ترندهای روز

پژوهش جدید: ورزش منظم هفتگی، سلامت روانی و جسمی شما را ارتقا می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

افزایش سن و زندگی پرمشغله باعث شده است که عموم مردم فرصت کمتری برای ورزش منظم پیدا کنند. اما اکنون دانشمندان در یک تحقیق دریافتند افرادی که در تعطیلات آخر هفته خود را وقف ورزش می کنند از سلامت روحی و جسمی مشابه افرادی که به طور منظم ورزش می کنند برخوردار خواهند بود.

بر اساس مطالعات جدید منتشر شده توسط وب سایت «نیچر»، این گروه از افراد کمتر در معرض خطرات عصبی مانند زوال عقل، پارکینسون و اختلالات روانی قرار دارند و از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند.

روش تحقیق دانشمندان

این تیم تحقیقاتی چینی داده های بیش از ۷۵۰۰۰ نفر را در Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند و طی مطالعات گسترده وضعیت سلامت حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر را ردیابی کردند. از سوی دیگر در این تحقیق بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ردیاب ها و گجت های پوشیدنی استفاده کردند که اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار داد.

با استفاده از داده های مربوط به فعالیت بدنی، داوطلبان این تحقیق به سه دسته تقسیم شدند:

افراد غیر فعال: کسانی که ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی توصیه شده توسط دانشمندان در هفته را نادیده می گیرند و فعالیت چندانی ندارند.

افراد فعال: کسانی که توصیه های پزشکان را در مورد فعالیت ورزشی در نظر می گیرند و بخشی از وقت خود را در طول هفته به ورزش اختصاص می دهند.

افراد سخت کوش: کسانی که بیشتر وقت خود را به ورزش در تعطیلات آخر هفته اختصاص می دهند.

سوابق پزشکی داوطلبان، سبک زندگی و معیارهایی مانند سن، جنسیت، وضعیت مصرف سیگار، مصرف الکل و رژیم غذایی از جمله مواردی بود که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیق

گروه سوم (افراد سخت کوش) در مقایسه با گروه اول کمتر در معرض بیماری هایی مانند زوال عقل، سکته مغزی و پارکینسون هستند. به خصوص افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند. این نشان دهنده فواید مهم ورزش منظم برای سالمندان است. از طرفی احتمال افسردگی یا اضطراب در آنها ۴۰ درصد و ۳۷ درصد کمتر از دسته اول است.

البته اگر در آخر هفته فرصت ورزش منظم ندارید، نگران نباشید. اگر یک تا دو روز در هفته را حتی اگر به طور متوالی انجام ندهند، به ورزش اختصاص دهید، می توانید سلامت قلب، مغز و روح خود را تضمین کنید. تحقیقات قبلی نشان می دهد که اگر زمان ذکر شده را برای ورزش اختصاص دهید، احتمال ابتلا به بیماری های قبلی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد. علاوه بر این، نیازی به تمرینات بدنسازی ندارید و فعالیت هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها، تحرک بیشتر در حین کار و حضور مداوم در نقاط مختلف محل کار را می توان جزو فعالیت های ورزشی معمولی دانست.

البته به غیر از عوامل محیطی و ورزش، موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر سلامت مغز و بدن شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد؛ اما آنها در تحقیقات دانشمندان گنجانده نشده اند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا