ترندهای روز

پژوهش بزرگ محققان: مصرف زیاد قهوه و آب‌میوه با افزایش خطر سکته مغزی رابطه دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در دو مطالعه جداگانه، محققان به اثرات نوشیدنی های رایج بر خطر سکته مغزی پرداخته اند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکرر نوشیدنی های گازدار و آب میوه می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز خطر سکته مغزی را افزایش می دهد، اما نوشیدن آب و چای می تواند این خطر را کاهش دهد.

به گزارش ScienceDaily، محققان دانشگاه گالوی (گالوی) ایرلند با همکاری دانشگاه مک مستر کانادا در پروژه تحقیقاتی INTERSTROKE به بررسی اثرات نوشیدنی های مختلف از جمله نوشابه های گازدار، آب میوه، قهوه، چای و … پرداختند. آب، در سکته مغزی در این پروژه تقریباً ۲۷۰۰۰ نفر از ۲۷ کشور مختلف شرکت کردند که تقریباً ۱۳۵۰۰ نفر از آنها اولین سکته مغزی خود را تجربه کرده بودند.

رابطه بین آب میوه و نوشابه های گازدار با خطر سکته مغزی

طبق مقاله ای که در مجله سکته مغزی منتشر شده است، محققان دریافتند که نوشیدن حداکثر یک نوشیدنی گازدار در روز با ۲۲ درصد افزایش خطر کلی سکته مغزی مرتبط است. این خطر برای افرادی که دو یا بیشتر از این نوشیدنی ها را در روز مصرف می کنند به طور تصاعدی افزایش می یابد.

همچنین مصرف یک لیوان آب میوه در روز با افزایش ۳۷ درصدی خطر سکته مغزی همراه است. با مصرف دو لیوان آب میوه در روز، خطر سکته مغزی سه برابر می شود. محققان دریافتند زنان با مصرف آب میوه بیشترین خطر سکته مغزی را داشتند. آنها خاطرنشان کردند که آب میوه تازه می تواند حاوی ترکیباتی مانند پلی فنول ها باشد که فواید قلبی دارند، اما شیرین کننده ها، کنسانتره ها یا نگهدارنده ها به طور موثری این فواید را از بین می برند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که نوشیدن ۷ لیوان یا بیشتر آب در روز با کاهش خطر کلی سکته مغزی مرتبط است.

ارتباط قهوه و چای با خطر سکته مغزی

بر اساس مقاله دوم منتشر شده در مجله بین المللی سکته مغزی، نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز با ۳۷ درصد افزایش خطر سکته مغزی و ۳۲ درصد افزایش خطر سکته مغزی مرتبط با لخته همراه بود. خطر سکته مغزی برای سطوح پایین‌تر مصرف قهوه وجود نداشت.

در مقابل، نوشیدن بیش از ۴ فنجان چای در روز با ۱۹ درصد کاهش خطر ابتلا به انواع سکته مغزی و سکته مرتبط با لخته و ۲۲ درصد خطر کمتر خونریزی همراه بود. البته این ارقام بسته به نوع چای متفاوت است.

نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای سیاه در روز (مانند چای ارل گری) با کاهش ۲۹ درصدی خطر کلی سکته مغزی همراه بود. نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای سبز در روز نیز با کاهش ۲۷ درصدی خطر کلی سکته مغزی همراه بود. محققان همچنین دریافتند که با افزودن شیر، مزایای چای برای کاهش خطر سکته تا حدی از بین می رود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا