ترندهای روز

پژوهشی جدید در حوزه پوست می‌تواند به کاهش سرعت علائم پیری کمک کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به تازگی تیمی از محققان موفق به رشد پوست انسان در محیط آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی شده اند. این تحقیق می تواند به کاهش سرعت علائم پیری مانند چین و چروک پوست در آینده کمک زیادی کند.

چگونه سرعت علائم پیری را کنترل کنیم؟

پروژه اطلس سلول انسانی یک تحقیق جاه طلبانه است که در آن یک تیم بین المللی از محققان با همکاری موسسه ولکام سانگر کمبریج شرکت می کنند. آنها به دنبال راهی برای تبدیل سلول های بنیادی به سلول های پوستی در بدن انسان هستند و اخیراً موفق شده اند مقدار کمی از پوست انسان را در محیط آزمایشگاهی رشد دهند. رئیس این پژوهش معتقد است چنین کشفی می تواند در آینده به درمان بهتر بیماری ها کمک کند و حتی روش های جدیدی برای سلامت طولانی تری ارائه دهد.

پروفسور مزلیفه حنیفه، ناظر این تحقیق، درباره موفقیت اخیر تیمش گفت:

اگر بتوانیم پوست (انسان) را فریب دهیم و از پیری جلوگیری کنیم، انتظار چروک های کمتری خواهیم داشت. برای این منظور، ما باید بررسی کنیم که سلول‌های اولیه چگونه به شکل بالغ تبدیل می‌شوند تا بتوانیم نحوه جوان‌سازی اندام‌ها از جمله پوست را پیدا کنیم.»

بررسی نحوه ایجاد بافت های جنینی انسان یکی از محورهای اصلی این تحقیق است که در مراحل رشد و تکامل سلول های اولیه جنینی انجام می شود. هنگامی که سلول تخمک تشکیل می شود، تمام سلول ها یکسان هستند که به آنها سلول های بنیادی می گویند. پس از حدود سه هفته، ژن های دخیل در تمایز سلولی فعال می شوند و فرآیند تبدیل آنها به بافت ها و اندام های مختلف را آغاز می کنند. محققان شناسایی کرده‌اند که کدام ژن‌ها در زمان و مکان بدن فعال می‌شوند تا پوست، بزرگ‌ترین عضو ما را بسازند.

تحقیقات جدید در زمینه پوست می تواند به کاهش علائم پیری کمک کندتمایز سلول های جنینی به پوست

در تصویر بالا سلول هایی که نارنجی هستند وظیفه تشکیل سطح پوست و سلول های زرد رنگ تعیین رنگ پوست را بر عهده دارند. از سلول های دیگر نیز برای ایجاد ساختارهای پوستی مانند مو و غدد عرق استفاده می شود. چنین سلول هایی توانایی بازسازی بسیار بالایی دارند. به طوری که بدون ایجاد اسکار می توانند آسیب را برطرف کنند. نتایج تحقیقات اخیر در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا