزایش است. همه اینها باعث می شود که ما به حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داشته باشیم که حداقل تا ۲ دهه آینده ادامه خواهد داشت. همچنین در صورت افزایش نرخ جمعیت، این وضعیت تشدید خواهد شد. در این شرایط پزشک چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا می خواهد اعلام کند که دولت چهاردهم برای ساخت مسکن وام می دهد؟ یا زمین تسهیلات می دهد؟ خب ما این تجربه را در دولت های قبلی داشتیم و جوابی نگرفتیم. اگر قرار است کاری انجام شود باید کسانی را که محکم ایستاده اند و نمی خواهند تغییری در کشور ایجاد شود از ستون های قدرت حذف کنیم. عده ای با شعارهایی مانند حمایت از مظلوم و حمایت از نیازمندان به اقتصاد و مسکن ضربه می زنند و اقتصاد بسته را ایجاد و حفظ کرده اند.. در این نوع اقتصاد، آقای مزیکیان چگونه می‌خواهد بخش تولید را تقویت کند؟»

۵۰ سال است که در بازار مسکن حرکت اشتباهی کرده ایم

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: درست است که آقای بیزیکیان می تواند برخی تحریم ها را حذف کند یا به رشد اقتصاد کشور به طور کلی کمک کند یا حتی در جهت بهبود وضعیت مسکن و ورود سرمایه به کشور گام بردارد. اما همه اینها برای حل مشکلات اساسی بازار مسکن کشور کافی نیست. در دوره هایی مانند دوره آقای هاشمی رفسنجانی چنین تلاش هایی داشتیم اما این تلاش ها تاثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن نداشت. نگاهی به نمودار قیمت مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن در سال های گذشته نسبت به همه کالاها پیشتاز بوده است. هر اقتصاددانی که از سفته بازی در حوزه مسکن صحبت کند، معلوم است که هیچ شناختی از بازار مسکن ندارد. چگونه می توان بیش از ۲۰ درصد کالاهایی مانند مسکن را احتکار و معامله کرد؟ قیمت مسکن به دلیل عرضه و تقاضا تغییر می کند. پتانسیل کامل بخش خصوصی ما که ۹۵ تا ۹۷ درصد مسکن را در اختیار دارد، توانایی ساخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد را دارد.

او اضافه کرد: “اگر آقای مزیکیان در کل اقتصاد مداخلات لازم را انجام ندهد و در حوزه ارز، طلا و … موفق نباشد، در حوزه مسکن هم موفق نخواهد بود.. در آن روز تحولی را در بخش مسکن تجربه خواهیم کرد و متوجه خواهیم شد که ۵۰ سال است که اشتباه حرکت کرده ایم. ما ۵۰ سال است که با یک مانیفست قدیمی جلو می رویم که اشتباه است، باید به سمت آزادسازی اقتصادی برویم. دولت باید بر عملکرد اقتصادی مردم تکیه کند و فقط باجگیر باشد. اگر به مردم اجازه کار و فعالیت داده شود و توسعه اقتصادی ایجاد شود، دولت هم رشد می کند.. باید بنگاه های اقتصادی را از دولت قطع کرد. تا زمانی که این مشکلات را در اقتصاد کلان کشور حل نکنیم به رشد و پیشرفت نخواهیم رسید. مسکن تنها یکی از مشکلات اقتصاد کلان ماست. سال آینده در حوزه مسکن با بحران مواجه خواهیم شد. اگر چند سال پیش یکی می گفت قیمت مسکن متری ۳۰۰،۴۰۰ میلیون می شود، هیچکس باور نمی کرد، اما الان به راحتی قبول می کنیم.. حالا می خواهم بگویم به متری ۴.۵ میلیارد تومان می رسیم. هر چقدر جراحی و تغییرات در ساختار اقتصاد کشور به تعویق بیفتد، وضعیت مسکن بدتر می شود. فردی که ماهیانه ۱۵ میلیون درآمد دارد چگونه قرار است ماهی ۱۰۰ میلیون تومان اجاره بها بدهد؟ کارگر و معلم و امثال اینها چگونه می خواهد رهن و اجاره مسکن در تهران را قبول کند؟ آقای بیزیکیان در شعار ندادن مسکن عاقل بود و امیدوارم از این به بعد در این زمینه شعار ندهد.زیرا هر چه او بگوید، این اتفاق نخواهد افتاد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا