اخبار بورس

پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلدر هفته های گذشته بارها و بارها در مورد اهمیت ارتقای سطح تحلیل سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه صحبت کرده ایم. علیرغم استقبال شگفت انگیز و دلگرم کننده بسیاری از خوانندگان از مجموعه گزارش چهارشنبه داغ، برخی سرمایه گذاران و بینندگان این رسانه (عمدتا سهامداران شرکت های مورد بررسی) با ادعای غیرواقعی بودن برخی گزارش ها و یا عمداً کذب بودن آن ها، ادعاهای عجیبی کردند. در از بین بردن آن شرکت های گزارش شده بودند

لازم به ذکر است علیرغم احترام به نظرات تمامی مخاطبان این رسانه ها، تمامی مستندات ارائه شده در سلسله گزارش های چهارشنبه داغ ممکن است بر اساس مستندات موجود در گزارش های مالی منتشر شده شرکت ها و اطلاعات باشد. در سیستم‌های رسمی بازار سرمایه گرفته شده و مبتنی بر شنیده‌ها، شایعات و خواسته‌های ذهنی مدیران و برخی دلالان در بازار سرمایه نیست.
باور کنید اگر در هفته‌های گذشته مقاله یا محتوایی مغایر با واقعیت منتشر می‌شد، طبق تحقیقات تعداد زیادی از شرکت‌ها، این رسانه‌ها با رد شدن و شکایت‌های فراوان مواجه می‌شدند. چرا که بسیاری از این گزارش ها برنامه های خیل عظیمی از مدیران، سرمایه گذاران قدرتمند و دلالان را به شدت زیر سوال برده و به نمادی از شفافیت در فضای تحلیلی بازار سرمایه کشور تبدیل شده است.

باید در نظر داشت که نویسندگان این سلسله گزارش ها اگرچه دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه تحلیل و مدیریت در موسسات مالی معتبر بازار سرمایه دارند، اما هرگز تحلیل ها و استدلال های خود را بدون خطا نمی دانند.

در همین راستا از مخاطبان می خواهیم با ارائه مستندات قابل استناد (و نه واهی از قبیل برج های ۵۲ طبقه ساخته نشده، مجتمع های آپارتمانی ۲۰۰۰ واحدی بررسی شده، افزایش احتمالی تعرفه ها و موارد دیگر) نظر مخالف محتوای گزارش ها و این تحلیل ها داشته باشند. . از ۳۰۰% محصولات و…)، ما را در رفع نقاط ضعف تحلیلی خود یاری کنید.

در گزارش چهارشنبه های داغ این هفته، یکی از شرکت های فعال در بازار پایه را بررسی می کنیم و می آموزیم که سرمایه گذاران تحت تاثیر فضای مجازی چگونه و با چه سرعتی سرمایه خود را از دست می دهند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا تعداد افرادی که در بازارهای سهام داخلی و بین المللی متحمل زیان طولانی مدت شده اند چند برابر تعداد افرادی است که عملکرد سودآوری را تجربه کرده اند؟ تاکنون تعجب نکرده‌اید که چرا برخی از مدیران کانال‌های بورس (نذیر محسن پلنگ، افشین فشفشه و…) از همه موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب و اسامی سهام شرکت‌های با بیشترین پتانسیل سود کاملاً رایگان برخوردار بودند. و بدون کوچکترین چشمی به سهامداران. اجازه دادند؟

سوال این است: اگر شما به عنوان یک معامله گر یا ابر تحلیلگر در بازارهای مالی از روش های خاصی در یافتن فرصت های سرمایه گذاری بهره مند شوید، آیا آن روش را به همه آموزش می دهید یا آن را به عنوان یک ابزار گران قیمت از دیگران پنهان می کنید؟ آیا روش هایی که همه می دانند برنده هستند؟

احتمالاً شما نیز با نگارنده بر این باور هستید که حجم زیاد اطلاعات مربوط به خرید سهام طلا و سیگنال های جادویی در کانال ها و فضاهای مجازی تنها ناشی از ایثار و نوع دوستی زیاد مدیران آنها نیست و این افراد احتمالاً به موارد مهم تری دست خواهند یافت. مقاصدی با تبلیغات گسترده شما دنبال می کنید پس همیشه به یاد داشته باشید:

ممکن است افراد مختلف از طریق واسطه‌ها یا کانال‌های فضای مجازی سیگنال و زمان خرید سهام را به شما بدهند، اما هرگز زمان فروش را به شما نمی‌گویند، در غیر این صورت نمی‌توانند خود سهام را بفروشند و به سود برسند. شاید هم.» به محض فروش سهام خود، سیگنال خرید صادر کنید.

یکی از شرکت هایی که در سال گذشته با سیگنال های فراوان از برخی کانال های تلگرامی و تالارهای بورس، سرمایه تعداد زیادی از سهامداران را از بین برد.شرکت آبزی پروری آبشیرین” است.

با گزارش چهارشنبه داغ این هفته، قصد داریم با بررسی شرایط این شرکت، سهامداران ریسک پذیر این روزهای بازار سرمایه را از پیامدهای خریدهای بدون تحلیل آگاه کنیم.

کاهش ۶۵ درصدی در کمتر از ۸ ماه:

شاید افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی قیمت سهام شرکت کشاورزی و صنعت آبشرین «آبین» در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ برای برخی از سهامداران این شرکت خاطره خوشی را زنده کند، اما بدون شک کاهش بیش از ۶۵ درصدی در قیمت سهم ارزش سهام این شرکت در سال هشتم است. ماه گذشته خاطرات تلخی را برای سهامداران این شرکت به جا گذاشت.

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

شاید باورتان برایتان سخت باشد که چگونه ارزش شرکت کوچکی مانند آبشیرین با تولید ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار کیلو پسته و کسب سود ناچیز به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. (البته این اتفاقات در بازار پایه فرابورس و شرکت های کوچک چندان عجیب به نظر نمی رسد.)

اما بیایید نگاه دقیق تری به این موضوع بیندازیم که چگونه سرمایه گذاران آن زمان ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت را شناختند و آن را خریدند.

شرایط سوددهی:

متأسفانه این شرکت این را دارد اردیبهشت در ماه سال جاری ۱۴۰۲ ارزش در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال مالی ثبت و محقق شد. ۱۶ میلیارد ریال زیان بوده است

علیرغم اعلام نشدن درآمد شرکت در گزارش ۹ ماهه، کاهش چشمگیر درآمد شرکت و مفاد گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده حاکی از کاهش قابل توجه فروش محصولات نهایی از جمله پسته در سال مالی ۱۴۰۲ است. به سال مالی قبل

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

همانطور که از صورت های مالی ۶ ماهه شرکت مشخص است، علاوه بر عدم فروش پسته در شش ماهه اول سال مالی ۱۴۰۲، حجم تولید پسته نیز بیش از ۵۵ درصد کاهش محسوسی داشته است.

اما دلایل کاهش چشمگیر تولید و فروش پسته در سال مالی ۱۴۰۲ چیست؟ آیا کاهش چشمگیر تولید و فروش شرکت در سال های آینده تکرار خواهد شد و سهامداران را با خطر جدی مواجه خواهد کرد؟

به نظر می رسد این بزرگترین مشکل و شاید بزرگترین خطر برای شرکت در سال جاری و سال های آینده باشد آب مورد نیاز باغبانی و تولید محصولات زراعی است.

اب:

در سال‌های اخیر، احتمالاً هشدارهای جدی از سوی کارشناسان در مورد تشدید بحران‌های کم‌آبی و تنش‌های آبی شنیده‌اید. ضعف مدیریت در نهادهای تصمیم گیر و متولیان امور کشاورزی کشور، استفاده بی رویه از جداول آب های زیرزمینی و همچنین ضعف های علمی بیش از حد و سرمایه گذاری ها برای اصلاح وضعیت موجود، شرایط اسفناکی را رقم زده است که نه تنها زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد. تعداد زیادی از شهروندان شهرهای مختلف همچنین منجر به اختلالات جدی در عملکرد صنعت داخلی شده است.

در هفته‌های اخیر درباره نقش آب در تعطیلی یا احداث پتروشیمی‌های استان فارس صحبت کرده‌ایم، اما این بار نوبت به شرکت‌های حوزه کشاورزی رسیده است.

متأسفانه مناطق آبشیرین کش و صنعت آبشیرین عمدتاً در دشت کاشان واقع شده و تحت تأثیر کم آبی شدید قرار دارند.

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

میزان بارندگی حدود ۱۳۷ میلی متر (حدود یک ششم میانگین جهانی) و حداکثر تبخیر آن ۶۵۷ میلی متر (حدود سه برابر میانگین جهانی) است.

البته مشکل آب تنها دامنگیر روستای آب شیرین کاشان نمی شود چرا که این شهرستان سال هاست از کم آبی و بحران آب رنج می برد.

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

اما داستان چیست؟

منابع آب شرکت آبزی پروری آبشیرین بر اساس صورت های مالی سالانه و گزارش فعالیت های هیئت مدیره به ۴ حلقه چاه و ۵ رشته قنات محدود شده است.

همانطور که قبلا ذکر شد، با توجه به کاهش چشمگیر منابع آبی استان اصفهان در سال های اخیر، شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ آب انتقالی را از چهار حلقه آبی مورد استفاده کاهش داد.

متاسفانه بر اساس رای کمیسیون اعتراض و محاکمه شرکت آبشیرین، اقدام این شرکت نتوانست مانع از کاهش مصرف آب در باغات این شرکت شود.

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

حتی اگر به نظر برسد که شرکت نسبت به تجدیدنظرخواهی به دیوان عدالت اداری اقدامات لازم را انجام می دهد، بعید است که مشکلات خشکیدگی باغات این شرکت مربوط به سال گذشته و امسال باشد و شاید هم باشد. حتی بدتر شود بحران آب و تداوم کاهش بارندگی در کشور باعث کاهش بیشتر تخصیص آب برای این شرکت در سال های آینده خواهد شد.
به عبارت دیگر، کاهش آبی که شرکت در مقادیر ناچیز دریافت می‌کند منجر به کاهش چشمگیر تولید محصول می‌شود، چه بسا کاهش چشمگیر آب اختصاص یافته به باغات شرکت.

هشدار به سهامداران: پسته خود را در بورس نخرید

همانطور که مشاهده می شود، به گفته این شرکت، عدم تغییر جدی در آب جذب شده، خشک شدن و کاهش عجیب به نصف باغات و تولید پسته اتفاقی دست نیافتنی نیست.

حالا به من بگویید: اگر تولید پسته شرکت ۵۰ درصد (حدود ۷۰ هزار کیلوگرم) کاهش پیدا کند، سود شرکت چقدر خواهد بود و آیا سود ناچیز امسال و شاید سال های آینده بر ارزش شرکت که حدود ۲۰۰۰ میلیارد است تأثیر می گذارد. تومان. اردیبهشت ۱۴۰۲ یا حتی مقدار بیش از ۶۱۰ میلیارد تومان آیا این شرکت را توجیه می کند؟

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا