اخبار بورس

پنهان شدن کاندیداهای ریاست جمهوری پشت محدودیت دامنه نوسان

در گفتگو با ایران تحلیل مطرح شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با وجود محدودیت دامنه نوسان، همه کاندیداها می توانند از وضعیت بازار سرمایه انتقاد کنند، اما سوال اصلی برای کاندیداها این است که آیا برای وضعیت بازار سرمایه اقدام می کنید یا اینکه شما مسئولیت و توانایی مقابله با شرایط بازار را ندارید. آیا در مورد آن صحبت کرده اید یا مصاحبه ای انجام داده اید؟ یا بازار را تنها گذاشتید؟

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس، توضیح داد: زمانی که در بازار سرمایه بحرانی وجود دارد، از ابزارهای خرد برای جلوگیری از این بحران استفاده می شود و این اقدام از سوی بسیاری از کارشناسان صحیح تشخیص داده می شود، اما صحت چنین اقدامی به این معناست که ظرف یکی دو روز، اندک ابزارهای مورد استفاده باید حذف شوند. به عنوان مثال، با توجه به اتفاقات گذشته که تأثیر زیادی بر بازار سرمایه داشته است، محدود کردن دامنه نوسانات به یک یا دو روز ممکن است منطقی باشد. صندوق های تثبیت و غیره و این حمایت ها باعث می شود بازار سقوط نکند. اما در صورت عدم پشتیبانی و در عین حال محدود بودن دامنه نوسان، نتیجه مثبت نخواهد بود و این نتیجه در حال حاضر در روند بازار قابل مشاهده است.

الیاس کردی ادامه داد: بنابراین دامنه نوسانات یک تا دو روزه موجه است اما حفظ این محدودیت زمانی به بازار آسیب می زند که تمام بحران های کشور برطرف شده و اتفاق جدیدی در بازارها رخ نداده باشد. هنگامی که بازارها واقعاً در حال افزایش هستند و در همان زمان یک محدودیت دامنه برای بازار در حال افزایش اعمال می شود، به بازار می گوید که قیمت ها افزایش می یابد و حد افزایش قیمت را کنترل می کند، یعنی. h بازار در صف خرید است. اما زمانی که بازار رو به نزول است، اعمال محدودیت دامنه نوسان به این معنی است که بازار بیشتر سقوط خواهد کرد و این مشکل با محدوده نوسان محدود کنترل می شود.

وی افزود: بر این اساس بسیار مهم است که محدوده نوسان به بازار اعمال شود و چه سیگنالی به آن می دهد. در منطقه با نوسان محدود، اگر سرمایه به بازار تزریق نشود، بازار سقوط خواهد کرد. سطح کارمزد فعلی حدود ۱.۵٪ و محدوده نوسان ۲٪ است. بنابراین، نوسان سازها عملاً از بازار خارج شدند و با اقدامی که منجر به خروج نوسانگرها شد، نقدینگی بازار از بین رفت.

نتیجه از دست رفتن نقدینگی بازار، انتشار این خبر است: ۶۹ هزار فعال واقعی بازار خریدار و مابقی فروشنده هستند.

موافقان حد دو درصد باید به ما بگویند که نتیجه این اقدام چه بوده است؟!

الیاس کردی تصریح کرد: با توجه به محدود بودن دامنه نوسانات دو درصدی، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است که بازار سرمایه به طور مستمر در حال افت بوده و حتی یک بار هم اتفاق مثبتی در این بازار رخ نداده است. حامیان این محدودیت باید نتیجه این اقدام را اعلام کنند. اگر بحرانی هست چرا فقط طرفداران سوینگ از این بحران خبر دارند؟! چرا مشکلات سایر نقاط کشور ظرف یکی دو روز حل شد و فقط بازار سرمایه به حالت عادی بازنگشت؟ سوال دیگری که توسط طرفداران حاشیه نوسان دو درصد مطرح می شود این است: این محدودیت تا چه زمانی پابرجا خواهد ماند؟

نامزدهای ریاست جمهوری پشت حاشیه دو درصدی نوسانات پنهان می شوند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همه نامزدهای ریاست جمهوری از حدود سال ۱۳۹۸ تا به امروز یا در سمت خود حضور داشته اند یا توانایی ابراز نظر و یا دخالت مستقیم یا غیرمستقیم با بازار سرمایه داشته اند. اما کدام یک از این افراد نسبت به شرایط حاکم بر بازار سرمایه صحبت کردند و از شرایط بازار چه در دولت قبل و چه در دولت آقای رئیسی صحبت کردند؟

الیاس کردی ادامه داد: در دوره انتخابی قول هایی داده می شود. نامزدهای معتبر باید موضع بگیرند و بگویند چه اتفاقات مثبتی افتاده و چه وعده هایی عملی شده است تا برای رای دهندگان قابل اعتماد باشند.

وی تصریح کرد: با وجود محدود بودن دامنه نوسانات، در حال حاضر همه نامزدها می توانند از وضعیت بازار سرمایه انتقاد کنند اما سوال اصلی کاندیداها این است که آیا به وضعیت بازار سرمایه پاسخ داده اید یا اگر مسئولیت و توانایی مقابله با شرایط بازار را نداشته اید، در این باره صحبت کرده اید یا مصاحبه کرده اید؟ یا بازار را تنها گذاشتید؟

الیاس کردی توضیح داد: این بحث مربوط به کاندیدای خاصی نیست، بلکه به همه افرادی که مسئولیت یا توانایی اظهار نظر در بازار سرمایه را داشتند، مربوط می شود.

مغایرت مصوبات مرکز هماهنگی اقتصادی دولت با اظهارات آقای مخبر

الیاس کردی درباره تصمیمات ارائه شده در جلسه مرکز هماهنگی اقتصادی دولت گفت: تصمیماتی که در جلسه مرکز هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شد و از سوی سخنگوی اقتصادی دولت اعلام شد با سخنان قبلی آقای مخبر مغایرت داشت. پس از حادثه رئیس جمهور که پس از آن حدود دو روز بازار سرمایه خوب شد و سپس منفی شد، آقای مخبر در مصاحبه ای فاش کرد که در هفته های پایانی دولت سیزدهم هیچ تغییر عمده ای در مصوبات و دستورالعمل های این نهادها ایجاد نشده است. سازمان های دولتی و وزارتخانه ها نباید تشکیل شود. این اظهارات مغایر با مصوبات پیشنهادی است و به نفع سهامداران، فعالان و تاثیرگذاران بازار سرمایه نیست.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا