ترندهای روز

پژوهش جدید: کلاغ‌ها می‌توانند همانند کودکان با صدای خود شمارش انجام دهند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

انسان تنها موجودی نیست که می تواند شمارش کند. شامپانزه ها، قورباغه ها و مورچه ها نیز این توانایی را دارند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان داده است که کلاغ ها می توانند با صدای بلند بشمارند و روند یادگیری آنها تقریباً مشابه کودکان انسان است.

بر اساس گزارش CNN و مقاله منتشر شده در Science، محققان دانشگاه توبینگن در آلمان دریافتند که کلاغ های مردارخوار (Corvus corone) می توانند از تعداد معینی کلاغ برای شمارش استفاده کنند. این پرندگان باهوش در واقع می توانند با صدای بلند از یک تا چهار بشمارند.

روشی که این پرندگان برای شمارش از آن استفاده می کنند مشابه فرآیندی است که ما انسان ها از آن استفاده می کنیم. همانطور که یک کودک یاد می گیرد تعداد اشیایی را که به آنها نگاه می کند بشمرد، کلاغ ها نیز می توانند بشمارند. به عبارت دیگر، مانند کودکی که از کلمات «یک، دو، سه» یا «یک، یک، یک» برای شمارش اگر سه اسباب بازی در جلوی او باشد استفاده می‌کند، کلاغ‌ها نیز سیستمی مشابه با کاوش کردنشان دارند.

آموزش مهارت های شمارش به کلاغ ها

در این مطالعه، محققان سه کلاغ لاشه‌خوار را در بیش از ۱۶۰ جلسه آموزش دادند. در طول فرآیند آموزش، کلاغ ها باید ارتباط بین یک سری نشانه های دیداری و شنیداری اعداد ۱ تا ۴ را یاد می گرفتند و برای هر کدام تعداد خاصی از کاکل ها تولید می کردند.

از طریق آزمون و خطا، سه کلاغ دریافتند که هر نشانه با تعداد معینی از گاوها (بین یک تا چهار گاو) مطابقت دارد. پس از نمایش یک عدد یا صدای مشخص، به کلاغ ها دستور داده شد که در عرض ۱۰ ثانیه پاسخ صحیح را بدهند. مثلا برای علامت بصری عدد چهار چهار قار تولید شود. سپس آنها باید روی صفحه ضربه بزنند تا پایان کار را نشان دهند. اگر کلاغ ها عدد درست را صدا زده بودند، پاداش می گرفتند.

پس از پایان تمرین، کلاغ ها توانستند از یک تا چهار بشمارند. حتی زمانی که کلاغ‌ها پاسخ‌های اشتباه می‌دادند، بیشتر اشتباهات آنها بین اعداد نسبتاً نزدیک بود (مانند سه و چهار، به جای یک و چهار). محققان می گویند که مهارت های شمارش کلاغ ها مشابه مهارت های کودکان نوپا است که اغلب از تکرار یک صدا برای شمردن استفاده می کنند، مثلاً به جای گفتن «دو»، دو بار «یک» می گویند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا