بانک و بیمه

پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه خدمات درمانی بیماران اتیسم در بخش دولتی

به گزارش ایران تحلیل، میرهاشم موسوی در نشست «راه امید همدلی اوتیسم» در انجمن اوتیسم ایران با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور در زمینه توسعه پوشش بیمه ای خدمات درمانی به ویژه بیماران لاعلاج گفت: بیماران اوتیسمی گفت: : فرم الکترونیکی و پلت فرم ورودی ارائه شده و همه بیماران علامت گذاری شده اند. در دو ماه اخیر این مشکل سرعت و قوت بیشتری پیدا کرده است و به ما این امکان را می دهد که از طریق وب سایت الکترونیکی به این بستگان خدمات ارائه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی و ۸۰ درصد بخش خصوصی از طریق صندوق بیماران ترمیم شده پرداخت می شود. این اقدام بسیار مهمی است که در دولت سیزدهم مردمی انجام شد که بخشی از آن به بستگان افراد اوتیستیک کمک کرد.

موسوی خدمات درمانی را مهم ترین خدمت این سازمان معرفی کرد و گفت: خوشبختانه تغییر نگرش در جامعه به وجود آمده است تا بیماران اوتیسمی زندگی بهتری را تجربه کنند.البته برای این زندگی بهتر همه نهادها درگیر هستند. به ویژه سازمان های بیمه گر موظفند همکاری و همکاری داشته باشند تا در مواقع ضروری حداکثر خدمت را به نیازمندان ارائه دهند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: معاون اول رئیس جمهور به سازمان تامین اجتماعی دستور داده است تا تمام توان خود را برای ارائه خدمات به بیماران اوتیسمی انجام دهد و خوشبختانه انجمن اوتیسم نیز بسیار پیگیر و دغدغه مند است و پیگیر مشکلات از سوی بیمه گران است. در جلسات متعدد مطرح شد. نشانه نگرانی و دلسوزی این نزدیکان است که می خواهند در چارچوب قانون و با کمک بیمه گران مشکلات بیماران اوتیستیک را حل کنند. امیدواریم با همکاری و حمایت حداکثری در بخش‌های مختلف دولتی و سازمان‌های مردم‌دولتی ذیربط، شرایط خوبی را در تمامی عرصه‌های درمانی به‌ویژه برای بیماران خاص و لجباز و به‌ویژه بیماران اوتیسم ایجاد کنیم و به مقام معظم رهبری برسیم. گفت: خویشاوندان بیمار، جز اینکه رنج بیماری دیگری را تحمل نمی کنند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در شورای عالی بیمه به بحث بیماران اوتیستیک به صورت ویژه و جدی پرداخته شد و برای اولین بار بخشی از خدمات مورد نیاز این بستگان در توسعه خدمات بیمه ای تصویب شد.

موسوی افزود: از همان سال همه تلاش می کنند خدمات ارائه شده را تسهیل و تعمیق بخشند. اخیرا و در ماه های اخیر بحث خدمات توانبخشی با تعرفه هایی که توسعه و عمق خدمات را افزایش می دهد مورد تایید، تایید و تاکید تمامی نهادهای ذیربط قرار گرفته است.

وی بیان کرد: به طور میانگین حدود ۵۰ درصد جامعه مشمول بیمه اجتماعی هستند و این نسبت در مورد بیماران لاعلاج، بیماران خاص و بیماران اوتیسم نیز صدق می کند.

موسوی تاکید کرد: بستر دسترسی الکترونیکی را برای آن‌ها فراهم کرده‌ایم و همه بیماران را علامت‌گذاری کرده‌ایم و در دو ماه اخیر این امر سرعت و قوت بیشتری پیدا کرده و به ما این امکان را می‌دهد تا از طریق سایت الکترونیکی به این بستگان خدمات ارائه کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه اجتماعی ادامه داد: با تصویب شورای عالی بیمه از این پس ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی و ۸۰ درصد بخش خصوصی از طریق صندوق بیماران صعب العلاج پرداخت می شود. این اقدام بسیار مهمی است. که در دولت سیزدهم مردم انجام خواهد شد و بخشی از آن به بستگان افراد اوتیستیک کمک کرد. هم اکنون علاوه بر اوتیسم، تعداد زیادی و طیف وسیعی از بیماران خاص و صعب العلاج نیز به صورت سیستمی و سیستماتیک تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار می گیرند که این دستاورد خوبی است و همچنان با قوت در خدمت تمامی عزیزان خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در ارائه خدمات به بیماران اوتیسمی گفت: برخی از مراکزی که خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران اوتیسمی را ارائه می دهند فاقد کد SIAM هستند و این یکی از مشکلاتی است که سازمان های بیمه گر با آن مواجه هستند. این است که به دلیل عدم وجود کد SIAM نمی توانند با همه آنها برخورد کنند. مراکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی باید قرارداد همکاری منعقد کنند. این مراکز باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا بتوانند کد سیام را از وزارت بهداشت دریافت کنند. همه ما باید کمک کنیم تا این مراکز بتوانند به ارائه دهندگان خدمات بپیوندند تا طیف گسترده ای از خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، رفتار درمانی و سایر خدماتی را که مورد نیاز و اولویت بندی این بیماران است، ارائه دهند.

موسوی ادامه داد: بستر خدمات الکترونیک پزشکی و توانبخشی ۱۰۰ درصد در تامین اجتماعی موجود است. همه کارهای توافق شده انجام شده و آمادگی داریم به صورت کاملا الکترونیکی با سامانه های بیمه سلامت ارتباط برقرار کنیم. دوستان ما در بیمه سلامت هم بستر لازم را که یک کار مشترک است و در مدت زمان کوتاهی تکمیل می شود را فراهم می کنند تا با هم بتوانیم تکالیف خود را برای همه بیماران به ویژه بیماران اوتیسم انجام دهیم. این یک کار دشوار برای همه ما است و انجام آن کارآمد است. بیایید آن را انجام دهیم.

این جلسه با حضور محمدمهدی نشی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، سیدحمید جمال الدینی سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، معصومه هداوندخانی رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت، سرهنگ محمدی معاون پلیس پیشگیری فرجا، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران و جمعی از کارشناسان حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا