فناوری

پیامد حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری بر جنگ اسرائیل در غزه چیست؟

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت، سایت خبر الجزایر این روزنامه نوشت که تدابیر موقت صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری، اسرائیل را ملزم می کند که از کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ تبعیت کند، اجازه ارسال کمک های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه را بدهد و علیه کسانی که نسل کشی را تشویق می کنند، اقدام کند.

حکم موقت دادگاه جهانی در پرونده آفریقای جنوبی علیه اقدامات اسرائیل در نسل کشی مردم غزه، متاسفانه رژیم صهیونیستی در جنگی که تاکنون ۲۶ هزار کشته برجای گذاشته است دستور توقف فوری آتش داده نشده است. اما دادگاه با صدور اقدامات موقت، ادعای رژیم اسراییل مبنی بر عدم صلاحیت قضایی را رد کرد و مجددا تاکید کرد که نتایج آن الزام آور است.

به گزارش الجزیره، تشکیلات خودگردان فلسطین از حکم دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرد. ریاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطین در بیانیه ای گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری یادآوری مهمی است که هیچ دولتی فراتر از قانون یا فراتر از دسترس عدالت نیست. این نتیجه فرهنگ جنایتکاری و معافیت از مجازات ریشه‌دار اسرائیل را که مشخصه دهه‌ها اشغال، خلع ید، آزار و اذیت و آپارتاید در فلسطین بوده است، در هم می‌ریزد.»

به گفته تحلیلگران، اگرچه دادگاه قدرت اجرای حکم موقت یا حتی نهایی در این پرونده را ندارد، اما حکم اعلام شده روز جمعه می تواند بر جنگ غزه تأثیر بگذارد. فشار بر رژیم اسرائیل و حامیان آمریکایی آن در هفته‌های اخیر با ادامه درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس افزایش یافته است.

الجزیره در ادامه نوشت: حکم روز جمعه هنوز مشخص نمی کند که آیا رژیم صهیونیستی طبق ادعای آفریقای جنوبی نسل کشی کرده است یا خیر. اما قاضی جوآن دوناهو، رئیس کنونی دیوان بین المللی دادگستری، اقدامات موقت را اعلام کرد و گفت که دادگاه به این نتیجه رسیده است که “وضعیت فاجعه بار” در غزه ممکن است تا زمان صدور حکم نهایی بدتر شود و بنابراین اقدامات موقت ضروری است. . .

مایکل بکر، استاد حقوق بشر بین المللی و کارمند سابق دیوان بین المللی دادگستری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، در این باره به الجزیره گفت: این جمله پیامی قوی به اسرائیل می دهد که دیوان شرایط را بسیار جدی می گیرد و اسرائیل باید این کار را انجام دهد. همه چیز برای انجام عملیات نظامی خود. این می تواند انجام دهد.”

آیا جنگ ادامه خواهد داشت؟

بر اساس گزارش الجزیره، دیوان بین المللی دادگستری در اقدامات موقت خود به اسرائیل دستور توقف جنگ غزه را نداد. آفریقای جنوبی در درخواست خود برای اقدامات موقت با اشاره به احتمال وقوع نسل کشی در غزه، خواستار توقف موقت آن شده بود. به عنوان مثال، تنها یک قدم پس از شروع جنگ در اوکراین، دادگاه جهانی به روسیه دستور داد که جنگ خود در اوکراین را در مارس ۲۰۲۲ متوقف کند. اگرچه مسکو این حکم را نادیده گرفته است.

بنابراین ادامه جنگ توسط رژیم صهیونیستی مغایر با رأی دیوان بین المللی دادگستری نیست. با این حال، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، احتمالاً بیش از هر زمان دیگری به دلیل اقدامات نیروهایش در غزه و اظهارات مقامات و ژنرال های آن مورد بررسی قرار می گیرد.

الجزیره خاطرنشان کرد: بر اساس حکم دیوان بین المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی موظف است ظرف یک ماه گزارشی ارائه کند که نشان دهد این رژیم به اقدامات موقت پایبند است. آفریقای جنوبی این شانس را خواهد داشت که ادعاهای رژیم اسرائیل را رد کند.

نتیجه رای موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل در غزه چیست؟

آیا رژیم اسرائیل درباره تصمیم دیوان بین المللی دادگستری اطلاع رسانی خواهد کرد؟

هنگامی که آفریقای جنوبی در اواخر دسامبر پرونده خود را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد، مقامات اسرائیلی آن را “دروغ” خواندند و آفریقای جنوبی را به “نفاق” متهم کردند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل تحت تاثیر هیچ حکمی قرار نخواهد گرفت.

نتانیاهو همچنین از اکانت رسمی نخست وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی X نوشت: امنیت را هم به جنوب و هم به شمال باز می‌گردانیم. هرکس دیگری.”

الجزیره معتقد است حتی اگر رژیم اسرائیل تصمیم به عدم تبعیت از حکم دیوان بین المللی دادگستری بگیرد، بر حامیان بین المللی آن فشار وارد خواهد شد. مارک لاتیمر، مدیر اجرایی مرکز آتش بس حقوق مدنی (CCCR) به الجزیره گفت: “سیاستمداران اسرائیل قبلاً گفته اند که دستور دیوان بین المللی دادگستری را نادیده می گیرند. این امر به ویژه برای ایالات متحده و کشورهای اروپایی دشوار است. “بریتانیا باید این دستور را نادیده بگیرد زیرا آنها سابقه طولانی تری در برگزاری یا حمایت از دیوان بین المللی دادگستری دارند.”

کارشناسان حقوقی انتظار دارند که متحدان رژیم اسرائیل در غرب از جمله آمریکا به حکم دیوان بین المللی دادگستری احترام بگذارند. عدم انجام این کار عواقب جدی برای وجهه و شهرت آنها خواهد داشت.

لاتیمر همچنین افزود که این امر “اعتبار نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را که ایالات متحده مدعی حمایت از آن است، تضعیف خواهد کرد.” علاوه بر این، بین ایالات متحده و کشورهای غربی در قبال کشورهای جنوب جهانی که ادعای «حمایت از نظم جهانی» را با تردید می‌بینند، «شکاف گسترده‌تری» ایجاد می‌کند.

نتیجه رای موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل در غزه چیست؟نتیجه رای موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل در غزه چیست؟

آیا نتیجه حکم دادگاه منجر به فشار جهانی بیشتر برای آتش بس خواهد شد؟

گزارش الجزیره ادامه می دهد که این حکم فی نفسه خواستار آتش بس نیست، اما می تواند ادامه سنگ اندازی در تلاش های جهانی برای توقف جنگ را برای متحدان رژیم اسرائیل دشوارتر کند.

زاها حسن، وکیل حقوق بشر و عضو بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، به الجزیره گفت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری فشار بیشتری را بر ایالات متحده و دیگر متحدان غربی وارد می‌کند تا به سمت یک قطعنامه آتش‌بس حرکت کنند». این حکم، متقاعد کردن دولت‌های غربی که هنوز نگران مشروعیت بین‌المللی هستند را برای ایالات متحده و اسرائیل سخت‌تر می‌کند تا این ایده را بپذیرند که اسرائیل در غزه در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و برای دفاع از خود عمل می‌کند. او دارد انجام می دهد.”

به گزارش الجزیره، برخی شواهد نشان می دهد که رژیم صهیونیستی نیز این را می داند. به گفته کارشناسان، تاکتیک های رژیم اسرائیل در غزه بلافاصله پس از اینکه آفریقای جنوبی اعلام کرد پرونده را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع خواهد داد، تغییر کرد.

حسن با اشاره به بمباران دانشگاه ها و بیمارستان ها گفت: عجله برای از بین بردن هرگونه احتمال بازگشت فلسطینیان به شمال غزه وجود داشت، وقتی بیمارستان ها را تخریب می کنید، ماندن مردم در زمان جنگ را غیرممکن می کنید. استراتژی جابجایی اجباری جمعیت فلسطین و جابجایی دائمی.

با این حال، الجزیره بر این باور است که این ممکن است تصدیق این باشد که رژیم اسراییل برای انجام عملیات نظامی خود وقت کم دارد. لاتیمر افزود: «باید فشار بین المللی کافی وجود داشته باشد تا اساساً انگیزه های بیشتری برای آتش بس از طریق مذاکره ایجاد شود و حکم دیوان بین المللی دادگستری کمک بزرگی در این مسیر است».

همدستان

الجزیره در پایان به نقش آمریکا در این جنگ و تاثیر آن بر این قضاوت اشاره کرده است. ایالات متحده به ویژه کمک های نظامی ارائه کرده است که رژیم اسرائیل برای ادامه جنگ به آن متکی است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دو بار در کمتر از یک ماه، کنگره آمریکا را دور زد تا اطمینان حاصل کند که فروش اضطراری تسلیحات به اسرائیل بدون وقفه ادامه می یابد.

دولت بایدن مدعی است که از رژیم اسرائیل خواسته است تا از جان غیرنظامیان محافظت کند، اما با انتقاد شدید از جمله در داخل ایالات متحده، به دلیل ناکامی در متقاعد کردن رژیم اسرائیل برای توجه بیشتر به زندگی مردم بی گناه غزه، مواجه شده است. آیا محافظت نمی کند.

زاها حسن، وکیل حقوق بشر به الجزیره گفت: «این دولت نگران افزایش تعداد اعضای کنگره، به ویژه دموکرات های میانه رو در سنا است که با سوء استفاده از تسلیحات آمریکایی و احتمال همدستی آمریکا در صورت ادامه ارسال تدارکات مخالف هستند. ” بدون قید و شرط.” آنها علیه اسرائیل قیام کرده اند.”

الجزیره به این نتیجه رسید که حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری می‌تواند به فشار برای آتش‌بس در غزه کمک کند و سطح بالاتری از پاسخگویی را از ایالات متحده در مورد اقدام نظامی رژیم اسرائیل بخواهد. به گفته حسن، لحظه ای که آمریکا بگوید ما دیگر به شما عرضه نمی کنیم، این جنگ در غزه باید پایان یابد.

نتیجه رای موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل در غزه چیست؟نتیجه رای موقت دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل در غزه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا