فرهنگ و هنر

پلمب یک معدن در تخت‌جمشید :: افق میهن

معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید سرانجام با دستور دادستان مرودشت پلمب شد.

به گزارش افق میهن، دادستان مرودشت اعلام کرد: در حال حاضر مجوز فعالیت معدنی شهرداری مرودشت معتبر نیست و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را نداشته باشد امکان بازگشایی و بهره برداری از معدن در کوه رحمت وجود ندارد.

ایلانا در خبری نوشت: فعالیت معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت بازتاب گسترده رسانه ای داشت. این معدن شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت یک بار در سال ۱۳۹۳ با حکم قضایی تعطیل شد اما به گفته فعالان میراث فرهنگی مرودشت در ۲ ماه گذشته فعالیت خود را از سر گرفت.

در حال حاضر دادستان مرودشت با تایید این خبر به سایت خبری اعلام کرده است که پلمب معدن شهرداری مرودشت در درجه دو حفاظتی تخت جمشید صادر شده و رسیدگی به این پرونده در مراجع قضایی ادامه دارد.

اسماعیل سیاوش پور افزود: معدن سنگ شکن و شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت یک بار در سال ۱۳۹۳ با حکم قضایی پلمپ شد اما عملیات اجرایی این معدن طی ۲ ماه گذشته ادامه داشت.

اسماعیل سیاوش پور تاکید کرد: با توجه به اینکه کوه رحمت در محدوده حریم تخت جمشید و معدن شهرداری مرودشت نیز در محدوده درجه ۲ تخت جمشید قرار دارد، هرگونه فعالیت در این منطقه مشمول قوانین میراث فرهنگی است، بنابراین مجوزی برای استخراج مجدد صادر نخواهد شد. تبدیل شد.

به گفته دادستان مرودشت، دستور توقف و ممنوعیت فعالیت معدن شن و سنگ و سنگ شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت و با ارجاع پرونده فعالیت معدنی شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید در صورت وجود صادر شده است. به کوه رحمت و حرم درجه دو تخت جمشید خسارت وارد شده است. با تصمیم قضات پرونده، موضوع رسیدگی و حکم قضایی لازم در خصوص تخریب کوه رحمت در این پرونده صادر می شود.

اعلام پلمب معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید توسط دادستان مرودشت در حالی است که تلاش ۲ مرحله ای یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید و مرودشت برای توقف فعالیت سنگ شهرداری انجام شد. شکستن مین در درجه دو حفاظتی تخت جمشید با شکست مواجه شد و در آخرین تلاش صبح دیروز با پیگیری خبرگزاری ایلنا حتی حاضران در این معدن با یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت درگیر شدند. زیر بار توقف فعالیت معدنی در کوه رحمت نرفت. کوه رحمت در محدوده میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و بر اساس گزارش های منتشر شده شهرداری مرودشت طی سال های گذشته بیش از ۶۰ هکتار از حفاظت درجه ۲ تخت جمشید را تخریب کرده است.

کوه رحمت در محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه مرز مشخص است. شهرداری مرودشت اما در کلاس دوم تخت جمشید به استخراج مواد معدنی مشغول است.

اهمیت کوه رحمت به حدی است که هخامنشیان تخت جمشید را در دامنه این کوه بنا کردند و پادشاهان ساسانی به دلیل وجود معبد بزرگ آناهیتا در بخشی از این کوه در نزدیکی شهر باستانی تشکر تاجگذاری خود را در آنجا انجام دادند. حتی برخی از پادشاهان ساسانی مدتی به عنوان نگهبان آتش در دامنه این کوه و در معبد باستانی آن خدمت کرده اند.

کوه رحمت در تخت جمشید نیز غارهای باستانی دارد که باستان شناسان قدمت سکونت انسان در این غارها را به دوره نوسنگی می دانند. همچنین باستان شناسان توانسته اند گورستان های متعددی از جمله تابوت های سفالی اشکانی و هزاران گور ساسانی را در طبقه دوم تخت جمشید بیابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا