کشاورزی

پنج شگفتی در گزارش رسمی تورم خوراکی

افزایش ۸۲ درصدی قیمت هندوانه با افزایش تقاضا در این فصل و گرمای هوا توجیه می شود اما آن طور که فعالان بازار مدعی هستند تغییر روند صادرات در افزایش ۷۶ درصدی قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته منعکس شد. گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می دهد که جایگاه گوشت گوساله و گوسفند در بازار یک سال است که تغییر کرده است. قیمت مرغ و برنج تقریبا ثابت ماند و به ترتیب ۱۰ و ۱۲ درصد از قیمت روغن مایع و جامد کاهش یافت.

قیمت هندوانه; ۸۲ درصد جهش در یک سال

قیمت هندوانه مرداد امسال به طور متوسط ​​هر کیلو ۱۶ هزار و ۶۶۱ تومان ثبت شد. جمله ای که به طور متوسط ​​کاملاً گویای ابعاد ماجراست و خود مرکز آمار ایران نیز در ماه گذشته حدود پایین و بالای قیمت هندوانه در مناطق شهری کشور را به ترتیب ۱۳ هزار و ۷۹۵ تومان و ۱۹ هزار و ۵۵۵ تومان اعلام کرد.

هندوانه یک سال پیش در چنین روزهایی به طور متوسط ​​کیلویی ۹ هزار و ۱۴۴ تومان فروخته می شد که ۸۲.۲ درصد افزایش را به ثبت رساند. عدد آخر بیشتر از هر غذای دیگری است که می توانید تصور کنید. افزایش قیمت هندوانه در هفته ها و ماه های اخیر ربطی به فصل گرما و افزایش تقاضا ندارد، بلکه به ماجرای رکوردشکنی دومین غذا در مرداد گوجه فرنگی امسال شکل دیگری دارد.

قیمت گوجه فرنگی؛ جهش ۷۶ درصدی در یک سال

گوجه فرنگی پس از هندوانه بیشترین افزایش قیمت را در سال گذشته در بازار مواد غذایی به ثبت رساند. دقیقا ۷۶.۱ درصد
قیمت گوجه فرنگی مرداد بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، امسال کیلویی ۲۴ هزار و ۸۸۶ تومان محاسبه شد. مرداد سال گذشته هر کیلو گوجه فرنگی به طور میانگین ۱۴ هزار و ۱۳۵ تومان فروخته می شد. از سوی دیگر، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بخش بزرگی از افزایش ۷۶ درصدی قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته را می توان به چند هفته اخیر نسبت داد. مرداد تنها در سال جاری شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی بوده ایم.

روغن مایع و روغن جامد به ترتیب ۱۰ درصد و ۱۲ درصد در سال گذشته ارزان شده اند.

به گفته فعالان اتحادیه نقده فروشان، قیمت گوجه فرنگی طبق معمول متاثر از روند غیرمنتظره صادرات به خارج از کشور و توزیع قطره چکانی در داخل بوده و از این رو در زمره رکوردداران افزایش قیمت در سال گذشته قرار گرفته است.

برتری گوشت گوسفند بر گوساله

برخلاف پارسال، قیمت گوشت گوسفندی از گوشت گوساله بیشتر شد. یک سال پیش قیمت گوشت گوسفند و گوساله در چنین روزهایی به ترتیب ۴۳۷ و ۴۴۲ هزار تومان بود اما مرداد در مناطق شهری کشور نیز امسال به طور متوسط ​​هر کیلو گوشت گوسفند ۶۷۹ هزار تومان و گوشت گوساله هر کیلو به ۵۶۹ هزار تومان رسید.

قیمت گوشت گوسفندی با این خصوصیات مرداد از سال گذشته تا امسال ۵۵ درصد افزایش داشته است اما برای گوشت گوساله این رقم به ۲۹ درصد نمی رسد.

ثبات قیمت مرغ و برنج

قیمت مرغ و برنج ایرانی یک سال است که تقریبا ثابت است. اگر یک سال پیش به بازار و خرده فروشی های مرغ می رفتید، به طور متوسط ​​هر کیلو مرغ گرم را ۸۷ هزار و ۳۲۴ تومان می خریدید. بر اساس آمارهای رسمی، قیمت مرغ پس از یک سال به ۸۴ هزار و ۵۸۸ تومان افزایش یافت.

بیشتر بدانید نرخ تورم نقطه ای در مناطق شهری کشور ۳۲.۱ درصد است. مرکز آمار می گوید از ۵۳ قلم خوراکی که ماهانه نظارت می کند، ۲۴ قلم خوراکی دارای تورم بالاتر از نقطه تورم در مناطق شهری هستند.

قیمت مرغ نسبت به سال گذشته تقریباً سه درصد کاهش یافته است. برنج ایرانی درجه یک مرداد پارسال به طور متوسط ​​۱۱۸ هزار تومان در بازار فروخته می شد، ماه گذشته ۱۱۹ هزار و ۷۱۲ تومان قیمت داشت. ثبات قیمت مرغ و برنج در ۱۲ ماه گذشته نقطه امیدبخش بازار مواد غذایی است و باید به کاهش قیمت روغن نیز اشاره کرد.

قیمت نفت؛ کاهش ۱۲ درصدی روغن جامد

روغن جامد در ۱۲ ماه گذشته ارزان تر از هر ماده غذایی دیگری شده است. ۱۲.۱ درصد

قیمت نفت جامد که بر اساس کتب مرکز آمار ایران محاسبه می شود، بر اساس بشکه های یک کیلویی است. مرداد امسال ۶۶۸۱۵ تومان فروخته شد. یک سال پیش یک کیلو روغن جامد در حلب ۷۶ هزار و ۸۵ تومان در بازار بود.

قیمت روغن مایع که مرکز آمار بر اساس بطری های ۹۰۰ گرمی تعیین کرد، با ۱۰.۲ درصد کاهش از ۶۹ هزار و ۵۴۵ تومان به ۶۲ هزار و ۴۷۱ تومان تغییر کرد. باید بدانید که بر اساس گزارش مرکز آمار، علاوه بر روغن مایع و جامد، غذاهای دیگری مانند پسته نیز طی یک سال گذشته ارزان شده و حدود سه درصد کاهش قیمت داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا