ترندهای روز

پنج گروه شغلی برتر در یک دهه آینده کدامند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بازار کار سریعتر از همیشه در حال تغییر است و بسیاری از مشاغلی که امروزه وجود دارند به زودی از بین خواهند رفت.

بر اساس مطالعه اخیر مجمع جهانی اقتصاد، دو عامل اصلی که باعث این تغییرات شده اند عبارتند از: ظهور فناوری های جدید و اتوماسیون. و حرکت به سمت اقتصاد سبز و پایدار.

انتظار می‌رود پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های جدید مانند نحوه پردازش داده‌های بزرگ، محاسبات ابری و هوش مصنوعی تغییرات اساسی در بازار کار ایجاد کند.

خبر خوب این است که ورود فناوری‌های جدید به اقتصاد تحرک را در کل اقتصاد ایجاد می‌کند و در حالی که برخی مشاغل از بین می‌روند، برخی ایجاد می‌شوند. در نهایت، زمانی که یک کسب و کار بتواند با منابع کمتر به دستاوردهای بیشتری برسد، به طور طبیعی گسترش می یابد.

محققان مجمع جهانی اقتصاد می گویند که تقریباً یک چهارم مشاغل فعلی در پنج سال آینده تغییر خواهند کرد.

بنابراین، برای موفقیت در بازار کار پر رقابت، افراد باید به طور مستمر مهارت های جدید را بیاموزند و توانایی های خود را ارتقا دهند.

مهارت های برتر

یکی از مهارت های اصلی که برای داشتن موقعیت رقابتی در بازار کار جدید باید آموخته شود، سواد فنی است.

این بدان معنا نیست که همه نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی یا درک پیچیدگی های یادگیری ماشین دارند.

با این حال، اعتقاد بر این است که مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) تقاضای بیشتری در آینده خواهند داشت.

بنابراین، اگر از خود می‌پرسید که فرزندتان باید روی چه موضوعاتی در مدرسه تمرکز کند، پاسخ شما در اینجاست: ریاضی، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی.

مهارت بعدی که باید به آن توجه کنید تفکر تحلیلی است. برای بهبود این مهارت، باید توانایی های شناختی خود را بهبود بخشید، به عبارت دیگر، ذهن خود را تیز کنید، توانایی خود را در تشخیص الگوها و تشخیص ارتباطات بین داده ها افزایش دهید و سعی کنید نتیجه گیری خود را از احساسات یا ترجیحات شخصی جدا کنید.

برای انجام این کار، باید توجه و تمرکز را تمرین کنید، زیرا ابزارهای الکترونیکی، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و تبلیغات دائماً برای جلب توجه ما رقابت می کنند و باعث می شوند احساس کنیم چیزی را از دست داده ایم.

مهارت های تحلیلی نیز شامل کنجکاوی و خودآموزی مستمر است و برای پیشرفت و یادگیری مستمر باید بتوانید روی هدف خود تمرکز کنید.

یادگیری زبان انگلیسی در سطح بالا نیز یک مهارت بسیار ارزشمند است.

همچنین خلاقیت بسیار مهم است. در علم، مهندسی، طراحی یا هنر، ارتقای طلایی به کسی تعلق می گیرد که بتواند سواد فنی را با خلاقیت ترکیب کند.

ارتباط و همدلی نیز دو مهارت بسیار ارزشمند به خصوص در عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

با وجود پیشرفت سریع ماشین‌ها، انسان‌ها همیشه به انسان‌ها نیاز خواهند داشت و توجه انسان زنده، کار گروهی، توانایی گوش دادن، داستان گفتن، حمایت و همدلی بیش از هر زمان دیگری ارزشمند خواهد بود.

بر اساس گزارش ۲۰۲۰ در LinkedIn، یک پلت فرم شبکه اجتماعی برای متخصصان، ارتباطات در حال حاضر به عنوان مهمترین مهارت در بازار کار شناخته شده است.

دن نگرونی، متخصص استعداد، گفت: «با استفاده روزافزون از هوش مصنوعی و روبات‌ها در محیط کار، نیروی کار از راه دور در حال گسترش، و فناوری که به ما اجازه می‌دهد با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم، هرگز مهم‌تر از این نبوده است. اینطور نیست که ما واقعاً بلد باشیم با هم صحبت کنیم، گوش کنیم و با هم ارتباط برقرار کنیم.”

فن آوری های جدید

جای تعجب نیست که فناوری اطلاعات و فناوری های جدید نیز از جمله صنایع پررونق در آینده نزدیک هستند. توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فرصت های جالبی را به همراه خواهد داشت.

یکی از حرفه های امیدوار کننده در این زمینه مهندس پرس و جو است. متخصصی که با مدل‌های هوش مصنوعی تعامل دارد و به تنظیم دقیق درخواست‌ها کمک می‌کند. این فرد به عنوان یک واسطه بین هوش مصنوعی و انسان عمل می کند.

از دیگر مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی می توان به اخلاق شناسان، یعنی افرادی که در اخلاق تخصص دارند، مهندسان امنیت، و توسعه دهندگان رابط انسان و ماشین اشاره کرد.

به طور کلی وقتی صحبت از هوش مصنوعی می شود، به افراد در حرفه های مختلف توصیه می شود که به این فناوری به عنوان یک رقیب نگاه نکنند، بلکه به عنوان یک شریک به آن نگاه کنند و نحوه کار با آن را یاد بگیرند.

یکی دیگر از زمینه های شغلی ممکن برای انسان ها، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ است که شامل مجموعه عظیمی از اطلاعات است. اطلاعات از پلتفرم های آنلاین مانند نتفلیکس تا نحوه ساخت برخورد دهنده هادرونیک یا سیستم های کنترل.

در آینده نزدیک، هیچ کمبودی برای متخصصان امنیت سایبری نیز وجود نخواهد داشت، زیرا اطلاعات حساس تری در دسترس خواهد بود.

متخصصان فین‌تک، تحلیلگران کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان سیستم بلاک چین نیز مورد نیاز خواهند بود.

مشاغل سبز

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد “آینده مشاغل ۲۰۲۳″، تقاضا برای مشاغل سبز در بخش ها و صنایع مختلف در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است: در سطح جهان، گذار به اقتصاد سبز می تواند ۳۰ میلیون شغل در زمینه انرژی های پاک و فناوری هایی ایجاد کند که بهره وری را افزایش می دهد و تولید گازهای آلاینده را تا سال ۲۰۳۰ کاهش می دهد.

در حال حاضر کشورهای پیشرو در ایجاد فرصت های شغلی جدید در زمینه انرژی سبز و توسعه پایدار کشورهای غربی و ژاپن هستند و چین نیز به تدریج در حال پیشرفت است.

این دسته از مشاغل می تواند مربوط به تجارت، علم و سیاست باشد یا مستقیماً با محیط زیست مرتبط باشد. بخش هایی که روی انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند یا کسانی که به دنبال منابع انرژی جدید هستند یا روی باتری ها کار می کنند. گروه هایی که برای حفاظت از گونه های در خطر انقراض کار می کنند، توصیه های اقتصادی ارائه می دهند یا از تغییرات در قوانین حفاظت از محیط زیست حمایت می کنند. اینها همه مشاغل ممکن است.

همچنین نیاز زیادی به برنامه ریزان شهری، معماران، طراحان و سازندگان خانه های هوشمند وجود خواهد داشت.

حرفه های بهداشتی

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و امید به زندگی مردم در حال افزایش است. به همین دلیل نیاز به مراقبت و درمان بیشتر خواهد شد.

بنابراین، مشاغل مراقبت های بهداشتی همچنان در آینده نزدیک مورد تقاضای بالایی خواهند بود. به ویژه کادر درمانی که نه تنها دارو، بلکه حمایت عاطفی و روانی را نیز به بیماران ارائه می دهند، ارزشمندتر خواهند بود.

پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی باید دائماً در حال یادگیری و سازگاری با روش های جدید تشخیصی و درمانی باشند. هوش مصنوعی نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

همچنین کار برای روان درمانگران و مربیان رشد شخصی یا مربیان تمرین معنوی وجود خواهد داشت.

کار فیزیکی

مشاغل فیزیکی مانند مکانیک، تعمیرکار، برقکار یا کارگران ساختمانی در سال های آینده همچنان مورد تقاضا خواهند بود.

در جاهایی که نیاز به انجام کارهای کوچک و دقیق در موقعیت های مختلف وجود دارد، انسان ها هنوز جایگزینی ندارند. اما برای اینکه در کار و تقاضا باشند، این متخصصان باید دائماً دانش فنی خود را بهبود بخشند و در مورد ابزارهای هوشمند جدید بیاموزند.

همچنین انتظار می رود تقاضا برای مشاغل جدید در کشاورزی افزایش یابد. جمعیت زمین در حال افزایش است و همه به غذا نیاز دارند. اما باز هم تقاضا برای مهندسان ماهر بیشتر از کشاورزان خواهد بود.

مشاغلی که ناپدید می شوند

بسیاری از مشاغل به زودی از بازار حذف خواهند شد. خودکار کردن این نوع کارها به طور فزاینده ای آسان تر می شود.

برخی از مشاغلی که ممکن است به زودی از بازار کار حذف شوند عبارتند از:

هرگونه خدمات مرتبط با مشتری قبل و بعد از فروش (صندوق، فروشنده، مشاور و غیره)

مدیریت اداری (به دلیل افزایش کار از راه دور)

مشاغل ورود اطلاعات (آماری، مالی، تایپیست، مترجم فنی)

حسابداری

کارگران کارخانه که کارهای تکراری انجام می دهند

داستان سرایی

حرفه دیگری که در ارتباط با آینده کمتر به آن پرداخته می شود، اما بدون شک در آینده ضروری خواهد بود، قصه گویی است.

در آینده، هر نوع کار خلاقانه ای که مربوط به انتقال تجربیات انسانی باشد، مانند هزاران سال پیش اهمیت خواهد داشت.

نویسندگان، شاعران، کارگردانان، بازیگران، کمدین‌ها، هنرمندان و نوازندگان همچنان مورد نیاز خواهند بود، حتی اگر هوش مصنوعی چالش‌های جدیدی را برای این بخش‌ها ایجاد کند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا