ترندهای روز

پسربچه کنجکاو کوزه ۳۵۰۰ ساله را در موزه شکست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: کوزه ای که قدمت آن به عصر برنز باز می گردد و در موزه ای در شهر حیفا در اسرائیل به نمایش گذاشته شده بود به طور تصادفی توسط یک پسر بچه چهار ساله تکه تکه شد.

مسئولان موزه «هشت» در دانشگاه حیفا در شمال اسرائیل می گویند قدمت این ظرف سفالی به ۲۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و به دلیل سالم بودن آن در زمان کشف، یک شی باستانی کمیاب به حساب می آید.

این کوزه در نزدیکی ورودی موزه بدون شیشه محافظ به نمایش گذاشته شد، زیرا مسئولان موزه معتقدند نمایش های باستان شناسی بدون مانع «جذابیت خاصی» دارد.

پدر پسر که الکس نام دارد، گفت که پسرش در حین ملاقات “کمی کوزه را کشید” زیرا “در مورد آنچه داخل آن بود کنجکاو بود”. چه چیزی باعث افتادن و شکستن آن شد.

آقای الکس گفت که از دیدن پسرش در کنار شیشه شکسته “شکه شده” و در ابتدا با خود فکر کرد “این پسر من نبود که این کار را کرد”. اما او پس از آرام کردن پسرش به نگهبان اطلاع داد.

موزه هچت اعلام کرده است که پس از این حادثه، کودک به همراه خانواده اش برای بازدید برنامه ریزی شده از نمایشگاه آثار باستانی موزه دعوت شده اند.

لیهی لازلو یکی از مسئولین موزه در این باره گفت: مواردی وجود دارد که به اقلام نمایش داده شده آسیب عمدی وارد می شود که با این گونه موارد برخورد و به پلیس اطلاع داده می شود.

وی افزود: اما در این مورد وضعیت به این صورت نبوده است، به طور اتفاقی این کوزه توسط کودک خردسالی که از موزه بازدید می کرد آسیب دید و پاسخ ما در همین حد خواهد بود.

این موزه اعلام کرد که کارشناس برای مرمت و مرمت این کوزه تعیین شده و این شی باستانی «در مدت زمان کوتاهی» به محل خود بازگردانده می‌شود.

پدر کودک گفت که آنها با دیدن تعمیر کوزه احساس “آرامش” خواهند کرد، اما “غمگین” هستند زیرا “همینطور نخواهد بود.”

ظروف سفالی مشابهی که در حفاری‌های باستان‌شناسی یافت می‌شوند معمولاً هنگام کشف شکسته یا ناقص می‌شوند، اما این کوزه دست‌نخورده و دست نخورده یافت شد و آن را به یک «یافته‌ی قابل توجه» تبدیل کرد.

مسئولان موزه گفته‌اند که قصد دارند به سنت نمایش آثار باستانی بدون موانع یا دیوارهای شیشه‌ای «علی‌رغم این حادثه نادر» ادامه دهند.

این کوزه که قدمت آن به زمان سلطنت داوود پادشاه کتاب مقدس و سلیمان در منطقه کنعان در ساحل شرقی مدیترانه برمی گردد، به احتمال زیاد برای حمل محصولات محلی مانند شراب و روغن زیتون استفاده می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا