اخبار اقتصاد ایران

پشت‌پرده تغییر شیوه فروش طلا؛ معاملات خرد سخت می‌شود؟

نحوه فروش طلا رسما تغییر کرده است. بر اساس قانون، امتناع طلافروشان از ثبت اطلاعات مشتریان غیرقانونی است و مردم هنگام خرید طلا باید کارت ملی خود را ارائه دهند.

افق میهن به نقل از فرارو; فروشندگان طلا و سکه موظفند کلیه اطلاعات معاملات را در سامانه جامع معاملات ثبت کنند. این قانون شامل کلیه معاملات اعم از مصنوعات طلا، طلای ذوب شده، شمش و انواع سکه است و در صورت عدم ثبت معاملات توسط فروشنده، مجازات های سنگینی از جمله ضبط طلا و جریمه نقدی در نظر گرفته می شود. برابر با ارزش طلا هدف از تغییر روش فروش طلا چیست و آیا مربوط به قانون مالیات بر عایدی سرمایه است؟ مردم عادی چقدر باید نگران اجرای این طرح باشند و… در گزارش زیر سعی می کنیم به همه این سوالات پاسخ دهیم.

هدف از تغییر روش فروش طلا چیست؟
ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت با هدف کشف آثار طلا و سکه انجام می شود. طلای ذوب شده در درجه اول مهم است زیرا مدت هاست که بازار را در معرض خطرات قابل توجهی قرار داده است. فرقی نمی کند طرف خریدار باشد یا فروشنده.

ثبت معاملات آن صرف نظر از قیمت سکه یا طلا در سامانه جامع تجارت الزامی است و طلافروش باید برای آن کد رهگیری صادر کند. ثبت معاملات طلا ساده است. فروشنده سکه ثبت نام و موجودی خود را در سامانه اعلام می کند، مثلاً ۲۵۰ سکه دارد. روزی که مشتری پنج سکه را بازدید و خرید می کند، معامله در سیستم ثبت می شود.

ثبت معاملات طلا شامل مشخصات و کد ملی خریدار می باشد. پس مشتری باید کارت ملی به همراه داشته باشد. خریدار نیز فاکتور یا شناسنامه رسمی معامله را دریافت می کند که از نظر اعتبار در بالاترین سطح قرار دارد. فاکتور در سامانه جامع معاملات قابل استعلام می باشد.

ثبت تراکنش‌های طلا به دستگاه‌های نظارتی امکان می‌دهد تا دقیقاً از چه مقدار طلا و سکه به دست آمده، صاحب آن و به کجا می‌رود. تنظیم بازار و معاملات یکی از مزیت های ثبت معاملات طلا خواهد بود. نظارت در اولویت بعدی است. زمزمه هایی نیز مبنی بر دخالت مسائل مالیاتی در این موضوع به گوش می رسد.

آیا ثبت معاملات طلا مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه است؟

مالیات بر عایدی سرمایه در حال حاضر مسکوت مانده است، اما دولت در مورد آن جدی است. مالیات بر عایدی سرمایه شامل طلا و سکه می شود. بر اساس این طرح کسانی که بیش از ۱۵۰ گرم طلا خرید و فروش کنند و سود کنند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت، نظارت بر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تسهیل می کند. برای رفع دغدغه عوام تاکید شده است که خرید و فروش طلا تا سقف ۱۵۰ گرم در مدت سه سال از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

خرید طلای بالای ۱۵۰ گرم مشمول مالیات است. برای این قسمت حسابداری و حسابداری را مشخص کرده اند تا مثلاً اگر فردی الان ۱۵۱ گرم طلا را ۶۰۴ میلیون تومان بخرد و ۶۰۵ میلیون تومان سود یک میلیون تومانی بفروشد، مالیات بر عایدی سرمایه بپردازد. معادل ارزش تنها یک گرم طلا.

آیا راه فراری برای ثبت معاملات طلا وجود دارد؟

ثبت معاملات طلا به معنای ارائه کارت ملی هنگام خرید طلا است. بزرگ و کوچک وجود ندارد. از چند وقت پیش طلافروشان کار را آماده کرده اند و حتی عده ای مانند یک مانور نظامی برای ملاقات جلو رفته اند.

ثبت معاملات طلا و خود مالیات بر عایدی سرمایه نباید مردم عادی را که معاملات کوچک انجام می دهند نگران کند. تجار و کسانی که می خواهند با احتکار طلا و سکه بازار را به هم بزنند، هدف اصلی آنها هستند. خرید طلا با حجم بیش از ۱۵۰ گرم با هدف کسب سود مشخص است.

آیا می توان ثبت معاملات طلا را دور زد؟ بله، اما غیرقانونی و خطرناک است. مردم عادی می توانند طعمه کلاهبرداری یا خرید کالاهای تقلبی شوند. با گسترش دایره نظارت، فروش طلا بدون فاکتور الکترونیکی سامانه جامع معاملات سخت می شود. این قانون همچنین مجازات های سنگینی را برای فروشندگان در نظر گرفته و آنها را به ضبط طلا تحت عنوان قاچاق و پرداخت جریمه معادل یا چند برابر ارزش معامله تهدید می کند.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه چه می گوید؟
خرید طلا به قصد سرمایه گذاری و کسب سود از آن عملا یک فعالیت اقتصادی محسوب می شود. هرکس در این فرآیند سود می برد باید مالیات بپردازد. با این حال، برای حل این نگرانی، آنها به دنبال مالیات بر غلات درشت هستند.

خرید طلا با حجم کمتر از ۱۵۰ گرم حق قانونی مردم عادی محسوب می شود. حتی بازه زمانی را هم محدود کرده اند تا حساب خرید طلا در معاملات جزئی جدا باشد. در صورتی که کسب بیش از ۱۵۰ گرم طلا در بازه زمانی کمتر از سه سال صورت گرفته باشد، قیمت درج شده در آخرین فاکتور خرید الکترونیکی برای اعمال مالیات در نظر گرفته می شود.

در صورتی که مدت تملک دارایی بیش از سه سال باشد، قیمت طلا بر اساس نرخ ثبت شده در صورتحساب الکترونیکی محاسبه و مبنای محاسبه سود سرمایه قرار خواهد گرفت.

از خریداران سکه طلا نیز مالیات بر عایدی سرمایه مطالبه خواهد شد. بنابراین ارائه کارت ملی در هنگام خرید سکه الزامی است و خریدار باید فاکتور الکترونیکی از فروشنده دریافت کند که توسط سامانه جامع تجارت صادر و قابل استعلام است. فاکتور سامانه جامع تجارت به نام خریدار و بر اساس کد ملی مشتری ثبت می شود و در صورت عدم همراه داشتن این فاکتور در حین فروش با مشکل مواجه خواهید شد.

آیا مالیات طلا مردم عادی را تهدید می کند؟
قرار است از معاملات طلا مالیات به صورت مالیات بر عایدی سرمایه تا سقف ۱۵۰ گرم دریافت شود. مالیات پرداختی نیز بر اساس مازاد بر ۱۵۰ گرم محاسبه می شود تا مردم عادی و خریداران خرد خیالشان راحت باشد. مثلاً در عروسی وزن حلقه های عروس و داماد با هم به ۲۰ گرم نمی رسد.

میانگین وزن سرویس طلا عروس شامل گردنبند، دستبند و گوشواره حدود ۳۰ گرم است. وزن نگین، جواهرات و غیره در این محاسبات مستثنی شده است. اگر عروس یک سرویس طلای سنگین را دوست دارد وزن آن از ۶۰ تا ۷۰ گرم بیشتر نمی شود. وزن طلای خریداری شده در مراسم عروسی حتی در این مورد از ۱۵۰ گرم بیشتر نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا