ترندهای روز

پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شود؛ راه آهن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

استارت آپ سوئیسی Sun-Ways (Sun-Ways) مجوز سه ساله اجرای آزمایشی پروژه قطار خورشیدی را کسب کرده است. به این ترتیب، پنل های خورشیدی قرار است برای اولین بار در جهان «مانند یک فرش» در خطوط راه آهن واقع در نوشاتل سوئیس پخش شوند.

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی مستلزم تسریع اجرای برنامه انتقال انرژی در اروپا است، دولت های اروپایی تصمیم گرفته اند فرصت ظهور و آزمایش پتانسیل های جدید برای اصلاح ساختار مصرف انرژی را فراهم کنند.

یکی از این پروژه ها که توسط استارتاپ Sun-Wise ارائه شده است، قصد دارد یک سیستم انتقال انرژی خورشیدی سیار را با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان راه اندازی کند.

جوزف اسکودری، مدیر عامل این استارت آپ می گوید: این اولین بار است که پنل های خورشیدی در مسیر راه آهن و محل عبور قطارها از روی آنها نصب می شود.

این نوآوری سیار از این جهت جذاب است که خطوط راه آهن باید هر از گاهی از هرگونه تجهیزات اضافی پاکسازی شود تا تعمیر و نگهداری لازم انجام شود.

تاکنون ایده های پیشنهادی برای انتقال انرژی خورشیدی به لکوموتیوها، ایجاد مزارع خورشیدی ثابت در کنار خطوط راه آهن و ایجاد مخازن ذخیره انرژی بود.

پنل های خورشیدی چگونه به ریل اضافه می شوند؟

این شرکت سوئیسی از یک سیستم مکانیکی برای نصب پنل های خورشیدی متحرک استفاده خواهد کرد.

این قطار که توسط شرکت تعمیر و نگهداری ریل سوئیسی Scheuchzer ساخته شده است، در امتداد ریل حرکت می کند و در حین حرکت، صفحات خورشیدی فتوولتائیک را “مانند یک فرش” پخش می کند.

قطار مخصوص طراحی شده با استفاده از مکانیزم پیستونی پانل های یک متری را باز می کند که در یک کارخانه سوئیسی از پیش مونتاژ شده اند.

این قطار قادر است روزانه هزار متر مربع پنل خورشیدی نصب کند.

در طول یک فاز آزمایشی سه ساله، برق تولید شده توسط ماژول های PV خورشیدی برای استفاده در خانه ها در نظر گرفته شده است، زیرا تزریق آن به عملیات ریلی فرآیند پیچیده تری است.

پنل های خورشیدی در راه آهن چقدر می توانند انرژی تولید کنند؟

این استارتاپ جاه طلبی های بزرگی برای نوآوری در محیط زیست دارد. از نظر تئوری، پانل ها می توانند در کل شبکه راه آهن به طول ۵۳۱۷ کیلومتر در سوئیس عرضه شوند. در واقع سلول های فتوولتائیک مساحتی به اندازه ۷۶۰ زمین فوتبال را پوشش خواهند داد.

Sun-Wiz تخمین می زند که شبکه راه آهن ملی سوئیس می تواند از این روش برای تولید سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی استفاده کند که معادل حدود ۲ درصد از کل انرژی مصرفی سوئیس است.

فراتر از سوئیس، این شرکت در پروژه های مشابهی در اسپانیا، رومانی و کره جنوبی برنامه ریزی شده است.

مدیران این استارت آپ معتقدند ۵۰ درصد راه آهن های دنیا می توانند به این سیستم مجهز شوند و تنها مشکل جدی آن تونل ها خواهد بود.

با این حال، اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن قبلاً ابراز نگرانی کرده بود که پانل‌ها ممکن است ترک‌های ریز ایجاد کنند که می‌تواند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد و انعکاس نور می‌تواند مشکلات جدیدی برای دید رانندگان لوکوموتیو ایجاد کند.

اما Sun-Wiz اعلام کرده است که پنل های خورشیدی آن نسبت به پنل های معمولی دوام بیشتری دارند و می توانند به فیلتر ضد انعکاس مجهز شوند تا چشم رانندگان قطار را اذیت نکنند.

طبق گفته این استارتاپ، سنسورهای داخلی نیز از درست کارکردن پانل ها اطمینان می دهند و برس های مخصوص می توانند آلودگی ها را از روی پانل ها پاک کنند. Sun-Wiz همچنین اعلام کرده است که روی سیستمی کار می کند که یخ و برف انباشته شده روی پانل ها را آب می کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا