ترندهای روز

پژوهش جدید: خوردن غذای پرچرب چند روز قبل از جراحی احتمالاً روی حافظه تأثیر می‌گذارد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که خوردن غذای چرب در روزهای قبل از جراحی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد حافظه و تشدید فرآیندهای التهابی مرتبط با زوال شناختی شود. این همچنین می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. از سوی دیگر، به گفته محققان، مصرف مکمل اسید چرب امگا ۳ DHA یک ماهه می تواند التهاب پس از جراحی را کاهش داده و از مشکلات حافظه جلوگیری کند.

بر اساس مقاله ای که در Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است، در مطالعه جدید محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، موش هایی که تنها سه روز قبل از جراحی غذاهای چرب مصرف کرده بودند، علائم کاهش حافظه را به مدت دو هفته نشان دادند. همچنین این علائم با التهاب شدیدی در مغز همراه بود که به مدت سه هفته ادامه داشت.

تاثیر خوردن غذای چرب بر حافظه بیماران

اگر تا به حال جراحی کرده اید، احتمالاً به یاد دارید که وقتی بیهوشی از بین می رود احساس سرگیجه می کنید. این احساس به مرور زمان محو می شود، اما در برخی افراد ممکن است هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، رژیم غذایی پرچرب به تنهایی ممکن است باعث ایجاد التهاب در مغز شود. به همین دلیل وقتی این دو عامل یعنی غذای پرچرب و بیهوشی در کنار هم قرار می گیرند در جراحی یک واکنش هم افزایی ایجاد می شود که ممکن است بر حافظه بلند مدت نیز تاثیر بگذارد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان به برخی از موش ها غذاهای پرچرب دادند و سپس آنها را بیهوش کردند. محققان مشاهده کردند که خوردن غذای چرب به خودی خود بر عملکرد حافظه تأثیر می گذارد، اما بیهوشی این اثرات را طولانی تر می کند. برای تعیین دقیق مدت زمان ماندگاری این اثرات شناختی و اینکه مسکن های پس از جراحی مانند مورفین چگونه این اثرات را طولانی می کنند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

از سوی دیگر، محققان دریافتند که یک ماه مکمل اسید چرب امگا ۳ DHA باعث کاهش پاسخ التهابی پس از جراحی شده و از مشکلات حافظه جلوگیری می کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا