ترندهای روز

پژوهش جدید: سگ‌ها با استشمام استرس انسان، واکنش‌های اجتنابی یا بدبینانه خواهند داشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تحقیقات جدید نشان می دهد که سگ ها می توانند استرس انسان را حس کنند. بنابراین ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا در این صورت رفتار آنها نیز تغییر می کند؟ پاسخ بله است.

به گزارش نیویورک پست، این مطالعه که توسط دانشگاه بریستول انجام شد، اولین مطالعه ای است که چگونگی تاثیر بوی استرس انسان بر یادگیری و حالات عاطفی سگ ها را آزمایش می کند. به گفته دانشمندان، سگ ها از بوی استرس انسان “سرایت عاطفی” را تجربه می کنند. به گفته دانشمندان، این استرس آنها را به سمت افق میهن های رفتاری «بدبینانه تر» سوق می دهد.

شواهد قبلی در انسان ها حاکی از آن است که بوی افراد تحت استرس به طور ناخودآگاه بر احساسات و افق میهن های اطرافیان آنها تأثیر می گذارد. محققان دانشکده دامپزشکی بریستول می‌خواستند بدانند که آیا سگ‌ها نیز در واکنش به استرس انسان یا عطرهای آرام‌بخش، تغییراتی را در یادگیری و وضعیت احساسی خود تجربه می‌کنند یا خیر.

این تیم از آزمایشی برای “خوش بینی” یا “بدبینی” در حیوانات استفاده کردند. محققان از ۱۸ شرکت صاحب سگ کمک گرفتند تا در مجموعه ای از آزمایشات با بوهای مختلف انسانی شرکت کنند.

سگ های شرکت کننده از هشت ماه تا ۱۰ سال، شامل دو اسپرینگر اسپانیل، دو سگ کوکر اسپانیل، دو سگ لابرادور رتریور، دو براک دوورن، یک ویپت. یک رتریور طلایی، یک سگ پودل مینیاتوری و هفت سگ از نژادهای مختلف وجود داشت.

در طی تحقیقات به سگ ها آموزش داده شد که وقتی کاسه غذا در یک مکان قرار می گیرد، حاوی غذا است، اما زمانی که در مکان دیگری قرار می گیرد، خالی است.

وقتی سگی تفاوت بین مکان های کاسه را یاد گرفت، سریعتر از مکان خالی به محل پر از غذا نزدیک شد. سپس محققان آزمایش کردند که سگ با چه سرعتی به مکان های مبهم و جدید کاسه که بین دو کاسه اصلی قرار داشت نزدیک می شود.

تفاوت رویکرد سگ ها در نزدیک شدن به محل غذا در شرایط استرس انسان

آنها دریافتند که یک رویکرد سریع منعکس کننده “خوش بینی” در مورد حضور غذا در مکان های مبهم است و نشان دهنده وضعیت عاطفی مثبت است. در حالی که رویکرد آهسته نشان دهنده بدبینی و احساسات منفی است.

آزمایش‌ها با هر سگی که در معرض بوی عرق و نمونه‌های نفس انسان در حالت استرس یا آرامش قرار می‌گرفت، تکرار شد.

محققان دریافتند که بوی استرس باعث می‌شود که سگ‌ها آهسته‌تر به مکان مبهم نزدیک شوند، اثری که با بوی آرام دیده نمی‌شود.

این یافته‌ها که در مجله Scientific Reports منتشر شد، نشان می‌دهد که بوی استرس ممکن است انتظارات سگ‌ها را مبنی بر اینکه مکان جدید حاوی غذا نیست (شبیه به محل کاسه خالی مجاور) افزایش داده باشد.

محققان بر این باورند که پاسخ “بدبینانه” منعکس کننده یک حالت عاطفی منفی است و احتمالاً می تواند پاسخ سگ برای حفظ انرژی و اجتناب از ناامیدی باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا