ترندهای روز

پژوهش جدید ناسا: شناسایی ۱۷ سیاره فراخورشیدی یخی که به‌طور بالقوه قابل سکونت هستند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مطالعه جدید ناسا نشان می دهد که سیارات فراخورشیدی منجمد ممکن است اقیانوس ها و آبفشان های قابل سکونت داشته باشند. این تحقیق با بررسی ۱۷ سیاره فراخورشیدی که احتمالا اقیانوس هایی از آب مایع در زیر پوسته یخی خود دارند، به دنبال شواهدی از حیات بیگانه است. این بدان معناست که ناسا می خواهد جستجوی حیات را فراتر از منظومه شمسی به مقیاس جدیدی گسترش دهد.

بر اساس این تحقیقات، آب این اقیانوس ها در نهایت می تواند به شکل آبفشان از سطح یخ زده سیاره خود فوران کند. دانشمندان برای اولین بار فعالیت آبفشان ها را در سیارات فراخورشیدی محاسبه کردند. دو تا از این سیاره ها آنقدر به زمین نزدیک بودند که با تلسکوپ قابل مشاهده بودند.

حیات فراخورشیدی در سیارات یخ زده

برای چندین دهه، دانشمندان در مورد وجود حیات بیگانه در میان ستارگان و چگونگی جستجوی نشانه هایی از آن حدس می زدند. با این حال، تا کنون چیزی پیدا نکرده‌ایم و بسیاری می‌گویند که حیات بیگانه می‌تواند آنقدر با حیات روی زمین متفاوت باشد که اگر با آن روبرو شویم، قادر به تشخیص آن نخواهیم بود.

اما این باعث نشده که دانشمندان تمام اطلاعات خود را برای جستجوی حیات بیگانه در جایی در این دنیا زیر پا بگذارند. اکنون دانشمندان ناسا می گویند سیارات فراخورشیدی یخ زده می توانند به راحتی اقیانوس های قابل سکونت را در زیر سطح خود پنهان کنند. این می تواند اولین باری باشد که به نوعی از زندگی بیگانه نگاه می کنیم.

شانس کشف یک نوع حیات بیگانه قابل مقایسه با حیات زمینی زیاد نیست. اما این نباید دلیلی بر انکار وجود آن باشد. دنیا بسیار وسیع است. اما محتمل ترین حیات بیگانه ای که می توانیم پیدا کنیم چیزی به اندازه میکروارگانیسم های زمینی است. اما این هم یک زندگی بیگانه است.

تحقیقات ناسا هنوز کامل نشده است. دانشمندان سیارات فراخورشیدی و قمرهای یخی مانند قمر مشتری اروپا را مشاهده کرده اند. اقیانوس های زیر پوسته این قمرها توسط نیروی گرانشی سیاره میزبان گرم می شوند. همچنین، یافته های این مطالعه پیش بینی می کند که ۱۷ سیاره یخ زده مورد مطالعه می توانند گرمای کافی برای تشکیل حیات در زیر پوسته های یخی خود دریافت کنند.

اما اثبات صحت این نوع اکتشافات موضوعی کاملاً متفاوت است; زیرا این سیارات حتی به حدی که انسان می تواند در فضا سفر کند نزدیک نیست. شاید در آینده ای بسیار دور، فضاپیمای ما بتواند بسیار دور سفر کند و آن مناطق از فضا را پوشش دهد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا