اقتصاد جهان

پوتین: شانگهای سرعت دلارزدایی را افزایش داده است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان تاکید کرد که اعضای این سازمان به دلیل استفاده از ارزهای ملی سرعت دلاری شدن را افزایش داده اند. مقررات بین المللی انجام می دهند.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، یک بلوک اقتصادی و امنیتی است که اکثر کشورهای اوراسیا را شامل می شود و بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تولید می کند. این سازمان شامل ایران، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و اکنون بلاروس است.

در حال حاضر ۱۴ کشور، از جمله مصر به عنوان تنها کشور آفریقایی، در سازمان همکاری شانگهای وضعیت «شریک گفتگو» دارند و به دعوت اعضای سازمان مجاز به شرکت در رویدادهای تخصصی هستند.

پوتین در جریان سخنرانی خود در نشست شورای سران کشورها خاطرنشان کرد که اعضای سازمان همکاری شانگهای استفاده از ارزهای ملی را در تسویه حساب های متقابل افزایش داده اند.

وی گفت: به عنوان مثال سهم ارزهای ملی از مبادلات تجاری روسیه با اعضای این سازمان در چهار ماهه نخست امسال از ۹۲ درصد گذشت.

پوتین همچنین پیشنهاد روسیه برای ایجاد یک مکانیسم تسویه پرداخت مستقل در سازمان همکاری شانگهای را تکرار کرد و افزود که جلسات بین وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی به تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری در این سازمان کمک می کند.

روند جهانی استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت پس از جدا شدن روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود کردن ذخایر خارجی خود در سال ۲۰۲۲ شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نیز اخیراً اشاره کرده است که بسیاری از کشورها در مورد سیستم مالی پس از قطع دسترسی بسیاری از بانک‌های روسیه به سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت به دلیل تحریم‌های غرب، دچار تردید شده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا