اخبار بورس

پکتین؛ آینده “غنوش”است/ افزایش سرمایه “غنوش” از محل تجدید ارزیابی زمین در دستور کار

مدیرعامل شرکت نوش مازندران گفت:

مودی مدیرعامل نوش مازندران گفت: تجدید ارزیابی ملک و سرمایه گذاری بلندمدت این شرکت در مقطع کارشناسی است. پس از دریافت گزارش ها، تجدید ارزیابی ملک برای افزایش سرمایه انجام می شود.

گزارش کردن افق میهننیما جوادیان مدیرعامل شرکت نوش مازندران در این مجمع اظهار داشت: برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه شرکت، بازنگری اساسی زیرساخت های نصب و بهینه سازی ماشین آلات خط تولید برای افزایش راندمان و ظرفیت تولید کنسانتره، بهینه سازی موجودی. ماشین آلات و اضافه کردن دستگاه های جدید ماشین آلات افزایش تولید محصولات جانبی مانند روغن پوست پرتقال، نوسازی سیستم تصفیه فاضلاب شرکت و بهبود عملکرد زیست محیطی، افزایش ظرفیت تولید و مسئولیت اجتماعی، تنوع بخشی به محصولات شرکت و تولید محصولات جدید، ۱۱ تن تولید روغن پوست پرتقال در سال گذشته امسال این میزان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در دو سه سال گذشته پیش بینی های ما برای تولید و فروش پکتین محقق نشده است. از آنجایی که پیش بینی ما از نظر حجم تولید کنسانتره و سایر محصولات محقق شد، در سه شیفت روی این محصول کار کردیم. در حال حاضر پکتین با ظرفیت کم تولید می شود. پکتین یک محصول دانش بنیان است و اطلاعات جامعی در مورد این محصول در کشور وجود ندارد. حتی شرکت های مصرف کننده این محصول نیز اطلاعات جامعی ندارند. ما این محصول را با کیفیت خوب تولید کردیم و به آزمایشگاه های اروپایی فرستادیم و آنالیز آن با کیفیت کشورهای اروپایی همخوانی داشت. پکتین کیفیت های مختلفی دارد و در صنایع مختلفی مانند تافی، آبمیوه و غیره استفاده می شود. این محصول باید استاندارد شده و به ثبات تولید برسد. پکتین؛ آینده شرکت است.

مدیرعامل غنوش تصریح کرد: در زمین این شرکت ارزش آفرینی خوبی حاصل شده است و حدود ۲۲ هزار مترمربع زمین اختصاص یافته به شرکت سرمایه گذاری نوش برای انجام کارهای بهینه سازی، تغییر کاربری و … ارزش آفرینی خوبی برای شرکت سرمایه گذاری نوش دارد. شرکت سرمایه گذاری نوش و شرکت نوش مازندران. ۱۱ هزار متر از زمین شرب مازندران نیز اصلاح و در طرح روستای هادی قرار گرفت. اینها می تواند سود غیرعملیاتی را برای شرکت نشان دهد، اما منابع مالی خوبی نیز به شرکت سرازیر خواهد شد.

جوادیان ادامه داد: پس از چندین سال افزایش ظرفیت، اکنون برند استان مازندران هستیم و از سازمان استاندارد گواهینامه دریافت کرده ایم. ما هیچ مشکلی برای فروش کنسانتره و فروش محصولات با کیفیت بهبود یافته نداریم. وقتی می گوییم برند هستیم یعنی وقتی هر شرکتی نیاز به کنسانتره مرکبات دارد ابتدا به سراغ نوش مازندران می رود.

وی در خصوص دارایی‌های جاری و بلندمدت «قنوش» توضیح داد: دارایی‌های جاری این شرکت در این سال‌ها رشد قوی داشته و در سال ۱۴۰۲ ۷۰ درصد افزایش داشته است. کل دارایی های شرکت رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر سرمایه شرکت ۱۰۰ میلیارد تومان است و امسال نیز افزایش سرمایه را در برنامه داریم. کل سهام نیز رشد خوبی داشته است و قطعا امسال نیز رشد خوبی را شاهد خواهیم بود.

پکتین؛ آینده

مدیرعامل نوش مازندران خاطرنشان کرد: افزایش سه برابری درآمد عملیاتی داشتیم. سال گذشته سال خوبی برای نوش مازندران بود. نسبت به سال های گذشته دو برابر حجم تولید کنسانتره دست یافتیم. همچنین آمار فروش خوبی را ثبت کردیم و انتظار داریم امسال این جهش ها تکرار شود.

سود ناخالص این شرکت ۶۰ میلیارد تومان بوده که در دوره های گذشته از سال ۱۳۹۶ تا امروز رشد خوبی داشته است. اما از طریق تعمیرات اساسی، بهبود بهره وری و غیره، ظرفیت بهتری را در سال گذشته ایجاد کرده ایم. در سال ۱۴۰۲ توانستیم سود ناخالص را حدود شش برابر افزایش دهیم.

جوادیان بیان کرد: درآمد غیرعملیاتی بخشی از فروش زمین شرکت و بخشی از درآمد غیرعملیاتی شرکت سرمایه گذاری نوش بوده است. در سال ۱۳۸۸ با خرید و فروش سهام سرمایه گذاری نوش ۸۴ میلیارد تومان سود به دست آوردیم. باقیمانده درآمد غیرعملیاتی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ از محل فروش زمین شرکت ۱۱ میلیارد تومان بوده است. سود خالص شرکت ۴۵ میلیارد تومان بوده که بیشتر این سود عملیاتی است. سال گذشته بیشتر سود ما غیرعملیاتی بود.

وی بیان کرد: در کنسانتره مرکبات دو برابر افزایش تولید، اسانس پرتقال افزایش تولید و در روغن پوست پرتقال پنج برابر نسبت به سال های گذشته افزایش داشته و این افزایش قابل توجهی خواهیم داشت. سال نیز در مورد خط تولید آب آشامیدنی، خط تولید آب شرب را در بهار و تابستان که مرکبات زیادی برای تامین هزینه های سربار وجود ندارد، راه اندازی کردیم. در سه ماهه اول سال ۲۷۰ تن کنسانتره مرکبات تولید کردیم و در سه ماهه اول سال شاهد رشد تولید بودیم. زیرا محصول اصلی ما محصولات کنسانتره است. آب آشامیدنی در تابستان تولید می شود. اکنون که تعمیرات اساسی به پایان رسیده و هنوز دو ماه تا شروع تولید بعدی باقی مانده است، تولید آب شرب برای جبران هزینه های سربار و کارگری در دستور کار ما قرار دارد.

وی در خصوص افزایش سرمایه «غنوش» گفت: تجدید ارزیابی ملک و سرمایه گذاری بلندمدت این شرکت در مرحله کارشناسی است. پس از دریافت گزارش ها، تجدید ارزیابی ملک برای افزایش سرمایه انجام می شود. قیمت سهام به عوامل زیادی بستگی دارد. سهامدار عمده به خوبی از سهم حمایت کرد. سعی می کنیم منابعی را در اختیار رهبر بازار قرار دهیم تا قیمت سهم سقوط نکند. قیمت سهام به عوامل زیادی بستگی دارد. سهامدار عمده به خوبی از سهم حمایت کرد. هدف ما افزایش سودآوری شرکت در هر شرایطی است.

مدیرعامل نوش مازندران تصریح کرد: یکی از مهم ترین موارد در این فرآیند، فعال شدن شرکت چیکانوش ثمین از طریق انعقاد قرارداد کمیسیون برای تولید کنسانتره مرکبات در جنوب کشور و تولید کنسانتره لیمو از شهریور ماه در گزارش های ماهانه با توجه به میزان میوه دریافتی به سهامداران گزارش می شود.

در پایان جلسه صورتهای مالی سالانه شرکت به تصویب رسید.

موسسه رایمند به عنوان بازرس اصلی انتخاب شد.

روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار مشخص شد.

در نهایت ۵۰ ریال سود به ازای هر سهم «غنوش» بین سهامداران تقسیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا