فرهنگ و هنر

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲


ایران تحلیلی –

در بازار امروز شاید مهمترین خبر برای اهالی بازار، خبر توقف معاملات در فرابورس تهران بود. این خبر با اعتراض و حتی طنز و کنایه اهالی بازار سرمایه در فضای مجازی مواجه شد.

در جریان معاملات امروز بورس تهران، اطلاعیه ای از سوی بورس ایران مبنی بر اختلال در هسته معاملاتی بورس منتشر شد. البته در ساعات پایانی معاملات در بازار، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس بابت اختلال در هسته معاملاتی فرابورس از سهامداران عذرخواهی کرد.

محمدباقر حسن زاده گفت: مدیریت فناوری بورس تهران قبل از شروع ساعات معاملات امروز در حال رفع اختلال در هسته معاملاتی بورس پس از بروز مشکل است و همچنان در تلاش هستیم تا اختلال را برطرف کنیم.

اما نکته ای که اهالی بازار به آن اشاره کرده بودند این بود که روز گذشته پایگاه خبری سنا گزارشی را با عنوان تقویت سامانه ها از اهداف راهبردی سازمان بورس تهران منتشر کرد و طی مراسمی تعدادی از افراد شرکت کننده در آن شرکت کردند. در مراسم اهدای جایزه اختصاص داده شد!

مهران موحد، معاون زیرساخت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفتگو با «سنا» اعلام کرد به دلیل مشکل موجود در بازار، متاسفانه بازار امروز را از دست دادیم (البته باید گفت که اهالی بازار از دست رفته بازار امسال).

اما همین موضوع از جمله این شایعه را در بازار ایجاد کرده که صحبت های عاشقانه رئیس سازمان بورس مبنی بر نگرانی روند رو به رشد بازار (گفتگویی که اوایل امسال مطرح شد) خواهد بود. دوبار شنید

سازمان بورس همچنین در اطلاعیه ای تعداد سهامداران فعال در بازار اعم از حقیقی و حقوقی (بدون احتساب کدهای دارای معاملات در عرضه اولیه) در هفته گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. این رقم با تعداد کدهای فعال در ابتدای نیمه دوم سال مقایسه شده است.مهر و آبان ماه) تغییر چندانی نداشته و این تعداد در ماه های گذشته حدود ۳۴۰ هزار کد فعال بوده است.

اما این پایان ماجرا برای سرمایه گذاری در این روزهای بازار ایران نیست و بانک مرکزی هنوز مبالغی را که از افرادی که در حراج سکه ثبت نام کرده اند را منتشر نکرده است و این افراد نه تنها موفق به دریافت سکه نشده اند. سکه های حراج شده، اما هنوز نمی توانند سپرده خود را برداشت کنند.

تقریبا یک هفته از برگزاری اولین حراج سکه در مرکز مبادلات طلا و ارز می گذرد، هنوز بسیاری از متقاضیانی که در این حراج شرکت کرده اند اما برنده نشده اند، نتوانسته اند پول خود را دریافت کنند. به این ترتیب پول آنها در کیف پولشان مسدود شد و نه امکان شرکت در مزایده های دیگر وجود داشت و نه امکان بازگرداندن پول به حساب بانکی آنها وجود داشت.

همچنین بانک مرکزی در تازه ترین گزارش اعلام کرد: «نرخ سود بازار بین بانکی با افت ۰.۰۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۵۷ درصد رسید».

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت ۹۴ واحدی به کار خود پایان داد، هرچند شاخص هم وزن روز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت تا نشان دهد عملکرد این بازار از ابتدای سال تاکنون بهتر از بازارهای بزرگ بوده است. بازار سرمایه

در بازار امروز نمادهای مبین و بافجر حضور داشتند که با معاملات خود سعی کردند بازار را مثبت کنند و تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه گذاشتند.

ارزش معاملات نیز در بازار امروز رقم خوبی بود و ۶۳۰۰ میلیارد تومان بود که در پایان معاملات امروز بازار گزارش شد.

در واقع می توان گفت شاخص نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نداشته است و همه عوامل از نظر فنی همچنان پابرجا هستند که امسال نیز بارها تکرار شده است.

برای فردا پیش بینی بازار متعادلی خواهیم داشت، احتمال تغییرات سه تا چهار هزار واحدی وجود دارد.

ممکن است برخی گروه ها به صورت دایره ای مورد توجه قرار گیرند، به عنوان مثال امروز نمادهای بورس، فرابورس و کالا مورد توجه قرار گرفتند و برداشت منابع از گروه پالایشی بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا