اقتصاد جهان

پوتین: دلارزدایی یک ضرورت استراتژیک است

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که گسترش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های تجاری بین اعضای بریکس یک ضرورت راهبردی است و دور شدن از دلار آمریکا باعث افزایش استقلال مالی این کشورها می شود. کشورها خطرات ژئوپلیتیکی را تقویت و کاهش می دهند.

روسیه در حال حاضر میزبان شانزدهمین نشست سالانه بریکس در کازان است. این گروه شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی و همچنین اعضای جدید ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی است که در ژانویه به آن پیوستند.

پوتین روز سه‌شنبه در دیدار با دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید بریکس تاکید کرد که استفاده از ارزهای ملی به جای دلار یا یورو “به سیاست زدایی هرچه بیشتر توسعه اقتصادی در شرایط فعلی جهانی کمک می‌کند.”

بر اساس این گزارش، یک کمپین تحریمی بی سابقه به رهبری ایالات متحده علیه مسکو در رابطه با جنگ اوکراین، روسیه و سایر اعضای بریکس را مجبور کرده تا راه های جایگزینی برای تجارت بیابند.

به عنوان بخشی از این محدودیت ها، بانک های برتر روسیه از دسترسی مستقیم به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت در سال ۲۰۲۲ محروم خواهند شد.

ماه گذشته پوتین گفت که روسیه اکنون به طور فعال در حال انتقال به استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی با شرکای خود در بریکس است و اعضای این گروه به طور مشترک در حال توسعه چارچوب پرداخت و تسویه حساب برای استفاده در تجارت هستند.

در ماه اوت، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد از پرداخت های متقابل بین روسیه و چین، بزرگترین شریک تجاری آن، به روبل یا یوان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا