اخبار اقتصاد ایران

پشت پرده افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت؛ وعده‌های وزارت جهادکشاورزی توخالی بود

صدرادارس: شما این همه حیوان زنده را در بازار می گذارید. چرا هیچ اتفاقی نیفتاد؟

به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک، افزایش قیمت گوشت قابل پیش بینی بود و کاملاً مشخص بود که این اتفاق می افتد; زیرا افزایش قیمت بیش از آنکه متاثر از افزایش قیمت دام باشد، ناشی از کمبود جمعیت دام در کشور است.

ایران تحلیل به نقل از خبرآنلاین، مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: در شرایطی که با کمبود دام مواجه هستیم شاید واردات بتواند در کنار دام داخلی قیمت ها را متعادل کند اما به شرطی. که دام های اهلی نیز مورد توجه قرار می گیرد. انجام دادن

به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک، افزایش قیمت گوشت قابل پیش بینی بود و کاملاً مشخص بود که این اتفاق می افتد; زیرا افزایش قیمت بیش از آنکه متاثر از افزایش قیمت دام باشد، ناشی از کمبود جمعیت دام در کشور است.

بیش از دو ماه از روز وعده داده شده وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت گوشت و رساندن آن به قیمت سال گذشته می گذرد. علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی، اوایل مهرماه گفته بود که قرار است سطح قیمت گوشت به قیمت سال گذشته بازگردد. پیمانپاک هم پیش بینی کرد که از اواسط آبان ماه ثبات در بازار گوشت برقرار می شود.

اما آنچه از وضعیت قیمتی در بازار گوشت به چشم می خورد، وضعیت عجیب قیمت هاست. اینکه نه تنها قیمت گوشت به قیمت های سال گذشته نرسید، بلکه اعداد عجیبی به خریداران گوشت اعلام می شود.

گزارش ها از بازار گوشت حکایت از آن دارد که قیمت گوشت تخت گوسفندی به ۵۶۰ هزار تومان، ران گوسفندی به ۶۶۰ هزار تومان و دنده گوسفندی به ۵۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در آبان هر کیلو گوشت گوسفندی پارسال حدود ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت که تفاوت قابل توجهی با قیمت های فعلی در بازار گوشت دارد.

حالا اما معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی دلیل افزایش بی حساب قیمت گوشت قرمز را قیمت گذاری روزانه دام زنده توسط دلالان عنوان می کند. همچنین بر اساس اعتقاد وی قیمت پایین علوفه باعث شده است که ذبح کنندگان در ذبح دام ها تاخیر داشته باشند تا دام ها بارورتر شوند. جعفری البته تاکید می کند; در این فصل کشتار دام سبک کمتر می شود و معمولاً کمبود آن با کشتار دام سنگین جبران می شود.

همانطور که در گزارش میدانی خبرگزاری خبرآنلاین مشاهده می شود، در حال حاضر قیمت دام زنده به ۲۴۰ تا ۲۷۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت مناسب گوشت اعلام شد

با این وجود منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان امور دام معتقد است در حال حاضر قیمت مناسب هر کیلو گوشت گرم ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. بر اساس اظهارات جدید وی واردات گوشت گوسفند و گوساله منجمد در حال انجام است و بر اساس آمار اعلام شده ۳۰۰ هزار راس گوسفند و ۱۰۰ هزار راس گوساله وارد کشور می شود که در روزهای آینده در بحث قیمت در بازار تاثیرگذار خواهد بود.

پوریان در این شرایط پیش بینی کرده است که با حجم واردات گوشت و دام به قیمت مناسب گوشت در بازار برسیم. به گفته وی افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار منطقی نیست و برخی سودجویان بازار این محصول را به هم می ریزند.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله شاهد افزایش قیمت از سوی برخی افراد سود جو هستیم که پیش از این به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود در ماه های پایانی سال افزایش قیمت ها افزایش می یابد تا با مدیریت بازار این محصول کنترل شود. .

شما حیوانات زنده زیادی را در بازار قرار دادید. چرا هیچی نشد!؟

افشین صدرادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در واکنش به وعده های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت گوشت گفت: ابتدا وعده آبان پس دادند آبان وعده آذر دادند و بعد آذر که قول کاهش قیمت را داده بود، قیمت ها سر به فلک کشید.

وی افزود: شما بروید و بخواهید که از شما که دل مردم را خوش کردید، حالا وعده وفاداری! کم نیاوردی و آنقدر گوشت آوردی. چه بود؟ شما حیوانات زنده زیادی را در بازار قرار دادید. چرا هیچی نشد!؟

مدیرعامل اتحادیه دام سبک بیان کرده است: افزایش قیمت گوشت قابل پیش بینی بود و کاملا مشخص بود که این اتفاق می افتد. زیرا افزایش قیمت بیش از آنکه متاثر از افزایش قیمت دام باشد، ناشی از کمبود جمعیت دام در کشور است.

رئیس قاضی خاطرنشان کرد: در شرایطی که کمبود داریم، ممکن است واردات در کنار دام داخلی به تعادل قیمت ها کمک کند اما به شرطی که به دام داخلی هم توجه کنند.

وی بیان کرد: تمام درد و غم وزارت جهاد کشاورزی وارداتی بوده و حرکتی در زمینه تولید صورت نگرفته است. علیرغم اینکه معاونت امور دام برنامه ریزی های خوبی برای توجه به تولید و کار داخلی داشته است اما اعتبارات و ارز به سمت واردات می رود و کاری برای تولید انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تاکید کرده است: طبیعتا در این شرایط تولید داخلی از بین می رود و واردات نمی تواند کمکی به تعادل قیمت ها کند.

به تورم نگاه کنید متوجه می شوید که چرا قیمت گوشت در حال افزایش است

صدردادرس همچنین گفت: با مراجعه به سایت مرکز آمار اولین چیزی که به چشم شما می آید تورم ۴۴.۷ درصدی است. این نرخ تورم رسمی است. بر این اساس گوسفند، گوشت و دام به طور قطع تحت تاثیر این تورم هستند.

وی افزود: تورم عمومی در کشور داریم و همه کالاها تحت تاثیر این تورم عمومی هستند. جدا از این، اگر به شاخص قیمت تولیدکننده در بخش دام در تابستان نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که نرخ شاخص قیمت تولیدکننده در تابستان نسبت به بهار چقدر افزایش یافته است. یعنی با توجه به افزایش هزینه های تولید، به غیر از تورم عمومی، نوع دیگری از تورم را داریم.

مدیرعامل اتحادیه دام سابک بیان کرده است: بر این اساس این انتظار که گوشت یا دام را به قیمت سال گذشته بخریم انتظاری غیرمنطقی است. این اصلاً نه کارشناسی است و نه منطقی و نه حرفی است که بتوان به آن عمل کرد.

رئیس قاضی تصریح کرده است: اکنون که وعده داده شده باید از آنها پرسید که با توجه ۴۴ درصدی چگونه می خواهید قیمت دام یا گوشت قرمز را به نرخ پارسال عرضه کنید؟! فقط می خواهید وارد کنید؟ پس اگر قصد واردات دارید چرا نخود و لوبیا و حبوبات نمی آورید و به قیمت پارسال نمی فروشید!؟ چرا ماشین را به قیمت پارسال نمی فروشید؟ چرا مرغ را به نرخ پارسال نمی دهید؟ چرا باید فقط به نرخ پارسال گوشت بدهید؟ این مردها چه می گویند؟ چرا اینقدر اصرار دارند که گوشت را به قیمت پارسال عرضه کنند؟ دلیل ش چیه؟ پشت این داستان چیست؟

وی خاطرنشان کرد: پشت سر این حادثه وارداتی است که می بینیم حدود ۸۰ هزار تن از آن ساخته شده است. وعده ۱۲۰ هزار تن را می دهند، اما از آن طرف می بینیم که سیل حیوانات زنده را وارد کشور کردند. با انواع بیماری هایی که آمده و اکنون تب برفکی در بسیاری از مناطق مرکزی و جنوبی کشور شیوع پیدا کرده است. دام از سراسر دنیا به کشور می آید.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک تاکید کرده است: این شکل واردات تبعاتی دارد و اولین تاثیر آن را در تولید داخل می بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا