ترندهای روز

پیروزی پزشکیان از نگاه نیویورک تایمز

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

وزارت کشور صبح شنبه اعلام کرد که در افق میهنات زودهنگام ریاست جمهوری ایران، «مسعود مشیدیان» نامزد اصلاح طلبان حامی سیاست های معتدل داخلی و بهبود روابط با غرب، در دور دوم افق میهنات ریاست جمهوری پیروز شد و تندرو وی. رقیب او خود را شکست داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با این مقدمه درباره پیروزی پزشکان در چهاردهمین دوره افق میهنات ریاست جمهوری ایران نوشت:

جراح قلب ۶۹ ساله آقای مزیکیان با کسب ۱۶.۳ میلیون رای و شکست سعید جلیلی کاندیدای تندرو ضربه ای به جناح اصولگرا و پیروزی بزرگی برای جناح اصلاح طلب وارد کرد. چند سال گذشته آقای جلیلی رقیب محافظه کار او نیز ۱۳.۵ میلیون رای به دست آورد.

پیروزی پزشکان از دیدگاه نیویورک تایمز

بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، پس از بسته شدن رای گیری در نیمه شب، مشارکت مردم به ۵۰ درصد رسید که حدود ۱۰ درصد بیشتر از دور اول افق میهنات بود. تعداد شرکت کنندگان در دور دوم به بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رای دهنده رسید. دور اول شاهد حضور کم سابقه ای بود زیرا بسیاری از ایرانیان به پای صندوق های رای نرفتند و تنها ۴۰ درصد از واجدین شرایط رای دادند.

با این حال، چشم انداز یک دولت تندرو که ممکن است قوانین سختگیرانه اجتماعی، از جمله حجاب برای زنان را دوچندان کند و در مذاکرات برای رفع تحریم ها سرسختی نشان دهد، ظاهرا ایرانیان را تشویق کرد که تعداد بیشتری از آنها شرکت کنند. حضور داشته باشید

با اعلام نتایج اولیه افق میهنات، حامیان پزشکان ساعاتی قبل از سحرگاه شنبه به شادی پرداختند و با بوق و تشویق خودروها در خیابان ها و بیرون از ستاد افق میهناتی وی در بسیاری از شهرها از جمله زادگاهش تبریز به خیابان ها آمدند. آنها همچنین در شبکه های اجتماعی به ایرانیان برای حضور در پای صندوق های رای برای «نجات ایران»، شعاری که در مبارزات افق میهناتی آقای بهجیکیان استفاده می شد، تبریک گفتند.

علی اکبر بهمنش، سیاستمدار اصلاح طلب و رئیس ستاد افق میهنات پزشکان استان مازندران با انتشار پستی در توییتر نوشت: پایان حکومت اقلیت بر اکثریت، پیروزی خرد بر جهل را تبریک می گویم.

برخی از حامیان اصولگرای جلیلی نیز در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که صرف نظر از اینکه چه کسی برنده شده است، حضور بیشتر مردم در افق میهنات پیروزی نظام جمهوری اسلامی است و امیدوارند دولت جدید برای پر کردن شکاف بین جناح های سیاسی تلاش کند.

در حالی که بر اساس قانون اساسی ایران، مقام رهبری از نظر قدرت و اقتدار نفر اول کشور است، اما به گفته تحلیلگران، رئیس جمهور بی نفوذ نیست و می تواند سیاست های داخلی را تعیین کند و سیاست خارجی را شکل دهد.

نادر هاشمی، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: علیرغم همه محدودیت ها و ناکامی های گذشته، رئیس جمهور اصلاح طلب همچنان به طور قابل توجهی بهتر است و می تواند جناح اقتدارگرا را به میزان قابل توجهی محدود کند.

اگرچه افق میهنات در ایران از نظر غربی ها با معیارهای افق میهنات آزاد سازگار نیست، اما حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی، شرکت رای دهندگان در افق میهنات را نشانه مشروعیت خود می داند. انقلاب.

در دور دوم افق میهنات که روز جمعه برگزار شد، رای دهندگان با یک افق میهن قطبی بین دو نامزد از هر دو جناح طیف سیاسی ایران مواجه شدند. ۲ کاندیدای رقیب دیدگاه های متفاوتی نسبت به ایران داشتند که می تواند پیامدهایی برای سیاست داخلی و منطقه ای ایران داشته باشد.

در روزهای منتهی به افق میهنات، تجمعات تبلیغاتی پزشکان جمعیت بزرگ و جوان تری را به خود جلب کرد. سیاستمداران برجسته ای مانند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، در سراسر کشور در کمپین پزشکان شرکت کردند و سخنرانی کردند و به رای دهندگان گفتند که افق میهن بین “روز و شب” و پیام آنهاست که رای دهندگان باید از آقای جلیلی بترسند. در طول مبارزات افق میهناتی آنها طنین انداز شد.

غزال طراح لباس ۲۴ ساله تهرانی در گفت و گوی تلفنی با نیویورک تایمز درباره انگیزه خود از شرکت در دور دوم افق میهنات گفت: رای می دهم چون اگر رای ندهم کمک می کند. یک رئیس جمهور رادیکال افق میهن کنید که من آن را نمی پذیرم.”

صدیقه متخصص اطفال ۴۱ ساله در تهران نیز روز جمعه به تحریم خود پایان داد و به آقای بیزیکیان رای داد. او در یک مصاحبه تلفنی گفت که امیدی ندارد که او یا هر رئیس جمهوری بتواند تغییرات معناداری را که مردم می خواهند ایجاد کند. با این حال، او گفت: “من رای دادم زیرا فکر می کنم ما به تغییرات کوچک و تدریجی نیاز داریم که زندگی ما را کمی بهتر کند، و اگر رئیس جمهوری وجود داشته باشد که بتواند یا بخواهد این تغییرات کوچک را ایجاد کند، فعلا کافی است.”

آقای البدیشیان که از جانبازان جنگ ایران و عراق است ۱۶ سال از جمله نایب رئیس مجلس در مجلس بوده و ۴ سال نیز وزیر بهداشت ایران بوده است. پس از مرگ همسرش در یک سانحه رانندگی، او فرزندانش را به عنوان یک پدر مجرد بزرگ کرد و دیگر ازدواج نکرد. این موضوع و هویت او به عنوان یک آذری – یک قوم ایرانی – باعث محبوبیت او در بین بسیاری از رای دهندگان شد. در هر راهپیمایی و سخنرانی دختر بزرگش را همراه داشت.

پیروزی پزشکان از دیدگاه نیویورک تایمز

بسیاری از محافظه کاران از خطوط حزبی عبور کردند و به آقای میجیکیان رای دادند زیرا به گفته آنها، آقای جلیلی یک افراطی است و باعث تعمیق تنش ها و اختلافات در داخل کشور خواهد شد.

سعید حاجتی یکی از این محافظه کاران است که معتقد است: «آقای جلیلی نمی تواند ایرانیان را متحد کند، او ما را بیشتر از هم جدا خواهد کرد و ما به فردی نیاز داریم که بتواند این اختلافات را حل کند».

آقای بیشیکیان کارزار افق میهناتی خود را با قول همکاری با رقبای خود برای حل بسیاری از چالش های ایران آغاز کرد. وی در آخرین پیام ویدئویی تبلیغات افق میهناتی خود خطاب به ایرانیان گفت: من صدای شما هستم، حتی صدای ۶۰ درصدی که هرگز شنیده نمی شوند و پای صندوق های رای حاضر نشدند. وی افزود: ایران برای همه و برای همه ایرانیان است.

از سوی دیگر آقای جلیلی با این پیام که از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کند و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی در برابر چالش‌های ایران از جمله تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای سرسخت خواهد بود، در سراسر کشور تبلیغات کرد.

در روزهای منتهی به رای گیری، چند تن از سیاستمداران و روحانیون برجسته آقای جلیلی را “متوهم” خواندند و او را با طالبان مقایسه کردند و هشدار دادند که ریاست جمهوری او کشور را در مسیر درگیری با آمریکا و اسرائیل قرار خواهد داد.

اصلاح طلبان در ایران گفتند که کمپین پزشکان تقویت کننده جنبش سیاسی آنها بود که بسیاری در داخل و خارج از کشور به دلیل حاشیه سازی در افق میهنات اخیر مجلس و آخرین افق میهنات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) آن را نادیده گرفتند.

در افق میهنات ریاست جمهوری گذشته اکثر کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شدند و آنهایی که باقی ماندند با بی تفاوتی رأی دهندگان مواجه شدند. بیشتر به دلیل ناامیدی از اینکه چگونه روسای جمهور اصلاح طلب گذشته وعده تغییر داده اند اما هرگز عمل نکرده اند.

«علی اصغر شیردوست» نماینده سابق اصلاح طلبان در مجلس در میزگرد «کلاب خانه ای» در این باره گفت: جریان اصلاح طلبی در کشور سبک زندگی جدیدی پیدا کرد و اصلاح طلبان با تمام توان آمدند. برای حمایت از پزشکان.”

این موضوع از آنجا اهمیت می یابد که در اعتراضات سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) بسیاری از معترضان در خیابان ها شعار “اصلاح طلبان بنیادگرا، تمام شد” سر دادند.

مهسا، حسابدار ۳۴ ساله اصفهانی، در یک مصاحبه تلفنی گفت که از رای دادن خودداری کرده و منطق افق میهن بین “بد و بدتر” را نمی پذیرد. وی افزود: من این افق میهنات را تبلیغات حکومتی می دانم – نوعی نقاب مضحک که پشت آن همه چیز کنترل می شود.

فهرستی دلهره آور از چالش ها در انتظار برنده افق میهنات است: اقتصاد بیمار ضعیف شده به دلیل سال ها تحریم، انتظارات بالای رای دهندگان ناامید، و پیچیدگی های ژئوپلیتیکی که امسال دو بار ایران را به آستانه یک جنگ تمام عیار رسانده است.

بسیاری از ایرانیان دولت را به خاطر تخریب اقتصاد، محدود کردن آزادی‌های اجتماعی و منزوی کردن کشور در جهان سرزنش می‌کنند – و افق میهنات به عنوان یک همه‌پرسی در این مورد عمل کرد.

پیروزی پزشکان از دیدگاه نیویورک تایمز

وی در دوران مسئولیت آقای رئیسی بر استراتژی گسترش نفوذ منطقه ای کشورش و تقویت روابط با روسیه و چین تمرکز داشت. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران دامنه خود را گسترش داده‌اند و به سلاح‌های پیشرفته‌تری در سراسر خاورمیانه دست یافته‌اند، و پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام، برنامه هسته‌ای این کشور تا مرز تسلیحاتی شدن پیش رفته است.

با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه، نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران جبهه های جدیدی را علیه اسرائیل از یمن تا لبنان گشوده اند. این تنش ها ایران را در آوریل گذشته با اسرائیل و در فوریه گذشته با ایالات متحده در آستانه جنگ قرار داد.

دولت محافظه کار آقای رئیسی نیز با تحولات داخلی مواجه شد: برخی از بزرگترین اعتراضات ضد دولتی در دهه های اخیر با اجرای دقیق قانون حجاب و رکود شدید اقتصادی جرقه زده شد.

اکنون اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم ها، سوء مدیریت و فساد قرار گرفته است. تورم افزایش یافته و ارزش ریال ایران کاهش یافته است.

آقای مدشیان در مناظره های افق میهناتی گفت که به نظر من اصلاحات اقتصادی با سیاست خارجی – یعنی بن بست با غرب بر سر برنامه هسته ای – پیوند ناگسستنی دارد و برای رفع تحریم ها مذاکره خواهد کرد.

علی واعظ، مدیر امور ایران اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» گفت: پیروزی پزشکان نشان می‌دهد که بخشی از رأی‌دهندگان می‌دانند در حالی که نمی‌توانند به آینده‌ای بهتر امیدوار باشند، حداقل می‌توانند از وضعیت خود جلوگیری کنند. از بدتر شدن.” “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا