ترندهای روز

پژوهش سم آلتمن نشان داد: چه می‌شد اگر ماهانه ۱۰۰۰ دلار رایگان به مردم پول داده می‌شد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در سال ۲۰۱۹، OpenResearch، با کمک سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، تحقیقی را آغاز کرد که ایده اعطای “درآمد پایه جهانی” (UBI) به مردم را بررسی کرد. آلتمن برای انجام این تحقیق ۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد که ۱۴ میلیون آن از ثروت خودش بود. اکنون پس از گذشت حدود ۵ سال نتایج جالب این تحقیق منتشر شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گفته فوربس، تحقیقات چند ساله سام آلتمن در واقع می‌خواهد به این سوال پاسخ دهد: چه می‌شد اگر به همه مردم دنیا به طور منظم و بدون هیچ اما و اگر پول مجانی داده شود؟ به عبارت دیگر، مزایای درآمد پایه جهانی چیست؟ ارزیابی عملی چنین مفهومی در عصر هوش مصنوعی که بسیاری نگران از دست دادن شغل و کاهش درآمد خود هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مطالعه OpenResearch، به شرکت‌کنندگان کم‌درآمد به مدت سه سال بدون قید و شرط ماهیانه ۱۰۰۰ دلار داده شد تا معیشت و شرایط زندگی خود را در پایان آزمایش ارزیابی کنند.

نتایج تحقیق چند ساله سام آلتمن در مورد درآمد پایه جهانی

تحقیقات فعلی به طور رسمی در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. در آن سال، ۳۰۰۰ ساکن ایالت های تگزاس و ایلینوی در مناطق شهری، حومه و روستایی ثبت نام کردند. درآمد همه این ساکنان کمتر از ۲۸ هزار دلار در سال بود. یک سوم از این افراد به مدت سه سال ۱۰۰۰ دلار در ماه دریافت می کردند، در حالی که به بقیه (گروه کنترل) ۵۰ دلار در ماه داده می شد.

این مطالعه نشان داد افرادی که ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند، هزینه کلی خود را به طور متوسط ​​۳۱۰ دلار در ماه افزایش می‌دهند، اما بیشتر آن صرف غذا، اجاره و حمل و نقل می‌شود. آنها همچنین در مقایسه با گروه شاهد کمک های بیشتری به نیازمندان دادند.

با این حال، محققان می گویند که هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی یا بهبود سلامت جسمی و روانی در میان افرادی که ۱۰۰۰ دلار دریافت کرده اند، پیدا نکردند. محققان در این باره می گویند:

ما شاهد کاهش قابل توجهی در استرس، پریشانی روانی و ناامنی غذایی در سال اول بودیم، اما این اثرات در سال دوم و سوم برنامه ناپدید شد. “پول نقد به تنهایی نمی تواند مسائلی مانند شرایط مزمن بهداشتی، عدم مراقبت از کودک یا بالا بودن را حل کند. هزینه های مسکن.”

این مطالعه همچنین نشان داد که پس انداز گروه ۱۰۰۰ دلاری نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است. اعضای این گروه ماهانه ۲۲ دلار بیشتر برای افراد دیگر خرج می کردند (حدود ۲۶ درصد بیشتر از گروه کنترل). اعطای ۱۰۰۰ دلار تأثیر کمی بر مالکیت ماشین یا خانه داشت، اگرچه دریافت کنندگان ۱۰۰۰ دلار بیشتر احتمال داشت محله خود را تغییر دهند تا کنترل.

لازم به ذکر است که ایده «درآمد پایه جهانی» مختص OpenResearch یا Sam Altman نیست و قبل از این تحقیق وجود داشته است. با این حال، دیگر چهره‌های مهم فناوری مانند جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و جفری هینتون، پدرخوانده هوش مصنوعی نیز از آن حمایت کرده‌اند، زیرا چنین طرحی می‌تواند خوب باشد. راه حلی برای کاهش اثرات هوش مصنوعی بر مشاغل .

همچنین، در اوایل سال ۲۰۲۴، سم آلتمن ایده «محاسبات پایه جهانی» را مطرح کرد که در آن همه به برخی از منابع محاسباتی مدل‌های آینده هوش مصنوعی مانند GPT-7 دسترسی خواهند داشت.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا