ترندهای روز

پیام مرموز داخل جیب مخفی یک لباس پس از ۱۵۰ سال رمزگشایی شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در اواخر سال ۲۰۱۳، یک باستان شناس به نام سارا ریورز کوفیلد یک لباس دو تکه زنانه اواسط دهه ۱۸۸۰ را برای مجموعه شخصی خود در یک مرکز خرید عتیقه در مین خرید.

اما وقتی لباس ابریشمی هلویی نیمه فرسوده را به خانه آورد، یک جیب مخفی در داخل آن پیدا کرد که در آن یادداشت های مرموز نوشته شده بود.

این یادداشت‌های محرمانه که روی کاغذهای مچاله شده نوشته شده و در درزی در سمت راست لباس قرار گرفته بود، حاوی کلماتی بود که در ابتدا برای ساکنین غیرقابل درک به نظر می‌رسید. کلماتی مانند “بیسمارک، برگ، حذف، پول، بانک” یا “بهار، بارت، آستر، یک، خواندن، تازه کار”.

خانم ریورز کوفیلد مدت کوتاهی پس از پیدا کردن این لباس در وبلاگ خود پستی در مورد آن منتشر کرد، به این امید که کسی معنای این یادداشت را بفهمد. او نمی دانست که آیا این پیام ها عاشقانه هستند یا معنای دیگری دارند.

معمای مرموز لباس ابریشمی به مدت ۱۰ سال حل نشده باقی ماند تا اینکه وین چان، تحلیلگر مرکز علوم رصد زمین در دانشگاه مانیتوبا در کانادا، سرانجام کد را شکست.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، او که متون رمزگذاری شده را به عنوان سرگرمی می شکند، حدود ۱۷۰ کتاب رمز مربوط به قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ را جستجو کرد تا معنای عبارات را بیابد.

سرانجام این محقق در کتابی به نام «داستان های تلگراف و تاریخچه پیام های تلگرافیک» که در سال ۱۸۸۰ منتشر شد، به عباراتی مشابه عبارات داخل لباس در قسمت عبارات مخفی ارتش برخورد کرد.

او در مقاله خود نوشت: «سبک نوشتن رمزها و این واقعیت که با نام مکان شروع می شد، با متن پنهان شده در لباس ابریشمی مطابقت داشت. این کلیدی بود که منجر به رمزگشایی آن شد.”

این کد تلگراف در ابتدا توسط واحد سیگنال ارتش ایالات متحده، شعبه ارتباطات ستاد مشترک، برای گزارش مشاهدات آب و هوا و آب و هوا از جمله دما، بارندگی و جهت باد از مکان‌هایی در ایالات متحده و کانادا در تاریخ‌های معینی استفاده می‌شد. امسال. ۱۸۸۸ به گیرنده منتقل شد.

پیام مرموز درون جیب پنهان یک لباس پس از 150 سال رمزگشایی شد.نوشته داخل لباس پنهان شده است

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، گزارش های آب و هوای تلگراف شده هنوز تنها چند دهه از عمر آن می گذشت و از آنجایی که پیام ها بر اساس شمارش کلمات قیمت گذاری می شدند، برای کاهش هزینه ها رمزگذاری می شدند. در عین حال، از آنجایی که تلگرام توسط افراد زیادی دیده می شد، بسیاری از افراد و همچنین نهادها و سازمان ها خواستار رمزگذاری پیام های خود بودند.

به عنوان مثال، در عبارت “بیسمارک، برگ، حذف، پول، بانک” معنی کلمات این است:

بیسمارک: ایستگاه هواشناسی بیسمارک واقع در ایالت داکوتای شمالی.

حذف: دمای هوا ۵۶ درجه فارنهایت و فشار ۰.۰۸ جیوه.

برگ: دمای هوا ۳۲ درجه فارنهایت در ساعت ۱۰ شب

یک دلار: هوای صاف بدون باران و جهت باد شمالی.

بانک یعنی ۱۲ مایل در ساعت و هوای صاف در غروب آفتاب.

خانم ریورز کوفیلد می گوید: «تا زمانی که تلگراف اختراع نشده بود، پیش بینی آب و هوا نداشتید و مردم به جای آن بر فشارسنج های خانه تکیه می کردند.

او می افزاید: “ما اکنون می دانیم که این کد به چه معناست، اما این لباس متعلق به چه کسی بوده است.”

“چرا مشاهدات آب و هوای رمزگذاری شده در جیب مخفی کت و شلوار پنهان شده بود؟” آقای چان گفت که هنوز سوالات دیگری دارد. انگیزه آن شخص از حفظ پیام ها چه بوده است؟»

کارشناسان تاریخی می گویند که در دهه ۱۸۸۰، بسیاری از زنان در مین به عنوان ثبت آب و هوا برای ارتش خدمت می کردند و این لباس می توانست متعلق به یکی از آنها باشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا