طلا و ارز

پیش‌بینی جدید از قیمت دلار/ رشد تقاضا اجازه کاهش قیمت دلار از نیمه کریدور پنجم را نمی‌دهد



به گزارش افق میهن،

قیمت دلار در روزهای اخیر در مرز کریدور ششم نوسانات شدیدی داشته است. با این حال، قیمت دلار به طور کلی از اواسط هفته کاهش یافته است. همانطور که بررسی سایر بازارها نشان می دهد همزمان با آغاز پیش فروش محصولات ایران خودرو، قیمت ها در بازار ارز و طلا کاهش یافت و خروج وجوه از بورس افزایش یافت که نشان دهنده کاهش تقاضا در سایر بازارها است. و افزایش تقاضا برای خرید خودرو. بنابراین هیچ سیگنالی برای ورود به بازار ارز وجود نداشت.

اگرچه اخبار و شایعات احتمال افزایش تنش بین ایران و اسرائیل را افزایش داد و قیمت دلار را بالا برد، اما سکوت ایران فعلا امکان واکنش را از بین برد و قیمت دلار را در مسیر نزولی قرار داد.

با توجه به این عوامل سیاسی و اقتصادی این سوال مطرح می شود که قیمت دلار در هفته های آینده چگونه رشد خواهد کرد و کدام عوامل موثرتر ظاهر می شوند؟

بازار ارز به خوبی مدیریت می شود

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با افق میهن گفت: همان طور که قبلا اشاره شد، تاثیرگذارترین بازیگران بازار ارز کشور، بازارسازان اصلی هستند، یعنی دولت که بزرگترین دارنده ارز است. ارزهای مختلف موجود در بازار، و دوم خطرات و مشکلات سیستماتیک است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر یا حداقل پس از جنگ اوکراین، بیشتر به دلیل سبک رهبری و سیاست‌های تثبیت‌کننده بانک مرکزی، توانسته‌اند بازار ارز را با ابزار و اهرم‌ها به خوبی مدیریت کنند.

جیهانی در ادامه توضیح داد: البته این افزایش ها معمولا تا پنج درصد است. به این معنا که موضوع آنقدر افزایش قیمت نیست، بلکه نوسانات خرده فروشان در بازار نقدی است. پس از آن، با فروکش کردن این نبض عدم قطعیت، خطرات امنیتی و سیاسی، نرخ دلار به کریدور پنجم باز خواهد گشت.

در کریدور پنجم فرصت تثبیت قیمت دلار وجود دارد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مولفه هایی وجود دارد که بر اساس آن باید حداقل در حوزه هفتم و هشتم کریدور پنجم تثبیت شود، وی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید بتواند اعتماد خود را از مجلس دریافت کند و با شفافیت بیشتری عملیاتی شود سیاست های دولت مستقر طی چهار سال آینده اعمال خواهد شد. جیهانی می گوید تنها در این صورت بازار واکنش جدی تری نشان خواهد داد.

جیانی تصریح کرد: قاعدتاً بازار تحت تأثیر فضای سیاسی منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا ریسک‌های غیرسیستماتیک را در نظر می‌گیرد و مشکلات داخلی کشور تحت تأثیر وزیر اقتصاد آینده و مدیران اقتصادی منطقه است. ” دولت آینده

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس سیاست‌های موجود و ثبات، به نظر من تا دو ماه آینده دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار خواهد گرفت، بنابراین می‌توان شاهد تحولات انتخابات آمریکا و اینکه چه تحولات و اتفاقاتی بر آن تأثیر خواهد گذاشت. بازار ما

کاهش قیمت دلار به کمتر از نصف کریدور پنجم کاهش گلخانه ای است

جیهانی در پاسخ به این سوال که چه رویداد یا سیگنالی می تواند به بازار روند نزولی بدهد و دلار را به نصف کریدور پنجم برساند، پاسخ داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، از نظر من شبیه گازهای گلخانه ای و غیرواقعی است بازار ارز نباید به نصف کریدور پنجم و کمتر از این برسد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از آنجایی که بازار ما وابسته به تحولات سیاسی و مذاکره با غرب است، هر چه بازار آرامتر باشد و یا تعاملات سیاسی با کشورهای خارجی بیشتر شود، انگیزه های مثبت بیشتری در بازار ایجاد می شود ; اما هر چه هست موقتی است و به نظر من نرخ دلار دیگر نمی تواند از نصف کریدور پنجم تا ششم کمتر شود و در این محدوده تثبیت شده است.

رشد تقاضا اجازه نمی دهد قیمت دلار از نیمه راه کریدور پنجم کاهش پیدا کند

جیهانی درباره اینکه آیا رشد تقاضا باعث شده تا نرخ دلار به زیر کریدور پنجم نرسد، توضیح داد: در تحلیل بازاری مانند بازار دلار، باید مولفه های اساسی اقتصاد را نیز در نظر بگیریم. درست است که دولت آقای رئیسی سعی کرد مشکل نقدینگی و تورم را به خوبی مدیریت کند، اما بر بازارها و انتشار پول ملی ما تأثیر گذاشت.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با اعدادی مانند نیمی از کریدور پنجم، فعالان اقتصادی تمایل به خریدار شدن و ورود به بازار دارند، قیمت نیمی از کریدور پنجم قابل تثبیت نیست و رشد تقاضا دلیل عدم تثبیت قیمت دلار است. از این محدوده خارج شود

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا