ترندهای روز

پژوهش جدید: قسمتی از مغز در هنگام بیداری چرت می‌زند و وقتی خوابیم بیدار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

برای اولین بار، محققان کشف کرده اند که زمانی که ما بیدار هستیم، ناحیه کوچکی از مغز برای چرت زدن میکروثانیه خاموش می شود. علاوه بر این، همین نواحی زمانی که ما خواب هستیم بیدار می شوند. این یافته های جدید می تواند به درک بهتر بیماری های عصبی مرتبط با اختلالات خواب منجر شود.

بر اساس گزارش نیواطلس و مقاله منتشر شده در نیچر، محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس (WashU) و دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز (UCSC) کشف کردند که چگونه امواج مغزی در ناحیه کوچکی از مغز به طور ناگهانی خاموش می شود. چند میکروثانیه وقتی بیدار هستیم در همان زمان، هنگامی که ما می خوابیم، امواج مغزی به طور ناگهانی در همین ناحیه فعال می شوند.

مکانیسم عجیب مغز در بیداری و خواب

در یک مطالعه چهار ساله که حجم عظیمی از داده‌های الکتروفیزیولوژیکی را جمع‌آوری کرد، دانشمندان امواج مغزی را در ۱۰ ناحیه مختلف مغز در موش‌ها ثبت کردند و فعالیت میکروثانیه‌ای گروه‌های کوچکی از نورون‌ها را طی چند ماه پیگیری کردند. سپس داده های عظیم جمع آوری شده توسط یک شبکه عصبی مصنوعی برای تشخیص الگوها و ناهنجاری های میکروثانیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

دانشمندان با استفاده از یادگیری ماشینی، داده های فعالیت مغز را در فواصل میلی ثانیه تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که به نظر می رسد فعالیت برخی نورون ها در یک ناحیه با سایرین متفاوت است. میزان فعالیت این قسمت از مغز در هنگام خواب سوسو می زند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که حتی زمانی که ما بیدار هستیم، در آن ناحیه کوچک از مغز، چند نورون به حالت خواب می‌روند، در حالی که بقیه اندام‌ها به عملکرد طبیعی خود ادامه می‌دهند.

محققان سعی کردند ببینند چه نوع واکنش فیزیکی را می توان در این مدت زمان کوتاه مشاهده کرد که این تغییر در نورون ها رخ می دهد. محققان مشاهده کردند که موش ها گیج شده بودند و زمانی که بیدار بودند کمی خیره شدند و آن قسمت از مغز آنها به خواب رفت. از طرفی در هنگام خواب این حیوانات در لحظات فعال شدن آن قسمت از مغز می لرزیدند.

این یافته ها ممکن است بینش جدیدی در مورد شرایط عصبی مرتبط با اختلالات خواب ارائه دهد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا