ترندهای روز

پگاه خانم آهنگرانی، پرچمدار قدیمی، تولدت مبارک

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

او را با “دختری با کفش های کتانی” به یاد می آورند. پگاه از فعالان برجسته سال های اصلاحات است، یادداشت های زیادی در نشریات چلچراغ و اصلاح طلبان نوشت، در تمام جلسات خاتمی و موسوی و… حضور فعال داشت، از یک جا تا حدودی موضع گیری مبهم تری داشت. بعدی، و این باعث شکایت برخی از کاربران شد. سپس البته در سال های اخیر او کاملا از ایران جدا شد و ازدواجش با علی عظیمی تنها بهانه ای شد تا هر از چند گاهی عکس هایش در شبکه های اجتماعی منتشر شود.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

او در سال های اخیر چندین مستند ساخته است، البته همه این مستندها فضایی دارند که هرگز در فضای رسمی منتشر نمی شوند! پگاه از نسل سال های اصلاحات بود که در کنار ترانه علیدوستی و باران کوثری سال ها پرچمدار جایگاه زنان جوان در سینمای ایران بود. ای کاش تحولات سیاسی ایران آنقدر غیرقابل پیش بینی نبود که ناگهان فردی مثل پگاه از سینمای ایران جدا می شد و یا ای کاش ایران بیشتر پذیرای ایرانیان بود و بازتر بود.

آخرین نقش در سینمای ایران

فیلم درباره دختری به نام یاسمین (با بازی پگاه آهنگرانی) است که سی سال است خارج از ایران زندگی می کند و از پدرش که در ایران است خبری ندارد. او با مادرش در آلمان زندگی می کند و در بیمارستان کار می کند. وکیل پدر (با بازی صابر ابر) با یاسمین تماس گرفت و از مرگ پدرش خبر داد. او می گوید که پدرش وصیت کرده است که یاسمین به ایران نیاید و در زیر خاک دفن شود و به همین دلیل یاسمین تصمیم می گیرد پس از سی سال به همراه پسرش به نام الکس به ایران بازگردد.

بازگشت یاسمین به ایران و رفتن او به تهران و مشهد و برخورد با برخی از اقوام قدیمی و از همه مهمتر گذشته پدر ناشناس و شناخت او از ایران به عنوان سرزمین مادری اش اما هیچ اطلاعی از آن ندارد، کل فیلم را تشکیل می دهد. بدون قرار قبلی وزن فیلمنامه برای نشان دادن ایران و آشنایی شخصیت اصلی با فرهنگ ایرانی است که داستان را به جلو می برد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

بازی پگاه آهنگرانی در این فیلم با وجوه مختلفی روبرو بود. به نظر می رسد افق میهن یک بازه زمانی مشخص برای اکران فیلم بدون قرار قبلی، با مسائل پیرامون «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن ۲۰۲۲ نابجا نبوده است. نقد «فراستی» عنکبوت مقدس، البته برخی معتقد بودند که نباید فیلم را بدون دیدن آن قضاوت کرد، اما افراد بیشتری کار علی عباسی را توهین آمیز می دانند.

دختری با کفش های کتانی

پگاه آهنگرانی در فیلم دختری با کفش های کتانی نقش دختری به نام تدایی را بازی می کند که با پسری که با او آشنا شده در پارک دستگیر می شود و سپس ماجراهای تلخی را پشت سر می گذارد. جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم قاهره، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره دنیای تصویر، دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم اجتماعی آبادان و جایزه بهترین بازیگری از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نوجوانان در سال ۱۳۷۸ از جمله جوایزی است که پگاه آهنگرانی برای بازی در فیلم دختر با شوش به دست آورد. لباس کتانی گرفت.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارکپگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

زندان زنان

زندان زنان فیلمی متفاوت است که به عنوان اولین فیلم بلند کارگردانش نوید پروژه جدیدی در این زمینه را می دهد. بازی های بسیار خوب، دیالوگ های بدون اغراق و ساده، زبانی پر از طعنه و تلخ اما صریح هر کدام بر ارزش های فیلم می افزایند. بازی در فیلم «زندان زنان» جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم لوکارنو را در سال ۲۰۰۸ برای وی به ارمغان آورد و در سال ۱۳۸۳ برای کارگردانی فیلم مستند تماشاخانه درباره تئاتر شهر تهران جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه اصفهان را دریافت کرد. .

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

زادگاه

زادبوم فیلمی است که پس از هشت یا نه سال بازداشت اکران شد و به ادامه اکران چنین فیلم هایی که سال ها در توقیف مانده اند امیدوار است. داستان فیلم برای یک فیلم داستان عجیبی است. شاید مخاطب عام از خود بپرسد که چگونه می توان از فضای سیاسی افق میهناتی فیلم به بحث محیطی لاک پشت های جزیره قشم رسید و فرضیه بازگشت آن ها را پس از سی سال به وطن اثبات کرد. وی در سال ۱۳۸۷ برای فیلم زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی نامزد دریافت نقش دوم زن در بیست و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

در

«دربند» بیانگر رابطه فرد با دنیای اطراف و محیطی به شدت خشن است. محیطی که برای زنده ماندن باید سادگی و ساده لوحی را کنار گذاشت. داستان نازنین هم همینطور است. فضا و جغرافیای اثر به گونه ای ترسیم شده است که این دختر شهرستانی در محیطی جدید با افراد جدیدی آشنا شده است و واکنش اصلی او به چالش ها و مشکلات گاه درست و هوشمندانه و چند بار اشتباه، غیرمنطقی و به خصوص احمقانه است. است. او در سال ۱۳۹۲ برای فیلم دربند سیمرغ بلورین برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار قدیمی تولدت مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا