اخبار اقتصاد ایران

پشت پرده افزایش چندباره قیمت تن ماهی؛ هم کنسرو گران شده هم ماهی!

قیمت کنسرو تن ماهی که از سال گذشته روند صعودی داشته است، در هفته های اخیر گران شده و بسته به برند قیمت آن تا ۱۰۰ هزار تومان در هر قوطی رسیده است.

ایران تحلیل، محمد مختاریانی، نایب رئیس سندیکای صنعت کنسرو ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، علت این گرانی مداوم را تشریح کرد و گفت: چیزی که بیش از هر زمان دیگری روی قیمت کنسرو تن تاثیر می گذارد. عامل دیگر قیمت است. این خود ماهی است. پارسال در همین فصل هر کیلو ماهی صید داخلی ۵۲ هزار تومان قیمت داشت در حالی که اکنون قیمت آن به ۱۵۴ هزار تومان رسیده و سه برابر شده است.

مختاریانی گفت: سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به واردات ماهی اختصاص یافت که این امتیاز نیز در ماه های پایانی سال گذشته حذف شد. قیمت در حال انجام است. همه این عوامل باعث افزایش تدریجی قیمت کنسرو تن ماهی شده و در عین حال مکاتبات سندیکا با شیلات و تعزیرات نیز تاثیری در توقف این روند صعودی نداشته است. در این میان بازنده اصلی این داستان تهیه کنندگان هستند.

مسعود بختیاری، رئیس سندیکای صنعت کنسرو ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزایش بیش از سه برابری قیمت تن ماهی صید داخلی را تایید کرد و افزود: تن ماهی صید شده داخلی ۸۰ درصد از کل قیمت کنسرو تن ماهی را تشکیل می دهد. بنابراین قیمت آن به شدت افزایش یافته است. قیمت کنسرو تمام شد.

وی افزود: جهش قیمت ماهی تن در یک سال گذشته در حالی رخ داد که شناورهای صیادی یارانه سوخت دریافت می کنند. البته جامعه صیادی نیز مشکلات خاص خود را دارد اما به هر حال قیمت ماهی تن صید شده داخلی به بیش از ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. از وجود یک مشکل می گوید. قیمت این ماهی باید زیر ۱۰۰ هزار تومان باشد.

بختیاری تصریح کرد: زمانی که به صیادان سوخت یارانه ای داده می شود باید بر عملکرد آنها نظارت شود. علاوه بر این، جامعه ماهیگیری نیز با محدود کردن واردات ماهی تن حمایت می شود.

رئیس سندیکای صنعت کنسرو ایران در ادامه بر لزوم کاهش قیمت ماهی تن تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود که قیمت واقعی هر کیلو تن ماهی صید شده داخلی چقدر است و این بر عهده سازمان هایی است که وظیفه ذاتی آنهاست. قیمت تمام شده را محاسبه کنید، برای مثال سازمان حمایت از مصرف کننده مسئول این کار است.

وی همچنین بیان کرد: سندیکای صنایع کنسرو ایران بارها از طریق سازمان شیلات ایران به ویژه معاونت شیلات این سازمان و همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان درخواست کرده است که قیمت نهایی هر کیلوگرم ماهی صید شده داخلی تعیین و تعیین شود. به گونه ای تعریف شده است که مشخص شود ماهی تن صید شده داخلی چقدر گرانتر از ارزش واقعی آن به کارخانه های کنسرو ماهی عرضه می شود. این در حالی است که هیچ نهادی در کشور آمار دقیق و موثقی از میزان صید ماهی تن داخلی اعلام نمی کند.

بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ماهی تن وارداتی که کیفیت بهتری نسبت به ماهی صید داخلی دارد، برای تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن نسبت به ماهی صید داخلی ارزانتر است.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به این سوال که افزایش چشمگیر قیمت ماهی بر چندین بنگاه فعال در زمینه تولید کنسرو ماهی تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ مجوز برای راه اندازی کارخانه صادر شده است. تولید کنسرو تن ماهی در کشور البته نیمی از تعداد مجوزها، واحد تولیدی در کشور فعال است. اما به دلیل گرانی ماهی، این ۵۰ واحد با ظرفیت کمتر از ظرفیت واقعی کار می کنند و حتی برخی برندها از بازار حذف شده اند.

وی همچنین اعلام کرد: صید ماهی با توجه به آغاز فصل صید از ۲۰ روز گذشته رونق گرفته است، البته امسال نیز فصل صید با یک ماه تاخیر آغاز شده است و امیدواریم این اتفاق جان تازه ای به ماهی بدهد. صنعت تولید کنسرو تن ماهی

بختیاری افزود: موضوع دیگری که امید به بهبود وضعیت این صنعت را افزایش می دهد این است که وزارت بهداشت در مکاتبه با وزارت اقتصاد و دارایی می خواهد صنعت کنسرو ماهی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کند، در صورتی که وزارت بهداشت اقتصاد به این درخواست پاسخ می دهد. در صورت مثبت بودن قیمت کنسرو تن ماهی ۱۰ هزار تومان کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا