ترندهای روز

پوست میوه‌ها برای سلامتی ضرر دارند یا فایده؟ در مورد محصولات ارگانیک کارشناسان چه نظری دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بیشتر مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات در پوست آنها متمرکز شده است. در عین حال، آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی روی پوست آن‌ها می‌تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

بر اساس داده های منتشر شده در وب سایت Vidal Health، پوست کندن یک میوه یا سبزی تا ۲۵ درصد از ریزمغذی های ضروری آن را حذف می کند.

خطرات ناشی از پوست میوه ها و سبزیجات

ماموریت اصلی آفت کش ها دور نگه داشتن جوندگان، نرم تنان و حشرات از میوه ها و سبزیجات است. این حق ماست که به هر قیمتی از مصرف مواد شیمیایی خودداری کنیم، زیرا این مواد حاوی ترکیبات سرطان زا هستند و مصرف منظم آنها می تواند منجر به بیماری های جدی شود.

استفاده از سموم دفع آفات در فرانسه به خوبی کنترل می شود و ۹۷ درصد محصولات فروخته شده در این کشور دارای سطوح کمتر از حداقل باقیمانده مجاز (MRL) آفت کش مطابق با مقررات هستند.

۳ درصد باقیمانده شامل فلفل، گوجه فرنگی، اسفناج، نارنگی، کاهو و انگور، میوه ها و سبزیجات است که به طور منظم مصرف می شوند. حال سوال این است که آیا میوه ها و سبزیجات دارای برچسب ارگانیک (BIO) می توانند جایگزین مناسبی برای جلوگیری از آفت کش ها باشند؟

آیا میوه ها و سبزیجات ارگانیک نیز حاوی آفت کش هستند؟

متأسفانه، میوه ها و سبزیجات ارگانیک عاری از مواد شیمیایی نیستند، اگرچه آلودگی کمتری نسبت به سایرین دارند. بر اساس گزارش آژانس ملی سلامت و ایمنی مواد غذایی، از هر ده غذای ارگانیک، یک غذای ارگانیک حاوی باقیمانده آفت کش است، در حالی که برای میوه ها و سبزیجات غیر ارگانیک، یک مورد از هر دو مورد است. بنابراین ترجیحاً بهتر است از محصولات کشاورزی ارگانیک استفاده کنید، بدون اینکه فراموش کنید همیشه آنها را خوب بشویید.

راه حل دوری از آفت کش ها؟

راه حل های دیگری برای محافظت از خود در برابر علف کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها یا حتی نیترات ها وجود دارد و در عین حال بسیاری از مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات تازه را حفظ می کنید. اگر می خواهید پوست میوه را بگیرید، بهتر است این کار را با پوست گیر انجام دهید که قسمت نازکی از پوست میوه را جدا می کند. این باعث می شود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها در نزدیکی پوست میوه ها به خوبی حفظ شوند.

برای برخی از سبزیجات مانند کدو سبز، بادمجان یا خیار، می توانید بعد از شستن خوب، مقداری از پوست آن ها را حفظ کنید. برای سبزیجاتی که پوست ضخیم‌تری دارند مانند سیب‌زمینی، هویج، تره‌فرنگی و شلغم، می‌توان آن‌ها را قبل از مصرف با یک اسفنج درشت یا مسواک به خوبی شستشو داد تا با حذف کافی باقی‌مانده‌های آفت‌کش‌ها، از تمام فواید آن بهره مند شوند. سود!

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا