ترندهای روز

پژوهش جدید: نهنگ‌های گوژپشت برای شکار طعمه‌های بیشتر، تورهای حبابی می‌سازند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اکثر ما فکر می کنیم که فقط انسان ها برای شکار یا کارهای دیگر ابزار می سازند، اما باید بدانیم که این رفتار منحصر به گونه ما نیست. در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که نهنگ‌های گوژپشت نیز به روش خود ابزار می‌سازند. این گونه غول پیکر دریایی با تولید یک سری حباب، نوعی تور ایجاد می کند تا بتواند در یک شیرجه ۷ برابر طعمه بیشتری را شکار کند.

به گزارش ایندیپندنت، محققان موسسه زیست‌شناسی دریایی هاوایی (HIMB) و بنیاد نهنگ آلاسکا (AWF) کشف کردند که نهنگ‌های گوژپشت در جنوب شرقی آلاسکا شبکه پیچیده‌ای از حباب‌ها را برای گرفتن کریل، که موجودات ریز میگو هستند، می‌سازند.

این رفتار عجیب نهنگ های گوژپشت را به گروه نادری از حیوانات اضافه می کند که از اشکال مختلف ابزار برای شکار استفاده می کنند. شامپانزه ها، کلاغ ها، دلفین ها و فیل های آفریقایی نیز چنین رفتارهایی دارند.

نهنگ‌های گوژپشت برای گرفتن طعمه بیشتر، توری حباب می‌زنند

پیش از این، محققان می‌دانستند که نهنگ‌های گوژپشت شبکه‌های حبابی ایجاد می‌کنند. بر اساس مقاله ای که در Royal Society Open Science منتشر شده است، این موجودات دریایی از این حباب ها برای به حداکثر رساندن طعمه خود در دریاهای آلاسکا استفاده می کنند. همچنین این نهنگ ها اندازه، شکل و عمق حباب ها را تغییر می دهند تا صید خود را بهینه کنند.

نهنگ‌های گوژپشت به طرز ماهرانه‌ای حباب‌هایی را در الگوهایی ایجاد می‌کنند که تارهایی با حلقه‌های داخلی تشکیل می‌دهند. این نهنگ ها همچنین می توانند چیزهایی مانند تعداد حلقه ها، اندازه، عمق و فاصله حباب ها را تغییر دهند. این روش به آنها اجازه می دهد تا ۷ برابر بیشتر طعمه را در یک شیرجه بدون صرف انرژی اضافی صید کنند.

مطالعه نهنگ ها به دلیل در دسترس نبودن آنها بسیار دشوار است، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، محققان توانسته اند رفتار آنها را هم در بالای سطح و هم در زیر سطح آب ردیابی و درک کنند. در این تحقیق جدید، محققان از برچسب‌ها و پهپادهای ویژه برای بررسی روند شکار نهنگ‌ها با حباب استفاده کردند.

محققان فرض می‌کنند که گرفتن طعمه بیشتر با حباب‌ها به کوهان‌داران انرژی لازم برای سفر در اقیانوس آرام را می‌دهد. تغذیه در ماه های تابستان و پاییز برای بقای این موجودات در طول سال مهم است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا