اخبار اقتصاد ایران

پشت پرده رشد فریبنده ۵.۴ درصدی | رشد بخش کشاورزی منفی، بخش صنعت صفر

در حاشیه اعلام حضور ایران در بین ۳۰ اقتصاد برتر جهان؛

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ در بین ۳۰ اقتصاد برتر جهان پس از هند بیشترین رشد اقتصادی را داشته است. بر اساس اعلام این صندوق، ایران در سال گذشته رشد ۵.۴ درصدی را تجربه کرد. رشدی که کارشناسان اقتصادی معتقدند گمراه کننده است.

ایران تحلیل به نقل از اقتصاد آنلاین، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهان که تحت عنوان گزارش چشم انداز اقتصاد جهان منتشر شده است، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۵.۴ درصد اعلام کرد. . است. رشد فریبنده ای که می توان برای مدت طولانی دستکاری کرد. زیرا بیشترین رشد از زمان خروج آمریکا از برجام است و نام کشورمان را در بین ۳۰ قدرت اقتصادی برتر جهان مطرح می کند. هرچند در پس این افتخار باید به این سوال پاسخ داد که آیا این رشد در زندگی روزمره مردم تاثیری داشته است و آیا از دیدگاه کارشناسان اقتصادی قابل توجه است؟

حسین راغوفر، کارشناس اقتصادی درباره رقم رشد اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول گفت: ما آمار نداریم. اما در مورد نحوه محاسبه نرخ رشد تردیدهایی وجود دارد.

وی افزود: کیفیت رشد به مراتب مهمتر از محاسبه نرخ رشد است. رشدی که بدون اشتغال و با این همه تورم بدون سرمایه گذاری باشد، به هیچ وجه رشد پایدار و موثری برای توسعه نیست.

راغوفر گفت: به عنوان مثال ممکن است به دلیل افزایش واردات خودروهای مونتاژی به کشور چنین رشدی حاصل شده باشد یا اینکه فروش نفت بیشتر باعث رشد شود. اما معلوم نیست درآمدهای آن چگونه خرج شده است.

به گفته وی رشدی که در جامعه ایجاد اشتغال نمی کند و تنها با افزایش فروش منابع طبیعی حاصل می شود، اثر توزیع آن اصلا مشخص نیست، فقط آمار است و توسعه را به دنبال نخواهد داشت.

به گفته راغوفر، تنها دولت ها از این آمار برای نشان دادن مردم استفاده می کنند، اما مردم چنین آماری را باور نمی کنند. زیرا رشد اقتصادی باید اثر خود را در زندگی و سفره مردم نشان دهد. متاسفانه در چند سال گذشته سفره های مردم هر روز کوچکتر شده است. البته پیش از این نیز چنین وضعیتی وجود داشت اما در چند وقت اخیر میزان آسیب به معیشت مردم به شدت افزایش یافته است و به نظر می رسد دلیل این امر دستکاری قیمت ارز باشد.

وی با تاکید بر تاثیر منفی اعلام چنین آماری بر اعتماد عمومی گفت: شاخص های محاسبه نرخ رشد برای ما مشخص نیست و نمی دانیم مولفه های رشد چه بوده است. هرچه بررسی کنیم حتی در تولید محصولات کشاورزی هم به نظر رشدی نداشته است. در صنعت عمدتاً در کالاهای مونتاژی شاهد رشد بوده ایم. بخشی از رشد مربوط به فروش نفت است. فروش نفت قطعا افزایش یافته است و همه نفتی که ما داشتیم را روی آب فروخته اند و اگر منظورشان از رشد این باشد، این نشان دهنده رشد تولید در کشور نیست. به همین دلیل ربطی به اشتغال ندارد و تاثیری در درآمد مردم ندارد.

امکان رشد منفی با انگیزه های جدید

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی نیز نرخ رشد اقتصاد ایران بر اساس نظر صندوق بین المللی پول را فاقد ارزش تحلیل اقتصادی دانست.

وی گفت: رشد بلندمدت اقتصاد ایران یعنی رشد ۵۰ سال گذشته همواره ۳.۵ درصد بوده و البته رشد بخش نفت در سال ۱۴۰۱ ۷ درصد بوده است. برای بهار ۱۴۰۲ و تابستان همان سال رشد این بخش به ۲۰ و ۲۶ درصد رسیده است. اعداد ذکر شده اولین نشانه این است که بخش نفت ما در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد قابل قبولی داشته است.

شقاقی شهری افزود: از شدت تحریم ها کاسته شده و به همین دلیل صادرات نفت ما به رکورد پنج ساله رسیده و به حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. از سوی دیگر، قیمت نفت پس از دوران کرونا افزایش یافته است. در ماه های اخیر میانگین قیمت هر بشکه نفت حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار بوده است. بنابراین این اعداد نشان می دهد که نفت ما رشد چشمگیری داشته است.

وی بخشی دیگر از رشد را مربوط به حوزه خدمات دانست و افزود: این بخش نیز رشد بالایی را نشان می دهد. آمار حوزه خدمات نشان می دهد که در بهار ۱۴۰۱، ۹ درصد و در تابستان ۱۴۰۱، ۷.۵ درصد، اما در حوزه خدمات، عمده رشد مربوط به بحث واسطه های مالی است. در بهار ۱۴۰۲ آمارها نشان می دهد که رشد بخش خدمات ۴۳ درصد و در تابستان همان سال ۱۷ درصد بوده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: رشد اقتصادی ایران مدیون حوزه نفت و واسطه های مالی در حوزه خدمات بوده است. هیچ یک از این دو مولفه رشد اقتصادی پایدار نیستند و کیفیت لازم را ندارند. بنابراین آمارهای گمراه کننده ای ارائه می کنند.

وی افزود: رشد این شاخص ها نه اشتغال زایی می کند، نه از ثبات لازم برخوردار است و با تکانه های مختلف شرایط کاملا به هم می ریزد. در سال ۱۳۹۴ نیز شاهد همان اتفاقی خواهیم بود که در اقتصاد ایران رخ داد، امسال رشد ۱۲.۵ درصدی بود، اما وقتی مولفه های آن را تحلیل کردیم، این رشد ناشی از بخش نفت بود و سال بعد به رشد بلندمدت بازگشتیم. . حتی پس از تشدید تحریم ها نیز رشد منفی را تجربه کردیم.

شقاقی شهری یادآور شد: چنین رشد اقتصادی ارزش تحلیل اقتصادی ندارد و اگر دیدیم شخصی در این اعداد دستکاری می کند نباید به آن بیشتر بها بدهیم زیرا حاصل اصلاحات ساختاری در اقتصاد نیست.

وی ادامه داد: اگر فضای اقتصاد کلان در کشور ما بهبود یابد یا شاخص‌های رقابت‌پذیری و فضای کسب‌وکار بهبود یابد یا شاخص‌های کنترل فساد بهبود یابد، انحصار زدایی اتفاق بیفتد، سرمایه‌های خارجی جذب شود یا بهره‌وری بهبود یابد اگر اقتصاد محقق شود، می‌توانیم می گویند این رشدها باکیفیت، باثبات و اشتغال زا هستند، اما رشدهای مربوط به حوزه نفت به دلیل کاهش شدت تحریم ها رخ داده است و احتمالاً با توجه به دو سناریوی موجود، سال آینده شرایط متفاوت خواهد بود. .

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی درباره دو سناریوی سال آینده گفت: اگر تحریم ها برای سال ۱۴۰۳ به همین منوال ادامه پیدا کند، رشد اقتصادی ایران به همان رشد بلندمدت حدود دو و نیم تا سه درصد برمی گردد. اگر تحریم ها تشدید شود، رشد منفی را تجربه خواهیم کرد.

رشد منفی بخش کشاورزی و صنعت صفر، حوادث هشدار دهنده

شقاقی شهری یادآور شد: اتفاقات عجیبی در کشور ما افتاده که باید برای ما بسیار نگران کننده باشد. برای اولین بار در سال های اخیر، بخش کشاورزی ما رشد منفی را تجربه می کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ رشد این بخش منفی ۴.۵ درصد، در بهار ۱۴۰۲ منفی ۴.۶ درصد و در تابستان همان سال منهای سه درصد بوده است. گزارش بهار و تابستان بخش صنعت و معدن ما نیز رشد صفر را در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: میانگین رشد بخش کشاورزی ما همیشه ۴ درصد بوده است. به دلیل عدم سرمایه گذاری در فناوری، فناوری و چالش آب؛ برای اولین بار در دهه ۱۴۰۰، این بخش وارد رشد منفی شد.

وی افزود: این بحران ها احتمالاً باعث تداوم رشد منفی در بخش کشاورزی خواهد شد. این موضوع برای اقتصاد ایران بسیار نگران کننده است. بخش کشاورزی که بخش اشتغالزا و مولد اقتصاد ایران است در حال شکست است.

شقاقی شهری گفت: صنعت ما در گزارش های فصلی سال ۱۴۰۲ رشدی را نشان نمی دهد، آنچه برای رشد اقتصادی مهم است رشد بخش کشاورزی، صنعت و معدن و یا رشد بخش خدمات در حوزه های بازرگانی، ارتباطات، حمل و نقل است. و املاک و مستغلات اینها در بخش خدمات مهم هستند. رشد بخش خدمات در شرایط فعلی ناشی از واسطه گری مالی است که ارزش چندانی برای تحلیل در اقتصاد ندارد.

وی افزود: این آمار رشد نباید ما را گمراه کند و فریب دهد. چنین گزارش هایی فقط یک عدد است. ما همیشه باید تحولات اقتصاد را تحلیل کنیم و ببینیم در واقعیت چه اتفاقی افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا