فناوری

پلی استیشن ۵ پرو رونمایی شد؛ پرقدرت‌تر، پیشرفته‌تر و گران‌تر از PS5

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

پس از شایعات فراوان، پلی استیشن ۵ پرو رسما معرفی شد. کنسول میان نسلی سونی سخت افزار قدرتمندتری نسبت به مدل معمولی دارد و قیمت بالاتری نیز دارد.

پلی استیشن ۵ پرو رسید کنسولی میان نسلی که تفاوت قابل توجهی با نمونه معمولی ندارد اما قویتر و پیشرفته تر و البته گرانتر شده است.

ماه هاست که شایعات زیادی حول محور پلی استیشن ۵ پرو می شنویم و حالا سونی به شایعات پایان داده و جزئیات فنی PS5 Pro را اعلام کرده است.

مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌استیشن ۵، می‌گوید که مدل پرو در سه بخش کلیدی بهبود یافته است: تراشه گرافیکی قدرتمندتر، پشتیبانی از ردیابی پرتو، و وضوح بازی بهبود یافته با هوش مصنوعی و به روشی سفارشی.

مشخصات فنی و قیمت پلی استیشن ۵ پرو (PS5 Pro)

سونی می گوید که کنسول پلی استیشن ۵ پرو از نظر رندر تا ۴۵ درصد سریعتر از مدل معمولی است و جزئیات برخی از بازی ها و همچنین نرخ فریم را بهبود می بخشد.

به گفته سونی، یکی از دلایل اصلی تولید PS5 Pro این است که گیمرها مجبور نیستند کیفیت بافت ها و جزئیات بازی ها را فدای عملکرد روان کنند. مارک سرنی می گوید: «گیمرها تقریباً در سه چهارم مواقع عملکرد را افق میهن می کنند.

سونی تراشه گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو را ارتقا داده است و این تراشه اکنون ۶۷ درصد واحدهای محاسباتی بیشتری نسبت به پلی استیشن ۵ دارد و ۲۸ درصد از حافظه سریع تری استفاده می کند. به لطف این قدرت اضافی، عملکرد PS5 Pro در بازی های مجهز به ray tracing بهبود می یابد. به گفته سونی، توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند پرتوها را در PS5 Pro دو بار و گاهی سه برابر سریع‌تر از PS5 رندر کنند.

پلی استیشن ۵ پرو دارای فضای ذخیره سازی ۲ ترابایتی SSD است و در قسمت پشتی، درگاه USB-C ثانویه جایگزین یکی از درگاه های USB-A شده است. این کنسول دارای یک اسلات SSD اضافی برای دستیابی به فضای ذخیره سازی بیشتر است.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو سونی به ویژگی جدیدی به نام پلی استیشن Spectral Super Resolution (یا PSSR) مجهز شده است. این ویژگی عملکردی مشابه Nvidia DLSS و AMD FSR دارد و نرخ فریم و وضوح بازی ها را بهبود می بخشد. PSSR قرار است جایگزین ویژگی های موقت و نسبتا مشابهی شود که در برخی از بازی ها از قبل موجود است.

سونی می گوید پلی استیشن ۵ پرو به قابلیتی به نام Game Boost مجهز شده است که برای بیش از ۸۵۰۰ بازی پلی استیشن ۴ که با پلی استیشن ۵ پرو سازگار هستند، اعمال خواهد شد. این ویژگی قرار است عملکرد بازی های PS4 و PS5 را تثبیت یا بهبود بخشد. یکی دیگر از ویژگی های Enhanced Image Quality است که وضوح برخی از بازی های PS4 را بهبود می بخشد.

پلی استیشن ۵ پرو قدرتمندترین کنسول تاریخ سونی است

کنسول PS5 Pro از استاندارد Wi-Fi 7 پشتیبانی می کند، به نرخ نوسازی متغیر (VRR) مجهز است و بازی ها را با وضوح ۸K اجرا می کند.

برای استفاده از برخی ویژگی‌های PS5 Pro، بازی‌ها باید به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت کنند. به گفته سونی، توسعه دهندگان بازی در حال آماده سازی به روز رسانی رایگان برای بازی های موجود هستند. قرار است برچسب PS5 Pro Enhanced روی این بازی ها گذاشته شود.

اولین دسته از بازی هایی که برچسب PS5 Pro Enhanced دریافت می کنند عبارتند از: Alan Wake 2، Assassin’s Creed: Shadows، Demon’s Souls، Dragon’s Dogma 2، Final Fantasy 7 Rebirth، Gran Turismo 7، Hogwarts Legacy، Horizon Forbidden West و Marvel’ بازی Man 2 و Ratchet & Clank: Rift Apart و The Crew Motorfest و The First Descendant و The Last of Us Part II Remastered.

در اوایل، اکثر بازی ها با وضوح ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه در پلی استیشن ۵ پرو اجرا می شوند. با این حال، متخصص وب سایت CNET توانسته Gran Turismo 7 را در حالت ۸K و همچنین ۴K با ردیابی اشعه را تجربه کند.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو سونی با هدست پلی استیشن VR2، پورتال پلی استیشن و کنسول های فعلی PS5 سازگار است. سونی می گوید رابط کاربری پلی استیشن ۵ پرو یا خدمات شبکه را تغییر نخواهد داد.

قیمت پلی استیشن ۵ پرو به ۶۹۹.۹۹ دلار می رسد و همانطور که رندرهای فاش شده نشان می داد، این کنسول شبیه به مدل اسلیم پلی استیشن ۵ است.

PS5 Pro دارای سه خط مشکی در کناره است و به درایو دیسک مجهز نیست. اما می توانید یک درایو دیسک بلوری ۴K را جداگانه خریداری کنید. کنسول میانی نسل سونی از ۷ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۷ آبان ۱۴۰۳) ارائه خواهد شد.

مشخصات سونی پلی استیشن ۵ پرو

پلی استیشن 5 پرو رونمایی شد. قدرتمندتر، پیشرفته تر و گران تر از PS5پلی استیشن 5 پرو رونمایی شد. قدرتمندتر، پیشرفته تر و گران تر از PS5

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا