ترندهای روز

پژوهش ناسا: احتمالا زیر سطح مریخ اقیانوسی باستانی وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

خوانش‌های لرزه‌ای کاوشگر مریخ ناسا نشان می‌دهد که احتمالاً یک توده آبی عظیم به اندازه اقیانوس در زیر سطح این سیاره وجود دارد که قدمت آن به میلیاردها سال پیش می‌رسد و می‌تواند به معنای وجود حیات میکروبی در اعماق آن باشد.

نتیجه یک مطالعه که در روز دوشنبه ۲۳ انجام شد مرداد (۱۳ اوت) با استفاده از داده های کاوشگر InSight ناسا که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است، شواهدی از وجود آب مایع در زیر سطح سیاره چهارم منظومه شمسی را نشان می دهد. این نتایج راه را برای جستجوی حیات و پاسخ به این سوال هموار می کند که چه اتفاقی ممکن است برای اقیانوس های باستانی مریخ افتاده باشد.

وجود حیات در آبهای عمیق مریخ

مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که سطح مریخ بیش از سه میلیارد سال پیش دارای دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها بوده است. کاوشگر ناسا از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در مریخ بوده است. محققان “داده های لرزه ای” مریخ را طی چهار سال اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کرده اند تا بفهمند چه مواد یا موادی در زیر سطح آن نهفته است.

یکی از محققان این پروژه، واشون رایت، از موسسه اقیانوس شناسی دانشگاه کالیفرنیا، گفت: آنچه ما در مورد زمین می دانیم این است که وقتی رطوبت کافی و منابع انرژی کافی وجود دارد، حیات میکروبی در اعماق زیاد وجود دارد. او می‌افزاید: «اگر این تفاسیر درست باشد، بلوک‌های سازنده حیات آن‌گونه که می‌شناسیم در زیر سطح مریخ نیز وجود دارد.

نشانه های بالقوه زندگی؟

این مطالعه نشان می دهد که مخازن بزرگ آب مایع در شکستگی در عمق ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح سیاره وجود دارد. این گزارش خاطرنشان می کند که حجم آب مایع پیش بینی شده در زیر سطح بیشتر از حجم آبی است که می توان تصور کرد «اقیانوس های مریخ باستانی» را پر می کند.

هیچ راهی برای مطالعه مستقیم آب در اعماق سطح مریخ وجود ندارد و محققان می گویند برای تایید وجود آب و جستجوی نشانه های بالقوه حیات میکروبی نیاز به تجهیزات زیادی است.

با این حال، نویسندگان این مطالعه اشاره می‌کنند که این نتایج «پیامدهایی برای درک چرخه آب مریخ، تعیین سرنوشت آب‌های سطحی گذشته، جستجوی حیات گذشته یا موجود، و ارزیابی استفاده از منابع فعلی برای مأموریت‌های آینده» دارد.

به گفته رایت، اگر داده‌های جمع‌آوری‌شده در نزدیکی استوای مریخ نماینده بقیه سیاره سرخ باشد، آب زیرزمینی کافی برای پر کردن یک اقیانوس به عمق ۱-۲ کیلومتری وجود دارد.

مریخ تقریباً بیش از ۳ میلیارد سال پیش با از دست دادن آب سطحی خود به سیاره ای خشک و غبارآلود تبدیل شد. دانشمندان بر این باورند که مقدار زیادی از “آب باستانی” در مریخ به فضا فرار کرده یا در زیر آن مدفون مانده است.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا