ترندهای روز

پژوهشگران پس از یک معمای۵۰ ساله گروه خونی جدیدی را کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کشف یک سیستم گروه خونی جدید توسط محققان NHS – حل یک معمای ۵۰ ساله – می تواند جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد.

این گروه تحقیقاتی به سرپرستی کارشناسان دپارتمان هماتولوژی و انتقال خون این سازمان در گلوسسترشایر جنوبی و با همکاری دانشگاه بریستول توانستند گروه خونی به نام MAL را پیدا کنند.

این گروه زمینه ژنتیکی آنتی ژن گروه خونی AnWj را شناسایی کردند که قبلاً در سال ۱۹۷۲ کشف شده بود اما تاکنون ناشناخته مانده است.

لوئیز تیلی، محقق ارشد این بخش، گفت که این کشف به معنای مراقبت و درمان بهتر برای بیماران نادر است.

خانم تیلی که ۲۰ سال روی این طرح کار کرده است، به بی بی سی گفت که «بسیار دشوار است که بگوییم چه تعداد از مردم از این کشف سود می برند».

در عین حال، دپارتمان هماتولوژی و انتقال خون سرویس بهداشت ملی بریتانیا آخرین نقطه مرجع برای دریافت خون حدود ۴۰۰ بیمار در سراسر جهان در سال است.

در قسمت بیرونی گلبول های قرمز خون همه افراد پروتئینی به نام آنتی ژن وجود دارد، اما تعداد کمی از افراد ممکن است فاقد این آنتی ژن باشند.

آزمایشگاه مرجع بین‌المللی گروه خونی بخش هماتولوژی و انتقال خون NHS در شهر Filton، شهری در انگلستان، برای اولین بار راهی برای آزمایش کشف کرده است که بیمارانی را که فاقد این آنتی ژن هستند، شناسایی می‌کند.

این روش می تواند جان افرادی را که واکنش منفی به انتقال خون دارند نجات دهد و ایجاد خون بالقوه برای این گروه خونی را تسهیل کند.

حدود ۲۰ سال پیش فیلیپ براون که در این آزمایشگاه کار می کند به نوعی سرطان خون مبتلا شد.

او نیاز به تزریق خون و پیوند مغز استخوان داشت و بدون این روش‌ها، او می‌مرد.

او می‌گوید: «هر کاری که بتوانیم برای ایمن‌تر کردن خون و سازگاری بیشتر با بیماران انجام دهیم، قطعاً گامی در مسیر درست است.

نیکول تورنتون، مدیر آزمایشگاه می‌گوید: «حل اساس ژنتیکی AnWj یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌های ما بوده است.

او می‌افزاید: «برای اثبات اینکه یک ژن در واقع یک آنتی‌ژن گروه خونی را کد می‌کند، کار زیادی می‌طلبد، اما این چیزی است که ما به آن علاقه داریم و این اکتشافات را برای کمک به درمان بیماران نادر در سراسر جهان انجام می‌دهیم».

او می‌گوید: اکنون می‌توان آزمایش‌های ژنوتیپی را برای شناسایی بیماران و اهداکنندگان ژنتیکی منفی AnWj طراحی کرد.

او می افزاید: «این گونه آزمایش ها را می توان به پلتفرم های ژنوتیپ موجود اضافه کرد.

“اولین آزمون در جهان”

متیو هیل خبرنگار بهداشتی ما می گوید: «اهمیت بین المللی بخش هماتولوژی و انتقال خون NHS در فیلتون به راحتی قابل درک نیست.

او می افزاید: «آنها نه تنها اولین آزمایش جهان را طراحی و تکمیل کردند، بلکه در حال ارائه آنتی بادی به کشورهای سراسر جهان هستند تا آنها را قادر به انجام تحقیقات کنند.

وی می گوید: آنها آزمایشگاه های مرجع کشورهای دیگر هستند که تاکنون در این زمینه کارهای زیادی انجام داده اند و به حد توان خود رسیده اند و در نتیجه نمونه های خود را به بخش هماتولوژی و انتقال خون کشور ارسال می کنند. سازمان درمان».

نیکول تورنتون، رئیس آزمایشگاه، به او گفت: «اگر آزمایشگاه‌ها نتوانند آن را بفهمند، ما باید کار بیشتری انجام دهیم تا احتمالاً یک گروه خونی جدید یا یک سیستم گروه خونی را کشف کنیم، و این در صورتی است که برای ما آسان است». قابل حل نیست.”

او گفت: «اینجاست که چیزهای جالب وارد می شود. ما در حال حاضر کار جدیدی داریم که فکر می‌کنیم به آنتی ژن‌های جدید در سیستم‌های خونی فعلی و همچنین برخی از سیستم‌های گروه خونی جدید علاوه بر سیستم‌های خونی که اخیراً منتشر کرده‌ایم منجر می‌شود.»

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا