ترندهای روز

پورمحمدی: مردم با گوشت و پوست خود گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند/ از کنار تحریم نمی‌توان به سادگی گذشت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امشب ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد اقتصادی ایران تحلیلات ریاست جمهوری اظهار داشت: اقتصاد مهمترین مسئله امروز کشور و دغدغه جدی مردم است. کارشناسان و مدیران از مشکلات آگاهند، اما مردم این گرفتاری ها را با گوشت و پوست خود لمس می کنند. باید مشخص کنیم که روند آینده مدیریت کشور در این زمینه چه خواهد شد و چه مسیری را طی خواهد کرد.

وی افزود: وقتی با کارشناسان صحبت می کنیم، از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی گرفته تا اساتید دانشگاه، همه می گویند که حل مشکلات اقتصادی تنها راه حل اقتصادی ندارد، بلکه دو شریک جدی دارد. یکی مسائل بین المللی است که ما را درگیر یک تحریم سخت و آزاردهنده کرده است و باید برای رفع موانع این بخش تلاش کنیم و دیگری اینکه برای موفقیت رویکردها و ایده های اقتصادی نیازمند اجماع و اعتماد هستیم. در غیر این صورت به نتیجه ای که می خواهیم نمی رسیم.

پورمحمدی تصریح کرد: تحریم ها را نمی توان به راحتی نادیده گرفت. در اوایل دهه ۹۰ ما با اقتصادهای موفق منطقه همتراز بودیم اما در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته این موفقیت را نداشتیم. ما در داخل دچار خود تحریمی شده ایم و پایه های معیوب را تقویت کرده ایم. شاهد افزایش رانت ها و اعطای تسهیلات بودیم که باعث فساد شده است.

نامزد ایران تحلیلات ریاست جمهوری افزود: در سال های اخیر ۱۳۰ میلیارد دلار رانت انرژی داده ایم که بخشی از آن هدر می رود و سود آن نصیب افراد و بخش های خاصی شده است. همچنین موضوع ارز ترجیحی که برای کاهش قیمت ها بود، متاسفانه در برخی موارد چندان کارساز نبود و باعث لذت عده ای و گروهی خاص شد.

پورمحمدی گفت: رانت مجوزها و قیمت ها متأسفانه منجر به تشدید تحریم ها و تشویق عوامل تحریک شد که بر دهک های پایین ما افزود و فاصله دهک ها را افزایش داد و آسیب جدی به معیشت مردم وارد کرد. البته در مقاومت ملی و اقتصادی خود تردیدی نداریم اما آسیب جدی شده و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: اگر مردم به ما اعتماد کنند، حل مشکلات اقتصادی و تسریع در حل این مسائل ادامه خواهد داشت. ما نمی توانیم با درگیری های جناحی پیگیر حل مشکلات و به ویژه شکستن تحریم ها باشیم. در دولت مصمم هستیم که دعوت به تغییر رفتار اقتصادی کنیم.

تحریم ها تأثیر فلج کننده و مخربی بر زندگی مردم دارد

وحید شقاقی شهری، مشاور پورمحمدی گفت: دولت در حال برنامه ریزی یک نظام اقتصادی شفاف است. نظم اقتصاد کشور با سردرگمی فکری به هم می خورد. دولت های قبلی این اقدامات را رعایت نکردند. اولین اصل اقتصادی دولت انحصار نکردن است. اصل دوم اقتصاد بازار است. البته این اقتصاد یک اقتصاد دستوری نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد بازار یکی از آموزه های اقتصاد اسلامی است. اصل سوم مشارکت مردم در اقتصاد است. ما باید با توسعه بخش خصوصی این موضوع را اجرایی کنیم. اینها جزو هندسه اندیشه اقتصادی دولت است. دولت باید اقتصاد بازار را سامان دهد و فضای رقابتی را برای بخش خصوصی و توسعه آن فراهم کند.

شقاقی تصریح کرد: انضباط و ثبات مالی نیز مهم است و بی انضباطی مالی مشکلات زیادی دارد و این بر عهده دولت است. اصل بعدی ورود اقتصاد ملی به مسائل بین المللی است و دولت باید در اقتصاد بین الملل به دنبال نقش آفرینی باشد. اصل بعدی مبارزه با فساد و شفاف سازی اقتصاد است.

منیژه پورمحمدی مشاور دیگر حجت الاسلام پورمحمدی گفت: تحریم ها متأسفانه تأثیر فلج کننده و مخربی بر زندگی مردم دارد. ما یک کشور نفتی هستیم، با تورم مواجه بودیم و در این سال ها تورمی که مشاهده کردیم بالای ۲۰ درصد بود و تورم ساختار تورم را تغییر داده است.

وی ادامه داد: اگر به تورم دوره اخیر نگاه کنیم، تورم تا سال ۲۰۰۸ زیر ۲۰ درصد بود که با پاره کردن برجام توسط ترامپ، مسیر تورم ما تشدید شد و این تورم اکنون ساختار خود را تغییر داده است و دلیل این تغییر است. و تورم چیزی جز تحریم نیست.

ما باید دولت را کوچک کنیم

دانش جعفری کارشناس مسائل اقتصادی از پورمحمدی پرسید آیا فکر نمی کنید تجربه هایی در داخل و خارج وجود دارد و تجربه موفق داخل و خارج را در مقوله پیشرفت چگونه می بینید؟ که پورمحمدی پاسخ داد: رویکردهای ما باید در داخل مشخص باشد. آیا مسابقه را پذیرفتیم؟ الان انحصارات زیادی داریم. در این مدل رقابت وجود ندارد و ما آن را اقتصاد بازار می نامیم. ما باید دولت را کوچک کنیم و باید ابزار این کار را داشته باشیم. در این زمینه قانون گریزی وجود دارد و باید جلوی این کار گرفته شود و رانت ها ادامه پیدا نکند.

وی ادامه داد: اینها حرف جدیدی نیست. راه حل ارائه راه درست است و مدیر ما باید اراده ای برای حل مشکل داشته باشد. اجرا موضوع بسیار مهمی است. اگر امام در انقلاب پیروز شد به این دلیل بود که اعتماد مردم را جلب کرد.

ما باید همه جا محاسبات دقیق داشته باشیم

کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: باید برای دانشمندان و متخصصان خود ارزش قائل شویم. خانم دکتر گفتند چیزهایی که ما در دانشگاه خواندیم در رفتار و گفتار شما دیده نمی شود. ما جزو ۳ کشور در لیست سیاه اقتصادی هستیم و نمی توانیم این مشکل را حل کنیم.

وی تاکید کرد: باید تحریم ها را سبک باشیم. برجام هرگز طرح نهایی نبود و برجام مصالحه ای برای کاهش فشار تحریم ها بود و ما خودمان آن را خراب می کنیم.

پورمحمدی افزود: مدیریت ادراکی، قاطعانه و با تکیه بر نظام دانش آزموده است و می تواند این گام ها را در رویکرد برون رفت از مشکلات اقتصادی حل کند. ما باید همه جا محاسبات دقیق داشته باشیم. هر ملتی باید نقش خود را در فرصت طلبی خود بداند.

چگونه می خواهید در زمینه های اقتصادی اجماع ایجاد کنید؟

یحیی آل اسحاق کارشناس میزگرد از پورمحمدی پرسید چگونه می خواهید در زمینه های اقتصادی اجماع ایجاد کنید؟ چه عواملی باعث ایجاد اعتماد در اقتصاد کشور می شود؟ چگونه می خواهید اقتصاد را محبوب کنید؟ مثلا می خواهید نفت را به مردم بسپارید؟ نظر شما در مورد بحران آب و تضادهای انرژی چیست و چه برنامه های اجرایی دارید؟ که پورمحمدی پاسخ داد: تاکید بر اجماع ضروری است و هزینه اختلافات را مردم ایران پرداخته اند. نکته دوم نحوه ایجاد اعتماد است. من معتقدم در حوزه اجرا به خصوص در مدیریت کلان، سپردن کارهای کلان بدون صلاحیت به گروه فکری خود کشنده است.

کاندیدای ایران تحلیلات ریاست جمهوری گفت: در دوران فعالیتم با طیف های مختلف فکری صمیمانه کار کردم. شرط من این بود که قد بلند و متعهد باشند و کار را بلد باشند. ما باید از رویکرد برتر خود به مردم برگردیم. من با سرسخت ترین رقیب سیاسی ام در دولت کار کردم، موفق بودیم و دستاوردهای زیادی به دست آوردیم.

وی افزود: متأسفانه در پیمانکاری مردم را ارتقا نمی دهیم. الان پیمانکاران بزرگ دست مردم نیست. این مشکلات است. کار را باید به مردم داد.

پورمحمدی گفت: باید بگوییم که برای حفظ آب کم کاری نکردیم.

وی افزود: اکنون مبارزه با فساد را به درستی انجام نمی دهیم و در فضای سنتی و کلاسیک قدم می زنیم.

به جای ماهی دادن به مردم، باید ماهیگیری را به آنها یاد بدهیم

حسین زاده بحرینی کارشناس میزگرد اقتصادی از پورمحمدی پرسید: آیا شما ۸ اصل دارید و معتقدید با این ۸ اصل می خواهید در اقتصاد ایران تحول ایجاد کنید؟ من می خواهم در مورد یک اصل بحث کنم. وقتی از اقتصاد بازار صحبت می کنند، هیچکس با این مدل شما در مورد آن صحبت نمی کند. مثلا می گویید اجاره وام باید حذف شود. حالا وصیتت را نمی دانم. نکته این است که در اقتصاد بازار چه می خواهید؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: وقتی می خواهیم گفتمان تولید کنیم باید اصول روشن و منسجمی داشته باشیم. آیا می خواهیم همیشه به جامعه رانت بدهیم؟ آیا می خواهیم ارتش طبیعی اقتصاد را به هم بزنیم؟ اگر به رقابت اعتقاد داریم باید بدانیم که رقابت در اقتصاد بازار و با دولت غیر مجری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: به جای ماهی دادن به مردم، ماهیگیری را به آنها یاد دهیم. رانت ها به جای اینکه به دست مردم برسد به بخش های خاصی ارسال می شود. اجاره یک شکاف طبقاتی ایجاد می کند. بیست سی نفر در آموزش و پرورش برای کل کشور تصمیم می گیرند. آیا نظام آموزشی جهانی را می پذیرد؟ آیا فقط عده ای باید در تهران بنشینند و نظام آموزشی را تعیین کنند؟ آیا اقتصاد بازار را آن طور که رادیکال ها می گویند قبول داریم، قطعاً آن را نمی پذیریم. ما اصل رقابت را می پذیریم و به آن احترام می گذاریم.

نامزد ایران تحلیلات ریاست جمهوری گفت: در مدیریت امروز کشور فقط با تخصیص زندگی می کنیم. در صورتی که همه علما بگویند تخصیص اکثریت فحش است. این راه اداره دولت نیست و باید بگویم ما راه خود را گم کرده ایم و خطوط انحرافی در پیش گرفته ایم.

وی گفت: معتقد نیستم ارز ترجیحی حذف شود زیرا به خانوار کمک می کند و معتقدم رانت آن باید حذف شود. در دولت قبل هم گفتم یارانه ها ساماندهی شود و مشکل وجود دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: یارانه ها باید به صورت هدفمند به دهک های خاص اختصاص یابد تا بتوانیم آنها را توانمند کنیم چرا که با اعطای یارانه به همه اقشار کشور را فقیر می کنیم. متاسفانه جرات تصمیم گیری نداریم و وقتی این موضوع را مطرح کردم گفتند اوضاع به هم می ریزد.

کاندیدای ایران تحلیلات ریاست جمهوری اضافه کرد: به مدیری جسور نیاز داریم که آبروی خود را ببندد و به فکر دور دوم ایران تحلیلات نباشد چرا که اگر به مردم خدمت کنیم، خداوند ما را یاری می کند. من وعده های توخالی نمی دهم و مشکلات اقتصادی به سرعت حل نمی شود و هرکس چنین ادعایی می کند دروغ می گوید. من معتقدم باید با مردم صادقانه صحبت کرد و شعار نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا